گروه خبر: دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی و دو شریک وی در پرونده نفتی، صبح روز گذشته در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به‌صورت علنی برگزار شد.


در جلسه نهم، وکیل بانک مسکن و نماینده حقوقی سازمان تامین اجتماعی، طرح شکایت خود را در دادگاه ارائه کردند و سپس بابک زنجانی به ادامه قرائت دفاعیات خود پرداخت.به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته در دهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی، بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود درخصوص شکایت بانک مسکن گفت: من مبلغ 5/ 65 میلیون یورو را به‌صورت دستی و چند روزه به بانک مسکن پرداخت کردم و قرار شد آنها ظرف چند روز بعد پول را برگردانند.وی افزود: اما آقایان بانک مسکن معتقدند که چنین پولی را از من نگرفته‌اند؛ در حالی که کاملا مشخص است که من ساعت 4 بعد از ظهر از شعبه کیش برای آنها پول فرستادم، اصلا ما فرض را بر این می‌گذاریم شما هر چه می‌گویید درست است، خوشبختانه در جلسه روز گذشته اعتراف کردید که 67 میلیارد به من بدهکار هستید.به گزارش «ایسنا» بابک زنجانی درخصوص صحبت‌های وکیل بانک مسکن مبنی‌بر اینکه حکم توقیف اموال را تکذیب کرده، گفت: ایشان در راستای صحبت من مبنی‌بر گرفتن حکم توقیف اموال گفته‌اند که من تشویش اذهان عمومی کرده‌ام، به همین خاطر من از وکیلم خواهش می‌کنم حکم یک میلیاردی محکومیت بانک مسکن را به این بانک ابلاغ کند و فقط 17 روز مهلت دارند. من نه با کسی بازی می‌کنم و نه شوخی دارم.


ماجرای وام 15 میلیارد یورویی شیخ حشر

به گزارش «ایسنا» بابک زنجانی در ادامه با اشاره به وام ۱۵ میلیارد یورویی شیخ حشر گفت: این آقا آدم بزرگی است و نمی‌توانم به وی بگویم بیاید و در دادگاه حاضر شود و جواب بدهد؛ زیرا وی آدم سیاسی و بزرگی است، اما می‌توانم دو کار را انجام دهم. شاید وی از پولش بگذرد، اما حاضر نیست وارد حاشیه شود.این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی خاطرنشان کرد: اول اینکه می‌توانم با او هماهنگ کنم شخصی مورد اعتماد از سوی دادگاه با او جلسه داشته باشد و تمام سوالات مورد نظر دادگاه را پاسخ دهد. دوم اینکه می‌توانم این هماهنگی را انجام دهم و به‌صورت غیرعلنی و در ساعت مشخص ارتباط ویدئو کنفرانسی با این شخص برقرار شود و تمام سوالات شما را پاسخ دهد.


ماجرای خرید شرکت از تامین اجتماعی

وی با بیان اینکه بانک مسکن با پول‌های من رتبه ارزی خود را افزایش داد، گفت: این مبلغ ماه‌ها نزد بانک مسکن بود، اما پس از تحریم آنها گفتند چون تحریم شدیم شما منشأ ندارید و این در حالی بود که بانک مسکن با این پول رتبه ارزی خود را افزایش داد و روزنامه‌ها آن سال‌ها نوشتند بانک مسکن یکی از مجموعه‌هایی است که رتبه ارزی خود را افزایش داده است.به گزارش خبرگزاری فارس، زنجانی در ادامه با تاکید بر اینکه ما به‌دنبال ضرر زدن به بانک مسکن نیستیم، گفت: بارها گفته‌ام حتی اگر وجه یک میلیارد یورویی سپرده مرا بازگردانند هم قبول می‌کنم. از طرف دیگر 4 میلیارد یورو مربوط به تامین اجتماعی و این سازمان چک‌های خود را می‌خواهد.زنجانی گفت: بر همین اساس پیشنهاد می‌کنم تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین من، بانک مسکن و تامین اجتماعی به امضا برسد تا بر اساس آن من پول خودم را از بانک مسکن بگیرم و چک‌های تامین اجتماعی هم عودت داده شود.زنجانی در ادامه دفاعیات خود اظهار کرد: من هرگز 138 شرکت از تامین اجتماعی نخریدم من نه صورت مالی دریافت کردم و نه حتی بازدیدی از شرکت‌ها داشتم.وی افزود: در تاریخ 27 آذر ماه سال 91 یعنی درست 12 روز قبل از اینکه تحریم شوم تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان تامین اجتماعی منعقد کردم و قرار شد من 4 میلیارد یورو به تامین اجتماعی بدهم و معادل این رقم را از شرکت‌های آنها خریداری کنم. متهم نفتی دلیل اصلی خود برای حضور در تامین اجتماعی را خرید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: هدف من این بود که این شرکت را با قشم ایر و هواپیمایی اونرایر ترکیه ادغام کنم؛ چراکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی 4 بار در روزنامه به مزایده گذاشته شده بود، اما هیچ‌کس آن را خریداری نکرده بود؛ چون یک شرکت ضررده محسوب می‌شد و بارها هم ضرر داده بود. جلسه یازدهم دادگاه امروز برگزار می‌شود.