گروه دیپلماسی: معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برجام را یک نمونه تاریخی از همکاری چند‌جانبه بین‌المللی توصیف کرد که می‌تواند به حل چالش‌های جهانی از طریق گفت‌وگو به جای رویارویی کمک کند.


به گزارش «ایسنا» هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس منع اشاعه و خلع سلاح اتحادیه اروپا در بروکسل با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، گفت: این توافق گواه آن است که دیپلماسی چندجانبه جای خوبی برای حل چالش‌های امنیتی مهم امروز است. اشمید با اشاره به توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از آن به‌عنوان نقشه راه یاد می‌شود، گفت: «هدف آن حل تمام مسائل باقی‌مانده درباره موضوع ابعاد احتمالی نظامی (PMD) است. مدیر کل آژانس تا پانزدهم دسامبر به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی نهایی خود را ارائه خواهد کرد و قطعنامه شورای حکام پس از آن صادر خواهد شد.» او گفت: «ماه‌های آینده باید فرصتی را فراهم کند تا ببینیم ایران و اتحادیه اروپا چگونه می‌توانند با یکدیگر به‌صورت نزدیک‌تر برای حل این چالش‌های امنیتی همکاری کنند. موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران در نیویورک موافقت کردند گفت‌وگوها در سطح عالی را شروع کنند که این رایزنی‌ها درسطح من با معاون وزیر امور خارجه ایران خواهد بود تا بتوانیم حوزه‌های دیگر برای همکاری آینده را بیابیم و من پایان سال به تهران سفر خواهم کرد تا نخستین گفت‌وگوهای رسمی را شروع کنیم.

احتمال انتشار گزارش آژانس در یازدهم آذر

همزمان شبکه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه از احتمال انتشار گزارش آژانس درخصوص مطالعات ادعایی در یازدهم آذر خبر داد. بلومبرگ روز پنج‌شنبه گفت احتمال دارد که گزارش آژانس سیزده روز پیش از موعد مقرر یعنی در دو دسامبر (برابر با ۱۱ آذرماه) منتشر شود که به سوالات درخصوص سایت پارچین پاسخ می‌دهد.