مجلس‌خبرگان، مناسب‌ترین فرد پس از امام را انتخاب کرد
گروه خبر: آیت‌الله اکبر‌هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی دیروز، به جرگه داوطلبان نمایندگی پنجمین مجلس خبرگان رهبری پیوستند؛ حضوری که خبرنگاران حاضر در راهروهای وزارت کشور؛ محل نام‌نویسی داوطلبان انتخابات اسفندماه از آغازین روز ثبت‌نام و احتمالات مطرح، انتظار آن را می‌کشیدند.


پیش از این حضور سیدحسن خمینی برای نام‌نویسی در انتخابات خبرگان موجب ازدحام خبرنگاران و عکاسان در راهرو ستاد انتخابات کشور شده بود. با این همه هرچند فردا مهلت نام‌نویسی برای داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری پایان می‌یابد، اما می‌توان گفت که تاکنون بسیاری از چهره‌های شناخته شده سیاسی_مذهبی برای به دست آوردن کرسی‌های مجلس خبرگان رهبری نام خود را در فهرست ستاد انتخابات کشور به ثبت رسانده‌اند. علاوه‌بر حسن روحانی و اکبر‌هاشمی رفسنجانی، نام آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) نیز دیروز درمیان داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای حوزه انتخابیه تهران ثبت شد. همچنین غلامرضا فیاضی‌ عضو هیات‌مدیره همین موسسه از حوزه انتخابیه استان تهران نام‌نویسی کرد. در میان داوطلبانی که دیروز برای انتخابات خبرگان رهبری نام‌نویسی کرده‌اند، نام آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، آیت‌الله وافی یزدی نماینده فعلی استان یزد در مجلس خبرگان رهبری و آیت‌الله محسن قمی معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نیز به چشم می‌خورد. همچنین سید جعفر مصطفوی، سیدرضا برقعی از حوزه انتخابیه البرز، سیدرضا حسینی از استان سیستان و بلوچستان، محمدرضا عباسی‌فر، سید‌هاشم حمیدی، سیدعباس حسینی قائم‌مقامی، عباسعلی موسوی اختری، سعید صدوقی مازندرانی و سیدجمال‌الدین دین‌پرور از استان تهران و نیز محمد رحمتی از استان آذربایجان شرقی برای مجلس خبرگان ثبت‌نام کردند.


هاشمی در جمع خبرنگاران

با این همه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از ثبت‌نام خود در فهرست متقاضیان انتخابات خبرگان رهبری در میان خبرنگاران حاضر شد و تاکید کرد: روزهای بسیار مهمی پیش روی ما قرار دارد و ملت ما برای رقم زدن سرنوشت سال‌های آینده و به‌خصوص در این روزها در دوران پس از برجام آماده می‌شود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مسوولیت بزرگی بردوش‌کسانی خواهد افتاد که مردم آنها را امین خود در نظر بگیرند، مجلس خبرگان را محور و اساس و ستون خیمه انقلاب اسلامی ایران خواند که ملت ایران در اختیار اوست. او گفت: مجلس خبرگان به‌خوبی پس از امام کسی را انتخاب کرده که با طراوت و احساس مسوولیت کار خود را انجام می‌دهد.


تعداد داوطلبان «خبرگان» و «مجلس»

براساس آنچه دیروز محمد حسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور در واپسین ساعت کار این ستاد از آخرین آمار ثبت‌نام داوطلبان خبرگان و مجلس اعلام کرد، تاکنون 350 نفر داوطلب نمایندگی انتخابات مجلس خبرگان پنجم شده‌اند که از این میان 5 نفر زن و 345 نفر دیگر مرد هستند. مقیمی درباره‌ آخرین آمار داوطلبان انتخابات مجلس دهم نیز گفت: تاکنون 2702 نفر برای داوطلبی نمایندگی مجلس مراجعه کردند که از این میان 186 نفر از ثبت‌نام‌کنندگان کاندیداتوری انتخابات مجلس دهم زن و 2062 نفر دیگر مرد هستند. از میان چهره‌های شناخته شده که تاکنون به ثبت‌نام در انتخابات مجلس دهم مبادرت کرده‌اند، نام جلال جلالی‌زاده و شهربانو امانی نمایندگان مجلس ششم، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و محمد معتقد لاریجانی فرماندار سابق شمیرانات در دولت احمدی‌نژاد و عزیزالله‌محمدی رئیس‌سابق‌سازمان لیگ‌ برترفدراسیون‌فوتبال به چشم می‌خورد. سید علی طاهری و عبدالرضا ثروتی، مهدی کوچک‌زاده، یعقوب جدگال، محمود نبویان، علاءالدین بروجردی، حسین مظفر، ابراهیم نکو و سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس از جمله ثبت‌نام‌کنندگان حضور در انتخابات مجلس دهم هستند. مهدی کوچک‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی‌بر اینکه شما استعفا داده بودید چرا مجددا کاندیدا شدید، گفت: استعفای من بدلیل نقض قانون از سوی رئیس مجلس و نابود کردن قوت لایموت مردم بود و ثبت نامم نیز در راستای همین اعتراض است. داوطلبان ثبت نام در انتخابات مجلس دهم تا ساعت 30/ 16دقیقه روز4دی‌ماه برای نام نویسی فرصت دارند.