گروه دیپلماسی: سومین نشست بین‌المللی درخصوص بحران سوریه با مشارکت ایران و دیگر بازیگران موثر در نیویورک برگزار شد تا گام دیگری برای تکمیل پازل گفت‌وگوهای سیاسی باشد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ساعاتی قبل از برگزاری نشست نیویورک درباره سوریه گفت: ما هنوز فهرست قابل قبولی از اسامی گروه‌های معارض و تروریست موجود در سوریه ندیده‌ایم.


به گزارش «ایسنا» ظریف بعد از دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک درباره محورهای دیدارش با مقامات این سازمان گفت: سوریه، برجام و تحولات یمن سه محور اصلی این دیدار بود که در آن بر ضرورت حضور صحیح و مبتنی بر قوانین بین‌المللی معارضی که برای مردم سوریه قابل قبول است و برای صلح در سوریه تلاش کند، تاکید کردیم و نه معارضی که به‌طور رسمی با القاعده، داعش، جبهه النصره و احرار الشام وابستگی دارد. ظریف در دیدار با همتای آلمانی خود نیز اشاره کرد و گفت: با آلمانی‌ها هم در این روزها موضوعات مختلفی مانند اجرای برجام یا سوریه را داریم که در این زمینه‌ها با هم گفت‌وگو کردیم. طرف ایرانی شرکت‌کننده در نشست نیویورک درباره سوریه در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز این نشست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: معتقدیم در جلسه اول و دوم وین، روندی را شروع کردیم که نیاز بود در مورد گروه‌های تروریستی و گروه‌های معارض قابل قبول، برای حضور در مذاکرات و دولت وحدت ملی، توافق صورت گیرد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما در نیویورک افزود: به نظر می‌آید هنوز در این زمینه آمادگی لازم پیدا نشده است و باید ببینیم چه خواهد شد اما ما با تلاش برای رسیدن به نتیجه‌ای منطقی و پایان دادن به معضل مردم سوریه و جنگ و خونریزی و افراط در منطقه و جهان وارد این جلسه می‌شویم ولی فکر می‌کنم هنوز نیاز به کار جدی است تا بتوانیم این جلسه را با موفقیت تمام کنیم. وزیر امور خارجه در بخش انگلیسی این مصاحبه نیز بر ضرورت حضور جدی و فراگیر معارض غیر تروریست سوریه تاکید کرد و گفت: ما از این روند حمایت کرده‌ایم و از خیلی وقت پیش، دولت وحدت ملی را پیشنهاد کرده بودیم. او افزود: امیدواریم این امر به حرکتی جدی تبدیل و گروه‌های مختلف معارض را شامل شود، نه فقط یک گروه از معارضین را و همزمان باید معارضه با وابستگان رسمی به داعش، جبهه النصره و دیگر انشعاب‌های القاعده نیز مستثنی شود. ظریف همچنین درباره کشتار شیعیان نیجریه نیز گفت: واقعه‌ای تاسف‌بار بود و فکر می‌کنم که همه تلاش‌ها باید به کار گرفته شود تا از ناامنی‌ها و خونریزی‌های بیشتری در نیجریه جلوگیری شود.

او با حساس خواندن این موضوع به تماس با همتای نیجریه‌‌ای خود در همان روز حادثه و نیز تماس دکتر روحانی با رئیس‌جمهوری این کشور اشاره کرد و گفت: ما به منظور احاطه بر وضعیت، با دولت نیجریه در حال کار کردن هستیم و امیدوارم بتوان این وضعیت را کنترل کرد. همچنین محمدجواد ظریف و «وانگ یی» وزیران امور خارجه ایران و چین در دیدار خود در نیویورک از آمادگی کامل ایران برای حل بحران سوریه خبر دادند. به گزارش «ایرنا» این دیدار براساس گزارش روز جمعه وزارت امور خارجه چین، پنج‌شنبه شب (به وقت محلی) و در آستانه برگزاری سومین نشست بین‌المللی گروه حمایت از سوریه صورت گرفته است. براساس این گزارش «وانگ یی» در این دیدار بار دیگر از آمادگی کشورش برای کمک به حل مشکلات کشور سوریه خبر داد و گفت که چین از تمام ظرفیت خود برای حل مسائل پیش‌رو استفاده خواهد کرد. وزیر خارجه چین با بیان اینکه در دو نشست گذشته مربوط به سوریه پیشرفت‌هایی حاصل شده، گفت: هنوز درخصوص مواردی چون تفکیک گروه‌های ائتلافی مخالفان با گروه‌های تروریستی مسائلی وجود دارد که باید نسبت به رفع آن اقدامات لازم انجام گیرد. نشست‌های وین ۱ و وین ۲ در ۸ و ۲۳ آبان برگزار شد و طرفین به بیانیه‌های چند ماده‌ای درخصوص روند گفت‌وگوها، سرکوب داعش و برگزاری انتخابات رسیدند. وانگ‌یی گفت: نشست نیویورک که با حضور وزیران کشورهای عضو گروه حامی دولت سوریه برگزار می‌شود، تلاشی جمعی به منظور دستیابی به راه‌حل سیاسی مناسب برای برون‌رفت از وضعیت کنونی است. او با مثبت ارزیابی کردن نشست‌های قبلی برگزار شده ابراز امیدواری کرد که شرکت‌کنندگان در نشست سوم نیز بتوانند به راهکارهای مناسب سیاسی دست یابند. در گزارش وزارت امور خارجه چین به نقل از محمدجواد ظریف آمده است: رئیس دستگاه دیپلماسی ایران نیز امیدوار است دور سوم نشست سوریه دستاوردهای به مراتب بهتر و مثبت‌تری نسبت به دوره‌های قبل داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید: وزیر امور خارجه ایران نقش چین در نشست‌های قبلی را مفید دانسته و اعلام کرده است دو کشور می‌توانند با یاری سایر شرکت‌کنندگان به نتایج بهتری دست یابند. او یادآور شد که به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته هنوز در پاره‌ای از مسائل اختلاف نظرهایی وجود دارد. ظریف همچنین براساس این گزارش، از تمایل ایران برای حفظ ارتباط و تعامل با چین درخصوص مسائل مربوط به سوریه سخن گفته است. وزیر امور خارجه ایران بعدازظهر چهارشنبه (25 آذر ماه) به وقت محلی وارد نیویورک شد و در بدو ورود به این شهر در جمع خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر این نکته تاکید کرده که تعیین سرنوشت و آینده کشور سوریه بر عهده مردم این کشور است.