معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با اشاره به پیگیری‌های ایران برای مشخص شدن وضعیت غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان گفت: نمی‌توانیم قاطعانه بگوییم که ایشان زنده‌اند یا جان باخته‌اند.

حسن قشقاوی در گفت‌وگو با جماران در پاسخ به این سوال که احتمالات موجود درباره غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان چیست، گفت: همواره ما یک اصل داریم و آن این است که اگر کسی جان‌باخته است طبعا باید جنازه آن فرد را ببینیم و اگر غیر از این اتفاق بیفتد حمل بر زنده بودن بکنیم و تلاش‌ها برای پاسخ به این سوال که اگر ایشان زنده است کجا حضور دارد ادامه دارد. او افزود: «این قاعده برای رکن‌آبادی هم صدق می‌کند. همیشه احتمالاتی که از سوی افراد مختلف مطرح می‌شود به این دلیل است که ما هیچ خبری از ایشان در دسترس نداریم و به معنی واقعی ایشان جزو مفقودین هستند و کسی قاطعانه نمی‌تواند بگوید ایشان جان باخته یا زنده هستند.» معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه در ادامه درباره آخرین مشاهدات موجود از وضعیت او به جماران گفت: «با شرایطی که وجود دارد و سردرگمی در وضعیت ایشان باید به مشاهدات عینی تکیه کرد. یکی از دوستان موضوعی را نقل و تایید کرد.» وی افزود: «ایشان نقل می‌کند که آقای رکن‌آبادی را در آمبولانس گذاشتند و بعضی از مسوولان هم این موضوع را نقل کردند.» قشقاوی با اشاره به آخرین خبر از پیگیری وضعیت غضنفر رکن‌آبادی و در تشریح مشاهدات شاهدان عینی حاضر در منا نیز بیان کرد: «این شاهد ماجرا می‌گوید آقای رکن‌آبادی در ابتدای امر زنده بوده، اما تحرک زیادی نداشته است.» او عنوان کرد: «طبق این صحبت‌هایی که از سوی شاهدان عینی ماجرا بیان شده، رکن‌آبادی در ابتدای امر جان سالم به در برده، اما بعد از آن مشخص نیست چه اتفاقی برای ایشان افتاده است؛ بنابر این ما قاطعانه نمی‌گوییم که ایشان زنده‌اند یا جان باخته‌اند.» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که ربوده شدن آقای رکن‌آبادی تا چه اندازه محتمل است نیز گفت: «این احتمال هم جزو احتمالات موجود است، اما من شخصا این احتمال را ضعیف می‌دانم.» همزمان روزنامه الدیار نوشت: غضنفر رکن‌آبادی به مشکلی بین عربستان و ایران تبدیل خواهد شد.

به گزارش «انتخاب»، روزنامه الدیار چاپ لبنان با اشاره به مشخص نشدن وضع غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان که در حادثه منا مفقود شد نوشت ایران اصرار دارد که رکن‌آبادی زنده است و هیچ‌کدام از آزمایش‌های دی‌ان‌ای، وجود جسد او را بین کشته‌شدگان نشان نداده است. با این حال عربستان زنده بودن رکن‌آبادی را رد و اعلام کرده است که وی جزو اولین گروه از اجسادی بوده که دفن شده‌اند. در همین حال شاهدان تاکید کردند که رکن‌آبادی را دیده‌اند که به سختی بین اجساد کشته‌شدگان راه می‌رفته است. ایران اجسادی را که تحویل گرفته است، مورد آزمایش قرار داده و رکن‌آبادی را در میان آنان نیافته است و هم اکنون اصرار دارد که محل دفن اجساد را در عربستان بررسی کند تا مشخص شود رکن‌آبادی فوت کرده یا زنده است. با این حال عربستان با این درخواست ایران مخالفت کرده است زیرا بیش از هزار قبر وجود دارد و مشخص نیست ایرانی‌ها کجا دفن شده‌اند.