گروه خبر: اولین واکنش عملی نمایندگان مجلس به مصوبه اخیر کنگره آمریکا در قالب طرحی نگاشته شد؛ طرحی با امضای 166 نماینده پارلمان ایران که با قید یک فوریت، خواستار اخذ غرامت و خسارت جمهوری اسلامی ایران از دولت آمریکا شده است. خبر نگاشته شدن این طرح را ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس به خبرگزاری فارس اعلام کرده است. مجلسی‌ها در شرایطی خواستار مکلف کردن دولت به دریافت غرامت از ایالات‌متحده آمریکا هستند که نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز روز دوشنبه با اشاره به تصویب قانون جدید صدور ویزا از سوی آمریکا این اقدام را مغایر صریح بند حسن‌نیت در برجام دانست.

بر اساس آنچه ابراهیم کارخانه‌ای درباره طرح مجلسی‌ها توضیح داد، دولت جمهوری اسلامی ایران در این طرح موظف شده برای استیفای حقوق ملت ایران اقدامات حقوقی لازم را در رابطه با اخذ برخی غرامت‌ها و خسارت‌ها از دولت آمریکا انجام دهد. تا روز دوشنبه ۱۶۶ نماینده این طرح را امضا کردند و این در حالی است که ابراهیم کارخانه‌ای از در حال افزایش بودن امضاها خبر داده است. پیش از آنکه ابراهیم کارخانه‌ای، خبر تدوین این طرح را رسانه‌ای کند، علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه پارلمان در پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی نماینده محلات گفته بود: «مشغول برنامه‌ریزی برای پاسخ به اقدامات آمریکایی‌ها هستیم.» سلیمی در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس در اخطار قانون اساسی، درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا تذکر داد که علی لاریجانی در پاسخ گفت: «درباره تصمیمات کنگره آمریکا هم باید بگویم که در کل فکر می‌کنم آنها دچار یک انفعال از نظر رفتار دیپلماتیک شده‌اند و برای خروج از این انفعال، اقداماتی را انجام می‌دهند و با پدیده تورم تصمیمات کودکانه می‌خواهند از این انفعال خارج شوند.» رئیس مجلس همچنین درباره دست گذاشتن آمریکا روی اموال بلوکه‌شده ایران نیز با بیان اینکه این موضوع مربوط به سال‌ها قبل است، گفت: این اقدام ستمکارانه‌ای است که بخواهند روی اموالی از ایران به بهانه‌‌های غلط دست بگذارند و واقعا شبیه یک سرقت است. آمریکا حتما پاسخ این اقدامش را خواهد شنید و در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم. بر اساس آنچه خبرگزاری فارس از متن طرح مجلس برای دریافت غرامت و خسارت از آمریکا منتشر کرده است دولت موظف است به منظور استیفای حقوق ملت ایران اقدامات حقوقی لازم را در رابطه با اخذ غرامت‌ها و خسارت‌ها از دولت آمریکا متناسب با مشارکت در برخی موارد به عمل آورد. مواردی چون پرداخت غرامت بابت خسارت‌های جانی و مالی که از کودتای ۲۸ مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی به علت روی کار آمدن دولت دست نشانده آمریکا به ملت ایران تحمیل شد، پرداخت غرامت بابت بیش از ۲۲۳ هزار نفر شهید دوران دفاع مقدس و قریب ۶۰۰ هزار نفر جانباز و آزاده که به علت همکاری اطلاعاتی، سیاسی و نظامی آمریکا با حمله صدام به ایران به شهادت رسیده یا صدمه دیده‌اند، پرداخت غرامت و خسارت ۱۰۰۰ میلیارد دلاری جنگ صدام که با حمایت مستقیم آمریکا صورت گرفت، پرداخت غرامت بابت ۱۷ هزار شهید ترور که با همدستی آمریکا به شهادت رسیدند، پرداخت غرامت بابت اموال و دارایی‌هایی بلوکه شده ایران در آمریکا، پرداخت خسارت بابت به شهادت رساندن صدها تن از حجاج سال ۱۳۶۶ و فاجعه منا در سال‌جاری به علت حمایت آمریکا از دولت سعودی و....


قانون جدید آمریکا؛ مغایر برجام

با این همه علاوه‌بر نمایندگان مجلس، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز از مصوبه اخیر کنگره آمریکا انتقاد کرد. علی شمخانی در دیدار روز دوشنبه عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با او، با اشاره به تصویب قانون جدید صدور ویزا از سوی آمریکا این اقدام را مغایر صریح بند حسن‌نیت در برجام عنوان کرد و گفت: انجام اقداماتی از این دست، ضمن توسعه بی‌اعتمادی موجب آشکار شدن مغایرت‌های آشکار در گفتار و رفتار دولتمردان آمریکا نزد افکار عمومی جهانی خواهد شد. او افزود: نمی‌توان هر روز قانون و رویه‌ای جدید برای ایجاد محدودیت‌های خصمانه و سرقت غیرقانونی اموال مردم ایران به تصویب رساند و در کنار آن با بیان گفتارهای زیبا از اعتمادسازی و حسن نیت سخن گفت.


تخلف آمریکا در اجرای برجام

از سوی دیگر آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی نیز در جلسه مسوولان عالی قضایی، با محکومیت برخی فعالیت‌های مغرضانه دولت آمریکا در دو هفته اخیر این فعالیت‌ها را نوعی موذی گری، تخلف و عهدشکنی عنوان کرد و افزود: مسائلی که در دو هفته اخیر رخ داد و عهدشکنی‌ها و تخلفات آمریکا، نوعی تخلف در قرارداد برجام است؛ اگرچه آنها در ظاهر می‌گویند با برجام مخالفتی ندارند، اما فعالیت‌های مغرضانه آنها در عمل ناقض برجام است.