گروه خبر: آنفلوآنزای مرگبار در شرق کشور، وزیر بهداشت را به کرمان کشاند. افزایش تعداد جانباختگان شیوع آنفلوآنزا در دو استان سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بر آن داشت تا پنج‌شنبه این هفته به کرمان سفر کند. بر اساس آنچه پایگاه خبری انتخاب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گزارش داده است، حضور در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و نشست با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب شرق کشور از مهم‌ترین برنامه‌های سفر یک روزه وزیر بهداشت به کرمان اعلام شده است. همچنین قاضی‌زاده هاشمی از مراکز بهداشتی و درمانی شهر کرمان نیز بازدید می‌کند.

بسیج وزارت بهداشت برای مقابله

از سوی دیگر محمدباقرنوبخت، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری دیروز خود درباره اقدامات دولت برای پیشگیری بیماری آنفلوآنزای خوکی گفت: با توجه به خسارت جانی این بیماری، وزارت بهداشت با همه امکانات در جهت مهار بیماری بسیج شده است.

هشدارها درباره آنفلوآنزای مرگبار

در همین حال محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در فاصله روز دوشنبه تا سه‌شنبه موارد جدید مرگ ناشی از آنفلوآنزا در کشور گزارش نشده است، گفت: همه بیماران بستری در بیمارستان‌های استان کرمان تحت مراقبت درمانی هستند. به گزارش عصر ایران، گویا با توضیح اینکه منظور از آنفلوآنزا، آنفلوآنزای فصلی است، افزود: ویروس آنفلوآنزای H۱N۱ که هم اکنون اکثریت موارد ابتلای آنفلوآنزای کشور را تشکیل می‌دهد از بیماری‌زایی و شدت برخوردار است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با بیان اینکه تمامی کسانی که فوت شدند جز یک نفر، دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند، گفت: ویروس آنفلوآنزای H۱N۱ در خانم‌های باردار بیماری‌زایی بیشتری داشته است و این گروه از افراد باید مواظبت بیشتری از خود داشته باشند تا مبتلا نشوند. چنانچه خانم بارداری مبتلا به این عفونت می‌شود باید قبل از هرچیز هم به پزشک زنان خود اطلاع داده و هم به همکاران پزشک مراجعه کند. گویا تاکید کرد: فرد مبتلا به آنفلوآنزا باید تا زمانی که پزشک اجازه نداده است از حضور در مدرسه و محیط کار خودداری کند.

دستور لاریجانی برای رسیدگی

در خبری دیگر، صبح دیروز رئیس مجلس طی تذکر یکی از نمایندگان و به‌دلیل افزایش آمار مبتلایان به آنفلوآنزا در کرمان و سیستان و بلوچستان از رئیس کمیسیون بهداشت و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست این موضوع را هر چه سریع‌تر رسیدگی کنند.

تشخیص دو مورد مبتلا در بیرجند

با این همه خبرگزاری مهر در خبری به نقل از مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، از تشخیص دو مورد فرد مبتلا به آنفلوآنزا در خراسان جنوبی خبر داد. مجید شایسته به شناسایی ۱۶ مورد مشکوک به بیماری آنفلوآنزا در دو هفته گذشته اشاره و اظهار کرد: از میان این موارد تنها، دو مورد مثبت تشخیص داده شد. وی حال عمومی بیماران مبتلا را رضایت بخش دانست و افزود: تاکنون موردی از مرگ و میر ناشی از این بیماری در استان گزارش نشده است.