گروه خبر: اصولگرایان نخستین نشست خبری خود را دیروز، در شرایطی که کمتر از دو ماه به برگزاری انتخابات مجلس باقی است برگزار کردند؛ نشستی که با حضور غلامعلی حداد عادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان، محسن روح‌الامینی و نبی حبیبی در حضور خبرنگاران رسانه‌ها برگزار شد. این اولین گام رسانه‌ای اصولگرایان برای قرارگرفتن در چارچوب ائتلاف است؛ ائتلافی که با وجود تلاش‌ها برای شکل دادن به آن، کماکان سردرگم است چه آنکه هنوز نشانه‌هایی از آن نیز برای همگرایی اصولگرایان زیر چتر یک ائتلاف ظاهر نشده است. حالا سخنگوی ائتلاف در جمع خبرنگاران آمده تا از جزئیات روند همگرایی اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم بگوید . از مناسبات علی‌اکبر ناطق نوری با اصولگرایان تا احتمالات مطرح درباره حضور علی لاریجانی در ائتلاف، ازجمله موضوعاتی است که خبرنگاران از سخنگوی ائتلاف جویای توضیحات بیشتر شدند.

براساس آنچه «ایرنا» از این نشست خبری گزارش داده است حداد عادل در این نشست خبری ابراز امیدواری کرد که علی لاریجانی به شورای ائتلاف اصولگرایان معرفی شود. او درباره نحوه مشارکت لاریجانی در شورای ائتلاف نیز با تاکید بر اینکه حتما از روز اولی که بحث ائتلافی از اصولگرایان بوده است حضور لاریجانی هم در نظر گرفته شده گفت: فراکسیون رهروان ولایت که در مجلس به لاریجانی نزدیکترند خودشان اعلام کردند در مسیر روحانیت حرکت خواهند کرد و ما امیدواریم وی هرچه زودتر نماینده خود را به این شورا معرفی کند. سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت نیامدن لاریجانی حضور جدی پایداری‌ها در ائتلاف و نیز غیبت سایر چهره‌های شاخص اصولگرایی است، گفت: رئیس قوه به اعتبار جایگاه و انواع اشتغالاتی که دارد، معمولا در این نوع فعالیت‌ها شخصا حضور ندارد. این به معنای اختلاف و تضاد نیست. حداد با بیان اینکه ما از آقایان قالیباف، رضایی، ولایتی و لاریجانی دعوت کردیم، توضیح داد: آنها بعضا به دلایل گرفتاری یا ملاحظات دیگر، خودشان در این ائتلاف شرکت نکردند و نماینده فرستادند. حداد عادل تاکید کرد: اطمینان دارم آقای لاریجانی حرکتی نمی‌کند که به ائتلاف اصولگرایان خدشه‌ای وارد شود.


احتمال حضور وزرای قبلی

حداد عادل همچنین درباره صحبت‌های ضد و نقیض در جریان اصولگرایی و جریان رهروان ولایت در مورد حضور در ائتلاف و نیز حضور وزرای سابق دولت نهم و دهم در این ائتلاف گفت: در طیف وسیع اصولگرایی سلیقه‌ها و روش‌های مختلف وجود دارد و آنچه مورد نظر در ائتلاف اصولگرایان است شمول و جامعیت این ائتلاف به رغم اختلاف سلیقه‌ها است. حدادعادل اعلام کرد: در ائتلاف اصولگرایان نمایندگان تشکل‌ها در واقع آن هویت جدای از دیگران را پشت در شورا گذاشتند و در شورا که شرکت کرده‌اند همه به‌عنوان اصولگرا هستند. او با بیان اینکه خط قرمز ما در اصولگرایی از نظر سیاسی و عملی روشن است، گفت: بنابراین هم از وزرای دولت قبلی ممکن است کسانی به‌عنوان نامزد یا به‌عنوان فعال در امر انتخابات و هم از همه طیف‌هایی که اسم بردید، شرکت داشته باشند. حدادعادل در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر اینکه آیا آقای ناطق نوری در شورای رهبری ائتلاف جایگاه دارد، گفت: تعبیر رهبری اصولگرایان بار اول است که می‌شنوم. هیچ وقت چنین تعبیری نداشتیم و در سازوکار اصولگرایان این تعبیر به کار نرفته است. آقای ناطق هم در واقع در جمع اصولگرایان حضور دارند و آنچه از دستشان برآید، انجام می‌دهند.


بلاتکلیفی بر سر سرلیست

حدادعادل همچنین درباره سرلیستی اصولگرایان گفت: درباره اصل لیست هنوز صحبت نشده است تا چه برسد به سرلیستی آن و تعیین سرلیستی هم از مسائلی است که در یک سازوکاری که پیش‌بینی می‌شود، تعیین خواهد شد که فعلا هیچ تصمیمی در این مورد گرفته نشده است. او همچنین درباره وضعیت قطعی شدن لیست اسامی نامزدهای تهران نیز توضیح داد: با توجه به اینکه هنوز صلاحیت داوطلبان از سوی شورای نگهبان اعلام نشده است کارهای مربوط به تهیه فهرست انتخاباتی زود است. حداد عادل گفت: بیش از آنچه در مرحله فعلی بحث بر سر انتخاب افراد باشد، سیاست‌های کلی حاکم بر لیست تهران و به‌طور کلی فهرست نامزدهای اصولگرا در کشور است.او همچنین درباره جزئیات کمیته‌های شورای ائتلاف نیز توضیح داد: این شورا، شورای سیاست‌گذاری است و کارگروه‌های متعددی باید تشکیل شود، اما در حال حاضر یک شورا برای بررسی مقدمات فهرست‌ها تشکیل شده که برخی خبرها اسم آن را شورای تایید صلاحیت گذاشته بودند در حالی که تایید صلاحیت وظیفه شورای نگهبان است و نام این شورا تعیین مصادیق است.


درخواست برای ارائه لیست‌های پیشنهادی

هرچند حداد عادل در نشست خبری دیروز خود گفته بود که بیش از بحث بر سر انتخاب افراد، بحث بر سر سیاست‌های کلی حاکم بر لیست تهران و فهرست نامزدهای اصولگرا در کشور وجود دارد، اما اسدالله بادامچیان دیروز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم از درخواست شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان از احزاب برای ارائه لیست‌های پیشنهادی خبر داد. این عضو شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان همچنین گفت که بر تعداد کمیته‌های فرعی ائتلاف اصولگرایان افزوده می‌شود. بادامچیان نیز تصمیم گیری نهایی درباره ارائه لیست‌های نهایی اصولگرایان را به اعلام احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان موکول کرد.


انتخابات ۹۲ درس عبرتی برای اصولگرایان

به‌نظر می‌رسد انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و همگرایی اصلاح‌طلبان با حسن روحانی برای برخی اصولگرایان درسی تاریخی بوده است. علاوه‌بر حداد عادل که دیروز همواره بر عبرت اصولگرایان از گذشته به ویژه انتخابات سال ۹۲ تاکید می‌کرد حالا کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر اینکه انتخابات ۹۲ درس عبرتی برای اصولگرایان شد، گفت: در صورت عدم ائتلاف دو دستی‌باید مجلس را به اصلاح‌طلبان تقدیم کنیم.با این همه جواد جهانگیرزاده، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، در گفت‌و‌گو با «ایسنا» رسیدن اصولگرایان به لیست مشترک را غیرمحتمل خواند. او بر این باور است که با تضاد دیدگاه و رفتار در بین اصولگرایان نمی‌توان در مورد به سرانجام رسیدن ائتلاف بین آنها امیدوار بود.


همایش اصولگرایان؛ امروز

به هر روی اصولگرایان امروز همایشی را با حضور جریان‌های اصولگرایی و با سخنرانی آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و و غلامعلی حداد عادل سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان برگزار می‌کنند؛ همایشی که از تلاش اصولگرایان برای اتحاد حکایت دارد.