گروه خبر: سیزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی روز گذشته در شعبه 15 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد. به گزارش «ایرنا» نمایندگان بانک‌های ملت، مسکن و تجارت و همچنین شرکت صدرا نیز روز گذشته با احضار رئیس دادگاه در جلسه حضور داشتند.

به گزارش «ایسنا» در جلسه دیروز پس از حضور بابک زنجانی در جایگاه، قاضی صلواتی از بابک زنجانی خواست تا در مورد حواله‌های«‌ای بن ۲‌ای بن» توضیح دهد که متهم قبل از بیان توضیحات در این باره از قاضی اجازه گرفت تا نکات باقی مانده در جلسه روز گذشته توضیح دهد و گفت: آقای قاضی به‌دلیل لباس تنم و اینکه متهم هستم دیروز حضور ذهن نداشتم و بعد از فکر کردن، یادم آمد که ملک ایران زمین را ۸ هزار میلیارد تومان به نفت فروختم.


همچنین به گزارش «ایرنا» وی افزود: روز گذشته درخصوص ملک ایران زمین گفته‌اید چرا این ملک را با 703 میلیون تومان در دفترخانه ثبت کرده‌ام که می‌گویم ملک ایران زمین پس از معرفی به وزارت نفت مورد کارشناسی قرار گرفت که 703 میلیون تومان برآورد شد و قرار شد در دفترخانه آن را به نام شرکت نفت ثبت کنند که این به کارشناسی مجدد رفته و من خواستم تا پس از برگشت نظر کارشناسی دوم صبر شود که آقایی در وزارت اطلاعات گفتند انتقال انجام شود و بعد جواب کارشناسی بیاید.در ادامه قاضی صلواتی مجددا از متهم پرسید که از طریق سیستم IBAN to IBAN چه مقدار پول جابه‌جا کردی؟ که بابک زنجانی گفت: 84میلیارد یورو.قاضی صلواتی گفت که چه مقدار آن مربوط به ایران بوده است که متهم پاسخ داد: دو میلیارد یورو، البته یادم نیست، اما فکر می‌کنم ۵۰۰ میلیون یورو مربوط به بانک ملت بود، ۱۰۰ میلیون یورو مسکن و ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون یورو تجارت بوده است. بابک زنجانی ادامه داد: پول‌هایی که با گونی برای بانک‌های صادرات و ملت به دبی می‌بردم در سیستم بین‌المللی، پولشویی است‎.


توزیع کارت بین بانک‌ها

همچنین به گزارش «ایسنا» بابک زنجانی در پاسخ به این سوال که چه تعداد کارت بین بانک‌ها توزیع کردید؟ گفت: نزدیک به ۲ میلیارد کارت توزیع کردیم و پول‌هایی که به ما می‌دادند، پول‌های غیرقابل انتقال بود که این پول‌ها را در ایران مصرف می‌کردم و در عوض از طریق بانک مالزی برای مشتریان‌شان حواله ارزی می‌فرستادم.زنجانی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه شما در اصل کار صرافی را انجام می‌دادید گفت: نه، این‌طور نیست؛ این کار صرافی محسوب نمی‌شود؛ بلکه از سوی بانک‌ها به حساب شرکت اس‌سی‌تی پول واریز می‌شد و من در خارج از کشور پرداخت‌ها را انجام می‌دادم. متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا شما مجوز بانک مرکزی را داشتید یا خیر گفت: نیازی به مجوز نیست؛ زیرا مثل این می‌ماند که شما عابربانک یکی از بانک‌های داخلی را داشته باشید و بخواهید در خارج از کشور استفاده کنید و آنها از شما مجوز بانک مرکزی بخواهند. قاضی صلواتی در پاسخ به این ادعای بابک زنجانی گفت: مجوز بانک مرکزی نیاز است و کارشناسان بانک مرکزی در این خصوص توضیحات لازم را می‌دهند.در ادامه دادگاه، قاضی صلواتی به مجوز نداشتن شرکت اس‌سی‌تی اشاره کرد که بابک زنجانی در پاسخ گفت: متاسفانه در این پرونده و در ماجرای شرکت اس‌سی‌تی مرا به نداشتن صداقت متهم می‌کنند در حالی که اگر این شرکت وجود خارجی نداشت، در لیست تحریم قرار نمی‌گرفتم. در ادامه جلسه دادگاه، نماینده بانک ملت و پس از آن نماینده بانک تجارت با دستور قاضی صلواتی برای ارائه برخی توضیحات در جایگاه حضور یافتند.