گروه خبر: هشتاد و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه با اصحاب رسانه روز یکشنبه برگزار شد. به گزارش «ایرنا» حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در این جلسه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


او درباره حکم جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست تاکید کرد که این حکم صادر شده، اما به‌صورت رسمی به وی ابلاغ نشده است. به گفته محسنی‌اژه‌ای حکم وی تحمل حبس است. او همچنین با اشاره به تعرض به یک نشست انتخاباتی در قرچک تاکید کرد: اگر چنانچه با رعایت موازین یک جمعی خواستند سخنرانی کنند یا میتینگ داشته باشند، کسی حق ندارد معترض آنان شود.سخنگوی قوه‌قضائیه در این خصوص همچنین با بیان اینکه همه از جمله سخنران، دعوت‌کننده و برگزار‌کننده باید موازین و قانون را رعایت کنند، اظهار کرد: درخصوص قضیه قرچک تحقیقات تمام نشده، وزیر کشور نامه‌ای را به مسوولان ذی‌ربط نوشته و در حال پیگیری قضیه هستند، اما مجموع این موارد به قوه‌قضائیه گزارش نشده است.


دلال نفتی در پرونده زنجانی

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درمورد اینکه طی برگزاری جلسات دادگاه بابک زنجانی از دلال نفتی دیگری نیز سخنی به میان آمده، گفت: در این خصوص شکایتی نشده و از وزیر نفت هم پرس و جو و تحقیق نشده است. سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا کسانی هستند که از پشت‌پرده به بابک زنجانی روحیه می‌دهند، نیز گفت: ایشان حدود ۲۰ ماه است که در زندان است که طی این مدت حمایتی از سوی کسی از وی انجام نشده است. به نظر من این حرف اگر حدس و گمان است.محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تهمت متهم نفتی به وزرا و اعضای کابینه افزود: در بیشتر جلسات قاضی دادگاه تذکراتی را به متهم می‌داد که نباید به افراد و مسوولان تهمت بزند. قانون اساسی اجازه نمی‌دهد که اگر کسی دستگیر شد و به زندان رفت به او توهین شود یا او نیز بتواند به دیگران در دادگاه توهین کند. او یادآوری کرد: رئیس دادگاه در اکثر جلسات به این متهم تذکر می‌داد و اگر احیانا متهم نفتی به کسی از مقامات کشوری و دولتی توهین کرده باشد، مدعی‌العموم می‌تواند به آن رسیدگی و پیگیری کند.


انتشار تصاویر در شبکه‌های مجازی

محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص انتشار تصاویری از بانوان از سوی یک جوان در شبکه‌های اجتماعی توضیح داد: انتشار این‌گونه تصاویر جرم است و در قانون، حکم آن تا حد مفسد فی الارض تعریف شده و افرادی که دست به این‌گونه کارها می‌زنند قانون می‌تواند آنها را به‌عنوان مفسد فی الارض مجازات کند.سخنگوی دستگاه قضا درباره اقدامات اخیر و دستگیری تعدادی از سوی وزارت اطلاعات گفت: اینها از یک گروه نیستند بلکه شاخه‌هایی از گروه‌های تکفیری هستند و از طریق آمریکا حمایت می‌شوند.


خبرنگاران دستگیر شده

محسنی‌اژه‌ای همچنین درباره آخرین اطلاعات در مورد دستگیری تعدادی از خبرنگاران گفت: اطلاعات جدیدی ندارم، اما برخی از آنها رسانه‌ای هستند و همه اینها خبرنگار نیستند، گزارش اولیه پرونده آنها تکمیل شده و دادسرا مشغول آخرین بازپرسی‌ها است. او ادامه داد: اگر تحقیقات زودتر تمام شود و اگر ارتباطشان به‌گونه‌ای نباشد که همه باهم با یک پرونده به دادگاه بروند، برخی از آنها سریع‌تر به دادگاه می‌روند.


بدهکاران عمده بانکی

وی همچنین درباره بدهکاران عمده بانکی گفت که برخی افراد در حال پرداخت بدهی خود هستند. به گفته محسنی‌اژه‌ای تعداد محدودی از آنها نیز بازداشت هستند که با قرار وکالت آزاد هستند، اما پرونده آنها بسته نشده است. سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین گفت: بر اساس گزارش‌ها در سال 94، بدهی دولت به بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها افزایش پیدا کرده است. محسنی‌اژه‌ای همچنین درباره بازداشت پسر وزیر دولت اصلاحات درباره دکل نفتی گفت: بازداشت ایشان درست است و درخصوص همان پرونده است، اما از جزئیات کامل آن خبری ندارم. به گزارش «ایرنا» محسنی‌اژه‌ای افزود: اینکه سعید مرتضوی رها شده حرف ناصوابی است؛ زیرا پرونده‌هایی که وی دارد در حال پیگیری است و حتی برخی از آنها منجر به حکم شده است.