گروه خبر: نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت با انتقاد او از برخی از رسانه‌ها درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی نسبت به انتشار برنامه ششم توسعه همراه بود. محمدباقر نوبخت با تاکید بر اینکه پیش‌نویس برنامه ششم در اختیار هیچ دستگاهی قرار نگرفته است تا اظهارنظری صورت گیرد، افزود: آنچه رسانه‌ها به آن استناد کردند تعداد معدودی احکام بوده است. انتقاد نوبخت به انتشار پیش‌نویس لایحه پیشنهادی برنامه ششم از سوی برخی از رسانه‌ها برمی‌گشت که حاوی تغییراتی در ساختار برخی وزارتخانه‌ها بود.


همین امر موجب شد تا دیروز محمدباقر نوبخت تاکید کند که در فرآیند تهیه و تنظیم لایحه برنامه ششم، سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و سیاست اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار گرفته است. سخنگوی دولت با اشاره به برخی اخبار منتشر شده نسبت به پیش‌نویس برنامه ششم گفت: اگر انتقادی به دولت دارند توجه کنند که این انتقاد آنها به سیاست‌های ابلاغی است اما ما قصد خرد کردن یکدیگر را نداریم و باید مطالب را اصلاح کنیم.نوبخت همچنین با بیان اینکه ایجاد اضطراب در جامعه درست نیست، افزود: اینکه گفته شد دولت در برنامه ششم استخدامی ندارد، درست نیست چرا که در همین سال جاری دولت دو بار نیرو استخدام کرد.سخنگوی دولت با بیان اینکه رسیدگی به لایحه بودجه سال 95 در دولت از هفته پیش آغاز شده است، گفت: بررسی این لایحه در هفته پیش به پایان رسیده بود اما به علت اینکه برخی وزارتخانه‌ها پیشنهادهایی را برای الحاق به این لایحه ارائه کرده بودند روز دوشنبه جلسه فوق‌العاده‌ای در دولت تشکیل شد تا این پیشنهادها بررسی شود. نوبخت با اشاره به اینکه بررسی این پیشنهادها به پایان رسیده است، افزود: جز یک جلسه که برای تصویب نهایی سقف بودجه برگزار خواهد شد، کار خاصی برای بودجه سال 95 نداریم. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تاکید کرد: به محض اینکه کار رسیدگی به برنامه ششم توسعه نیز به پایان برسد، لایحه بودجه سال 95 و این برنامه را همزمان در دی‌ماه به مجلس تقدیم خواهیم کرد. نوبخت همچنین تصریح کرد: رای‌گیری نهایی بودجه نیز روز یکشنبه آینده انجام می‌شود و از هفته آینده رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه را آغاز می‌کنیم.


پاسخ به منتقدان

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش به برخی اظهارنظرها مبنی براین که دولت تمایلی به بررسی لایحه بودجه و برنامه ششم از سوی مجلس نهم ندارد، پاسخ داد. او در این باره بابیان اینکه دولت پیش از این برای اینکه وقت مجلس گرفته نشود، برنامه احکام دائمی را به مجلس ارائه کرده است، گفت: با این اوصاف، دولت تلاش کرد لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه را یکجا به مجلس ارائه کند تا این تصور پیش ‌نیاید که دولت مایل نیست این مجلس به بررسی برنامه ششم بپردازد. نوبخت در ادامه گفت: با احتساب روزهای تعطیل نمایندگان برای انتخابات مجلس، مجلس نیز برای رسیدگی به بودجه وقت محدودی دارد؛ بنابراین به راحتی می‌تواند بعد از انتخابات نیز به هر دو لایحه رسیدگی کند. وی ادامه داد: بنا نداریم که به موضوعات حاشیه‌ای بپردازیم، بنابراین همه باید تلاش کنیم تا در جهت حل معضلات و مشکلات مردم قدم برداریم و بی جهت حاشیه ایجاد نکنیم و لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه در دی ماه به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد و مجلس که لایحه برنامه ششم توسعه را نیز تحویل می‌گیرد، از رسیدگی به آن استقبال خواهد کرد.


تکذیب تمدید برنامه پنجم

وی در پاسخ به اینکه تعدادی از نمایندگان خواهان این هستند که برنامه پنجم توسعه یک سال دیگر تمدید شود، گفت: فکر نمی‌کنم این مساله خواست عمومی مجلس باشد چرا که به رغم درخواست مجلس شورای اسلامی احکام دائمی برنامه ششم ارائه شد و در حال حاضر مجلس کار رسیدگی را آغاز کرده است.


قیمت نفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد پیشنهاد جهانگیری به ظریف و زنگنه برای اقدام درخصوص سقوط قیمت نفت، گفت: آقای ظریف و زنگنه در حال تلاش هستند تا در بعد سیاسی و اقتصادی مساله را حل کنند.


بررسی مصوبه کنگره آمریکا

نوبخت در ادامه این نشست خبری در مورد تصمیمات ضدایرانی کنگره آمریکا که برمبنای آن سفر افرادی که اخیرا به ایران، عراق، سوریه یا سودان سفر کرده‌اند، به آمریکا منوط به اخذ ویزا از این کشور خواهد شد، گفت: اینکه چقدر این تصمیم با تعهدات دولت آمریکا درباره برجام مغایرت دارد کارشناسان ما در حال بررسی هستند تا اقدامات متقابل صورت گیرد. هرچند دولت آمریکا پیش از این هم گفته بود اگر تلاشی هم برای برهم زدن برجام توسط مجلس این کشور صورت گیرد وتو خواهد شد. وی افزود: اما این را هم در نظر داشته باشید که سنای آمریکا سعی زیادی کرد تا برجام اجرایی نشود و رقبای دولت آمریکا در مجلس آن کشور دنبال بر هم زدن توافق هستند.


ممنوع التصویری رئیس جمهوری اسبق

سخنگوی دولت در مورد اظهارنظر سخنگوی قوه‌قضائیه درخصوص ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهوری اسبق هم گفت: حتما سخنگوی قوه‌قضائیه مستنداتی از شورای عالی امنیت ملی دارد که این مطالب را بیان کرده‌اند. اما من هم در جلسه‌ای گفتم که در جلسات شورای عالی امنیت ملی که در دولت یازدهم تشکیل شده است، هیچ‌گاه چنین مصوبه‌ای وجود نداشته است. شاید در این مورد به مصوبات گذشته استناد می‌شود، برای همین من از دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌خواهم آنچه در این خصوص وجود دارد را از طریق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اطلاع‌رسانی کند تا واقعیت‌ها بیان شود.نوبخت در بخش دیگری از سخنانش باتاکید براین که دولت از ورود اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل به مجلس دهم استقبال می‌کند، افزود: اصلاح‌طلبی به‌عنوان یک جریان در کشور یک واقعیت است و هیچ جریان سیاسی در چارچوب نظام و قانون اساسی قابل حذف نیست و هنر این است که بتوان از همه استفاده کرد.