گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در پیامی به ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق، آزادسازی شهر الرمادی مرکز استان الانبار از اشغال تروریست‌ها را به دولت و ملت عراق تبریک گفت. به گزارش «ایرنا»، ظریف در این پیام ابراز اطمینان کرد که در سایه استمرار وحدت و انسجام ملی و رشادت نیروهای مسلح و مردمی عراق اعم از کرد، سنی و شیعه، به‌زودی شاهد پاک‌سازی سایر مناطق این کشور از لوث وجود تروریست‌های تکفیری خواهیم بود. همچنین سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز پیروزی بزرگ ارتش و نیروهای مردمی عراق در آزادسازی الرمادی را تبریک گفت.

دیدار عمار حکیم با ظریف و شمخانی

همچنین روز دوشنبه سیدعمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» ‌در این دیدار ظریف با توجه به موفقیت‌های ارتش و نیروهای مردمی عراق در مبارزه با تروریست‌های تکفیری بر اهمیت ادامه ائتلاف و وحدت میان کلیه اقوام و طوایف در مبارزه با افراط‌گرایی در عراق تاکید کرد. او ضرورت رایزنی‌های مستمر بین ایران و عراق، در کلیه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را در راستای برقراری صلح و ثبات منطقه مهم و حائز اهمیت توصیف کرد. در عین حال سید‌عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. طی این دیدار، شمخانی ضمن تبریک به مناسبت پیروزی ارتش و نیروهای مردمی عراق در آزادسازی الرمادی گفت: «قطعنامه‌ها و مواضع کشورها داعش را ریشه‌کن نخواهد کرد بلکه اراده مردم و عزم دولتمردان است که می‌تواند بار دیگر امنیت و آرامش را به عراق و سوریه بازگرداند.» شمخانی با تاکید بر ضرورت احترام به حق حاکمیت کشورها، سوءاستفاده از موضوع مبارزه با تروریسم برای پیگیری اهداف سیاسی و لشکرکشی نظامی را محکوم کرد و گفت: «هر اقدامی که موجب کاهش تمرکز بر مبارزه با گروه‌های تروریستی شده و موجب شکل‌گیری منازعات سیاسی و نظامی میان کشورهای منطقه شود قطعا به نفع تروریسم و غیرسازنده خواهد بود.»


تذکر به نمایندگی‌ها برای رعایت شأن ایرانیان

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در مراسم رونمایی از صدور گذرنامه الکترونیک برای ایرانیان خارج از کشور که در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد بر ضرورت احترام و تکریم به ایرانیان در هر کجا هستند، تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» ظریف افزود: «دفاع از حقوق این مردم و حفظ حرمت آنها را مهم‌ترین وظیفه خود می‌دانیم، چراکه همانطور که اشاره شد آنها مهم‌ترین عامل تقویت اقتدار ملی کشور هستند و این موضوع همواره مورد توجه مقامات کشور بوده است.» ظریف همچنین گفت: اخیرا به نمایندگی‌ها تذکر داده‌ایم که رفتار کمتر از شأن یک ایرانی مستوجب برخورد خواهد بود و ملاک ارزیابی به ویژه از بخش کنسولی ما میزان احترام و اهتمام آنها به انجام درخواست‌ها و رسیدگی به نگرانی‌های ایرانیان چه در داخل و چه در خارج خواهد بود.


لغو روادید با کشورها

از سوی دیگر حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه در این مراسم گفت: «ما اعلام کرده‌ایم هر کشوری که مایل به لغو ویزا باشد، ایران به شرط رعایت احترام متقابل در این زمینه آمادگی دارد و به دوستان عراقی نیز از قبل اعلام کرده‌ایم که آمادگی کامل برای لغو ویزا را داریم.» قشقاوی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما این موضوع را به دیگر کشورها نیز اعلام کرده‌ایم به اهمیت تکریم ارباب رجوع اشاره کرد و افزود: «در این راستا دستورالعمل محکمی به تمام نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور ارسال کرده‌ایم.»