گروه خبر: ساختمان 11 طبقه خیابان فاطمی، حالا یکی از پررفت و آمدترین مکان‌های سیاسی ایران است؛ آنجا که از صبح پنج‌شنبه 26 آذرماه، با فرارسیدن موعد ثبت‌نام از داوطلبان حضور در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، داوطلبان یکی پس از دیگری به ستاد انتخابات کشور می‌آیند و نام خود را در فهرست نامزدهای این انتخابات جای می‌دهند.


بر این اساس می‌توان گفت اولین مرحله انتخاباتی که قرار است هفتم اسفندماه همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شود، صبح پنج‌شنبه رسما کلید خورده است. بر اساس آنچه وزارت کشور اعلام کرده است، این داوطلبان از تاریخ 26 آذر تا دوم دی ماه از ساعت 8 صبح تا 16:30 دقیقه فرصت دارند با حضور در ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری‌های مراکز استان‌ها برای ثبت‌نام خود اقدام کنند. در همین حال و بر اساس اعلام قبلی وزارت کشور، داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیز از امروز نسبت به اعلام حضور خود در انتخابات، در مراکز ثبت‌نام حاضر می‌شوند. هرچند داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی هم تا روز چهارم دی ماه فرصت دارند نام خود را در میان نامزدها ثبت کنند، اما وزارت کشور از همه داوطلبان حضور در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز مجلس خبرگان رهبری خواسته است تا ثبت‌نام خود را به روز آخر موکول نکنند.


سیدحسن خمینی ثبت‌نام کرد

آنچه در دو روز گذشته بیش از همه، نظر خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور را به خود جلب کرده است، فارغ از حاشیه‌های ثبت‌نام، حضور چهره‌های شاخصی است که برای درج نام خود در میان داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری به خیابان فاطمی آمده‌اند؛ موضوعی که حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزارت کشور نیز دیروز در میان خبرنگاران به آن اشاره کرد.سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری و نیز علی رازینی نماینده مجلس خبرگان و معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه‌قضائیه از جمله چهره‌هایی هستند که در آغازین روز ثبت‌نام یعنی پنج‌شنبه، به وزارت کشور آمده و در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام کردند. آنچه ستاد انتخابات کشور را در روز دوم ثبت‌نام، پر رفت و آمدتر از روز اول کرد، خبرهایی مبنی بر حضور سید‌حسن خمینی برای ثبت‌نام بود که تعداد زیادی از خبرنگاران را به وزارت کشور کشاند. او یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی است که دیروز و حدود ساعت ۱۰ صبح رسما نام خود را در میان داوطلبان حضور در مجلس خبرگان رهبری ثبت کرد. سید‌یاسر و سید‌علی خمینی در جریان ثبت‌نام سید‌حسن خمینی، برادر خود را همراهی کردند.به گزارش «ایرنا» بسیاری از خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران مستقر در ستاد انتخابات کشور که از ساعات اولیه صبح در ابتدای ورودی تالار وزارت کشور در انتظارحضور و نام‌نویسی سید‌حسن خمینی بودند، با ورود او به ستاد انتخابات صلوات ختم کردند.از سوی دیگر آیت‌الله سید‌محمود امجد استاد حوزه از دیگر چهره‌هایی بود که تقریبا همزمان با سید‌حسن خمینی به ستاد انتخابات کشور رفت و در انتخابات ثبت‌نام کرد. همچنین از ‌محسن غرویان نیز می‌توان به‌عنوان یکی از چهره‌های ثبت‌نام‌کننده یاد کرد که دیروز برای ثبت‌نام به خیابان فاطمی رفت.هر چند حضور داوطلبان در ستاد انتخابات کشور دیروز پرشورتر از روز اول بود، اما بر اساس آنچه حسینعلی امیری دیروز به خبرنگار «ایرنا» گفته است، روند مراجعه داوطلبان به ستاد انتخابات و فرمانداری‌ها صعودی خواهد بود.


ثبت‌نام ۸۶ نفر

بر اساس آخرین آماری که دیروز محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور به خبرنگاران اعلام کرد، تا ساعت 15:30 جمعه، 86 نفر با حضور در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری‌های مراکز استان‌ها در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کردند. به گزارش «ایرنا» مقیمی افزود: «از این تعداد 67 نفر به‌طور کامل مدارک خود را ارائه کردند و مابقی نیز نقص مدارک داشتند که باید مدارک خود را کامل کنند.» محمدحسین مقیمی روز پنج‌شنبه در آخرین لحظات اولین روز ثبت‌نام کاندیداهای مجلس خبرگان گفت که همه امکانات و شرایط برای برگزاری انتخاباتی سالم و قانونی و باشکوه مهیا است. او همچنین با اعلام آغاز نام‌نویسی از داوطلبان مجلس شورای اسلامی از امروز گفت: «همزمان هیات‌های اجرایی این انتخابات نیز تشکیل می‌شوند.» بر اساس آنچه سید‌حسین هاشمی استاندار تهران در جریان بازدید از فرمانداری تهران اعلام کرده است، هیات‌های اجرایی انتخابات استان تهران بدون کمترین حاشیه تشکیل شدند.از سوی دیگر سیامک ره‌پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به خبرگزاری فارس گفت که با توافق وزارت کشور و شورای نگهبان، معتمدان هیات‌های اجرایی دو انتخابات یکی شدند.


رسانه‌ها ما را یاری کنند

آغاز ثبت‌نام داوطلبان حضور در مجلس خبرگان رهبری در روز پنج‌شنبه با بازدید وزیر کشور از ستاد انتخابات همراه شد؛ ساعت ۸:۳۰ صبح پنج‌شنبه عبدالرضا رحمانی فضلی از محل ستاد انتخابات کشور بازدید کرد. وزیر کشور در این بازدید از رسانه‌ها خواست که وزارت کشور را یاری کنند تا یک انتخابات قانونی، سالم و باشکوه برگزار شود.

آغاز روند انتخابات مجلس «خبرگان»