حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه شد

گروه دیپلماسی: مراسم تودیع مرضیه افخم و معارفه حسین جابری‌انصاری سخنگویان قدیم و جدید وزارت امور خارجه ظهر یکشنبه با حضور محمدجواد ظریف و معاونانش برگزار شد. حسین جابری‌انصاری نهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب است.

این مراسم در ساختمان وزارت خارجه برگزار شد و طبق آنچه که پیش از این اعلام شده، قرار است مرضیه افخم که اولین سخنگوی زن وزارت خارجه بود، به‌زودی به‌عنوان اولین سفیر زن بعد از انقلاب اسلامی فعالیت خود را در سفارت ایران در مالزی آغاز کند. افخم از شهریور ۱۳۹۲ تاکنون این سمت را در وزارت امور خارجه بر عهده داشته است. حسین جابری‌انصاری که به‌عنوان جانشین افخم فعالیت خود را به‌عنوان سخنگوی وزارت خارجه آغاز کرده است، پیش از این مدیر کل خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت خارجه بوده است. برخی از تحلیلگران انتخاب جابری‌انصاری به‌عنوان سخنگوی وزارت خارجه را نشان از رویکرد جدید این وزارتخانه به مسائل منطقه با توجه به شناخت وی از این حوزه عنوان کرده‌اند. جابری‌انصاری پیش از این سفیر ایران در لیبی و همچنین رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج‌فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز بوده است. او همچنین به‌عنوان کارشناس در سفارت ایران در دمشق و دستیار معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه فعالیت کرده است. جابری‌انصاری مدرک کارشناسی خود را از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است. وزارت امور خارجه پیش از این نیز شاهد حضور سخنگویانی چون مرتضی سرمدی،‌ محمود محمدی، حمیدرضا آصفی، سید محمدعلی حسینی، حسن قشقاوی، رامین مهمان‌پرست و سیدعباس عراقچی بوده است. در این مراسم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت؛ شورای معاونان وزارت خارجه برای تایید انتصاب مرضیه افخم به سفارت مالزی فقط چند دقیقه وقت نیاز داشت، ولی انتخاب جانشین او چهار ماه طول کشید.

به گزارش «ایرنا» مرضیه افخم در این جلسه خطاب به ظریف گفت: «جسارت این تصمیم و اعتماد به خانم‌ها، سپردن مسوولیت به آنها و فراهم کردن فرصت پیش روی آنها برای مشارکت در پیشبرد اهداف جامعه افتخاری است که شما نصیب وزارت خارجه کردید.»وزیر امور خارجه مراسم تودیع و معارفه را نشانه تحولی دیگر در این وزارتخانه دانست و گفت: «اولین سخنگوی زن وزارت خارجه بیش از ۲ سال با موفقیت انجام وظیفه کرد و سابقه بسیار خوبی از مدیریت بانوان در صحنه‌های مهم سیاسی و اجتماعی کشور از خود به‌جای گذاشت.» ظریف ابراز کرد: «امروز اولین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران عازم کشور بسیار مهم، دوست و برادر مالزی می‌شود تا روابط بین دو کشور هرچه گسترده‌تر و جدی‌تر و مستحکم‌تر شود.» او در عین حال از اینکه تصمیم‌گیری جمعی بر انتصاب حسین جابری‌انصاری برای تصدی سخنگویی صورت گرفته ابراز خشنودی کرد و گفت: «وقتی اسم برادر عزیز، ارزشی، دیپلمات باسابقه، اهل قلم و اهل فکر مطرح شد، شورای معاونان به اتفاق‌نظر مثبت داد.» وزیر امور خارجه به انتشار زودهنگام خبر انتصاب جابری‌انصاری به‌عنوان سخنگوی این وزارتخانه در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «عکس‌العمل جامعه رسانه‌ای آزمونی برای ما است. خوشحالیم که انتصاب جابری‌انصاری مورد اقبال و استقبال عمومی در وزارت خارجه هم قرار دارد.» ظریف برخی ویژگی‌های سخنگوی جدید را هم برشمرد و افزود: «قدرت تحلیل و بیان ایشان بنده را مجذوب کرد. مطمئن هستم در این مسوولیت هم همچون مسوولیت گذشته‌شان توفیق خواهند داشت.» جابری‌انصاری هم در این جلسه از اعتماد ظریف تشکر کرد و گفت: «به سلف ارجمندم خانم افخم که بیش از دو سال مسوولیت سنگینی را به عهده داشت در پایان خدمت خسته نباشید می‌گویم و برای ایشان در مسوولیت جدید آرزوی موفقیت می‌کنم.» او سخنگویی در این دوران خاص از سیاست خارجی را مسوولیتی سنگین توصیف کرد و افزود: «در انجام این مسوولیت مجموعه‌ای از نهادها و اجزای جامعه و موسسات می‌توانند نقش ایفا کنند.»