گروه خبر: «استقبال و تقدیر بی سابقه قم، از محمدجواد ظریف»؛ این را می‌توان برآیند دیدار وزیر امور خارجه با مراجع تقلید و آیات عظام در شهر قم توصیف کرد. محمدجواد ظریف درست یک ماه پس از آنکه برجام و طرح مجلسی‌ها برای چگونه اجرا شدن آن، در بهارستان به تصویب رسید، به قم رفت تا در دیدار با آیات عظام لطف‌الله صافی گلپایگانی، ناصر مکارم شیرازی، حسین وحید خراسانی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و عبدالله جوادی آملی گزارشی از برجام، مذاکرات وین درباره سوریه و مسائل منطقه‌ای را ارائه کند؛ دیداری که به تجلیل مراجع از ظریف و عملکرد او منجر شد. او همچنین در این سفر به دیدار سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سید علی سیستانی در ایران و نیز علیرضا اعرافی رئیس جامعه المصطفی العالمیه(ص) رفت.

غیر‌ممکن را ممکن ساختید

در جریان سفر ظریف به قم، این مقام ارشد وزارت خارجه به دیدار آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی رفت؛ دیداری که این مرجع تقلید در آن خطاب به ظریف تاکید کرد که اگر زحمات و جدیت شما نبود، برجام به فرجام نمی‌رسید؛ زحمات شما در تاریخ ثبت خواهد شد؛ هر چند بعضی‌ها شاید حق‌شناس نباشند، ولی بدانید شما کار غیر‌ممکن را ممکن ساختید. بر اساس آنچه «ایسنا» به نقل از دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم گزارش داده است آیت‌الله مکارم با تاکید بر اینکه الان فقط باید برای نحوه اجرای برجام بحث شود، به ظریف توصیه کرد: شما در برابر مخالفت‌ها، حساسیت نشان ندهید. به گفته این مرجع تقلید، باید اصل برجام را پایان یافته تلقی کرد؛ چون مناقشه کردن و نفی برجام، با هیچ عقل و حکمتی سازگار نیست.


مردم با شما هستند

در دیداری دیگر، محمدجواد ظریف در بیت آیت‌الله صافی گلپایگانی حضور یافت و با او دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» آیت‌الله صافی گلپایگانی ضمن تقدیر و تشکر از شخص ظریف و دستگاه دیپلماسی کشور که برای عزت مملکت و مردم زحمات بسیاری متحمل شدند، گفت: من همیشه برای شما و همکارانتان دعا می‌کنم. او تاکید کرد: نظر اینجانب این است که همیشه مذاکره و تعامل همراه با عزت،‌ بر تمام گزینه‌های دیگر مقدم است و امروز باید برای رفع گرفتاری‌ها، کمبودها و مشکلات زیادی که گریبانگیر مردم مومن و شریف ما است، همه همت کنند و با شما و دولت همکاری کنند تا زمینه‌های گرانی و تورم و فساد در جامعه برطرف شود. این مرجع تقلید خطاب به وزیر امور خارجه گفت: عملکرد شما در این چند مدت نشان می‌دهد که شما و دوستانتان برای این منظور تلاش می‌کنید و ان‌شاء‌الله با سرپنجه تدبیر و درایت و مدیریت صحیح، مشکلات را حتی‌الامکان برطرف خواهید کرد. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی ضمن اشاره به اعتمادی که مردم به دولت و دستگاه دیپلماسی پیدا کرده‌اند، گفت: بدانید که مردم در راهی که می‌پیمایید با شما هستند و برای موفقیت‌تان دعا می‌کنند. مردم می‌دانند که شما با مشکلات زیادی مواجه هستید و امیدواریم که بتوانید اوضاع را خوب مدیریت ‌کنید.


در مذاکرات، هیچ‌چیز را از دست ندادیم

همچنین در دیداری دیگر، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی نیز تاکید کرد: به عقیده من اینکه برخی می‌گویند ما در این مذاکرات امتیازاتی را از دست داده‌ایم و در عوض امتیازاتی گرفته‌ایم در واقع درست نیست! بلکه من معتقدم ما در این مذاکرات هیچ‌‌چیز از دست ندادیم. به گزارش «ایسنا» این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جامعه را جز محبت، دوستی و حسن همجواری اداره نمی‌کند؛ همه باید توجه داشته باشند که بدون ملات نرم، سنگ‌های یک ساختمان هرگز روی هم بند نمی‌شوند، اگر در میان افراد جامعه عاطفه و همدلی وجود نداشته باشد مانند همان سنگ‌های بی ملات فرو می‌ریزند. همه مسوولان باید توجه داشته باشند با سوء‌ظن کاری از پیش نمی‌رود. آیت‌الله جوادی‌آملی تاکید کرد: باید همواره با رعایت و حفظ ادب مسائل کشور را حل و فصل کنیم و در برخورد با دیگر کشورها هم همین‌گونه رفتار کنیم؛ دست دادن نشانه ادب است اما پس از دست دادن انگشتان خود را می‌شماریم، این نیز نشانه هوشیاری ماست.


دست دادن محمد‌جواد ظریف و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مدتی است در راس اظهارنظرهای سیاسیون ایران قرار گرفته است؛ برخی از آن به‌شدت‌ انتقاد می‌کنند اما در مقابل برخی آن را رفتاری دیپلماتیک و درست تلقی کرده‌اند. این موضوع حتی ظریف را به مجلس نیز کشانده است. دوازدهم آبان ماه، هیات‌رئیسه مجلس سوال ملی احمدعلی مقیمی، نماینده بهشهر از وزیر امور‌خارجه، درباره علت مصافحه وی با رئیس‌جمهوری آمریکا را اعلام وصول کرد؛ سوالی که باید ظریف در صحن علنی مجلس پاسخگوی آن باشد. در ادامه دیدارهای ظریف با مراجع، آیت‌الله وحید خراسانی ضمن تقدیر از زحمات وزیر‌امورخارجه گفت: بالاخره آنهایی که اهل فهم هستند ارزش کار شما را درک می‌کنند. شما هم اهل خدمت هستید و هم اهل فکر. هنر شما قابل تقدیر است، مردم هم باید از شما تشکر کنند.


دعای شبیری زنجانی برای روحانی

از سوی دیگر علی جنتی، وزیر ارشاد نیز روز پنج‌شنبه در سفری به قم با برخی مراجع عظام دیدار کرد. آیت‌الله شبیری زنجانی در دیدار با جنتی گفت: تلاش کنیم فرهنگ دینی بدون تحریف در دنیا نشر یابد. به گزارش «ایلنا»، این مرجع شیعیان پس از اطلاع از برنامه سفر رئیس‌جمهور به کشورهای ایتالیا و فرانسه، برای ایشان دعا کرد و گفت: إن‌شاء‌الله که نتیجه این سفر خوب باشد.


تک‌خوانی زن نداشتیم

به گزارش «ایرنا» وزیر ارشاد همچنین در دیدار با آیت‌الله حسین وحید‌خراسانی گفت: وزارت ارشاد تاکنون هیچ مجوزی به تک‌خوانی زنان نداده است و نخواهد داد اما متاسفانه در مورد این موضوع شاهد شایعه‌پراکنی‌هایی هستیم. به گفته وزیر ارشاد، عده معدودی با این دولت مخالفند و در همه قضیه‌ها خود را ارزشی می‌دانند اما با انحطاط اخلاقی، دروغ‌سازی و شایعه پراکنی، وقت زیادی را از ما برای صدور تکذیبیه و روشن کردن اصل ماجرا می‌گیرند. آیت‌الله وحید خراسانی نیز در این دیدار گفت: خطر تبلیغ بهاییت، وهابیت و مسیحیت افکار ملت را تهدید می‌کند و دفع این خطرها از وظیفه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.


عده‌ای دنبال اختلاف افکنی هستند

علی جنتی همچنین پنج‌شنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران در قم با اشاره به اینکه عده‌ای دنبال ایجاد اختلاف میان دولت و مراجع تقلید هستند، گفت: متاسفانه عده‌ای که با دولت سرسازگاری ندارند با جعل و تحریف برخی حقایق، اخبار را به‌صورت وارونه در اختیار دفاتر مراجع تقلید، ائمه‌جمعه و نمایندگان مجلس قرار می‌دهند و ما هم مرتب باید تکذیب کنیم. این افراد در حوزه سیاست خارجی شخص آقای ظریف را نیز زیر سوال می‌برند.