گروه دیپلماسی: با نزدیک شدن به سال جدید میلادی، «جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که براساس توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و تعهدات طرفین، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را برخواهیم داشت.


به گزارش «ایرنا» وزیر خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین اظهارات درمورد برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در مصاحبه با شبکه خبری آمریکایی فاکس‌نیوز این مطالب را بیان کرد و در عین حال گفت که البته بخشی از چانه‌زنی‌ها را برای خود نگاه خواهیم داشت. جک لو در عین حال گفت که تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران باقی می‌ماند. براساس توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در 23 تیر 1394(14 ژوئیه 2015) قرار است تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران همزمان با انجام تعهدات از سوی تهران برداشته شود. وزیر خزانه‌داری آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه درمورد مسدود کردن منابع مالی گروه تروریستی تکفیری داعش سخن گفت.


توقف سریع‌تر بخشی از برنامه هسته‌ای

همزمان برخی مقام‌های رسمی که بر توافق‌نامه هسته‌ای نظارت می‌کنند، تاکید کردند ایران بخشی از برنامه هسته‌ای خود را سریع‌تر از انتظارات اولیه متوقف کرده است و می‌تواند به تعهدات خود برای لغو بخشی از تحریم‌ها تا ماه ژانویه عمل کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ان‌پی‌‌آر، توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی شامل یک هدف کلیدی است که به «روز اجرا» مشهور شده است. هنوز هیچ تاریخ دقیق و مشخصی برای روز اجرای توافق‌نامه تعیین نشده است.

براساس این گزارش، روز اجرا زمانی فرا خواهد رسید که بازرسان بین‌المللی تایید کنند که ایران گام‌های مقدماتی را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود برداشته است. در مقابل، ایران نیز از لغو تحریم‌های بین‌المللی بهره‌مند خواهد شد. مقام‌های دولت اوباما اعلام کرده‌اند که ایران باید گام‌های نخست را بردارد. ایران باید دو‌سوم سانتریفیوژهای خود را متوقف کرده و بخش زیادی از اورانیوم غنی شده را به خارج از کشور منتقل کند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این مساله تا بهار ۲۰۱۶ میلادی اتفاق نخواهد افتاد. ولی ایران اعلام کرده است که قصد دارد تا ژانویه به همه تعهدات خود عمل کند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده است که این مساله امکان پذیر است. استفان مول، مقام آمریکایی که بر اجرای توافق هسته‌ای ایران نظارت می‌کند، این زمان را یک «زمان بحرانی» توصیف کرده است. وی در این باره گفت: این به ایرانی‌ها بستگی دارد که تصمیم بگیرند چه زمانی می‌توانند همه این تعهدات را انجام دهند و این واقعیت که ایرانی‌ها در حال اجرای سریع‌تر به تعهدات خود هستند، ما را با این چالش روبه‌رو می‌کند که باید از اعتبار هر گام به‌طور کامل مطمئن شویم.

آدام زوبین، معاون خزانه‌داری آمریکا نیز تاکید کرد: براساس توافق هسته‌ای، طرف‌های غیرآمریکایی قادر خواهند بود تا مقدار نامحدودی نفت خام و گاز از ایران خریداری کنند بدون اینکه خطر تحریم‌های آمریکا را احساس کنند. وی افزود: ایران به سیستم مالی بین‌المللی دسترسی پیدا خواهد کرد. بانک مرکزی ایران اجازه خواهد داشت تا پول را انتقال دهد و به ذخایر ارزی خارجی خود دسترسی داشته باشد. زوبین گفت: آمریکایی‌ها نیز به زودی می‌توانند فرش، پسته و خاویار از ایران وارد کنند. شرکت‌های آمریکایی نیز می‌توانند آزادانه قطعات هواپیما به ایران بفروشند. البته سایر تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند. وزارت خزانه‌داری آمریکا به زودی جزئیات بیشتری را در این خصوص منتشر خواهد کرد. مارک دوبویتز از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نیز گفت: دولت اوباما باید در برابر آزمایش‌های موشکی اخیر ایران واکنش قاطعی نشان دهد، آزمایش‌هایی که قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده، آمریکا همچنین باید برای آزادی زندانیان آمریکایی از جمله جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن‌پست، فشار بیشتری به ایران وارد کند.