گروه خبر: رئیس صدا و سیما، به مجلس فراخوانده شد؛ این بار فراکسیون اکثریت مجلس یعنی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، محمد سرافراز را برای توضیح درباره عملکرد صداوسیما ازجمله پوشش اخبار مربوط به برجام، به جلسه امروز خود فراخوانده ‌است.


در چند ماه اخیر، سازمان صدا و سیما با انتقاد بسیاری از سیاسیون حتی برخی مراجع روبه‌رو شد؛ آنچه در چند ماه گذشته بر میزان انتقاد از عملکرد رسانه ملی افزوده است، به نحوه پوشش اخبار مربوط به توافق هسته‌ای و برجام بازمی‌گردد. گرچه به گفته بهروز نعمتی، عضو فراکسیون رهروان، موارد اعتراضی نمایندگان به صداوسیما تنها منحصر به مساله برجام نیست، اما موضوع یکجانبه‌گرایی رسانه ملی در انعکاس برجام تا حدی مورد انتقاد واقع شده که چهار روز پیش آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تاکید بر ضرورت حرکت صدا و سیما در مسیر اعتدال و میانه روی، از یکجانبه‌گرایی این رسانه در قضیه برجام انتقاد کرد.در همین حال بهروز نعمتی در توضیح رویکرد گزینشی صداوسیما در انعکاس اخبار و مطالب در مورد تصویب برجام به «ایلنا» توضیح داد که در جلسه امروز فراکسیون رهروان صرفا انتقادهای نمایندگان نسبت به رویکرد و عملکرد صداوسیما مطرح می‌شود و گزارشی از جانب سرافراز قرائت نمی‌شود.


صداو سیمای جناحی و نتیجه عکس

همزمان بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس نیز از عملکرد اخیر رسانه ملی انتقاد کرده‌اند؛ از یکسو عباسعلی منصوری‌آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بر این باور است که وقتی صداوسیما جناحی می‌شود،‌ نتیجه عکس می‌گیرد. از سوی دیگر ابوذر ندیمی می‌گوید که برنامه‌های صداوسیما در انحصار یک جناح و طیف خاص است.منصوری‌آرانی در گفت‌وگو با «ایسنا» توضیح داد: مردم ما کاملا تشخیص می‌دهند که الان صداوسیما دارد حقوقشان را ضایع می‌کند، به همین دلیل مخالفت می‌کنند. حتما هم نتیجه عکس می‌گیرند و تا به حال، نتیجه‌ای را که خواسته‌اند نگرفته‌اند.ابوذر ندیمی نیز که اغلب میزگردها و برنامه‌های گفت‌‌و‌گومحور رادیو و تلویزیون را در انحصار افراد منتسب به یک جناح و طیف خاص می‌داند، به «ایلنا» گفته است که تقسیم فرصت در صداوسیما به درستی و عادلانه صورت نمی‌گیرد.کمال‌الدین پیرموذن نیز با ابراز نارضایتی از عملکرد صدا و سیما در نحوه انعکاس برجام، به «ایسنا» گفته است که صدا و سیما به رسانه میلی تبدیل شده و این سازمان با کم‌لطفی مانع از وجود چندصدایی در جامعه شده است.

در سوی دیگر انتقادها به محمد سرافراز و سازمان متبوع او، بیژن نوباوه وطن عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، عملکرد صداوسیما در بررسی برجام را بی‌طرفانه و خوب توصیف کرده و بر لزوم عدم جانبداری رسانه ملی در انتخابات پیش‌رو نیز تاکید دارد. نوباوه به «ایسنا» توضیح داد: رسانه ملی مهم‌ترین رسانه است؛ یعنی رسانه‌ای است که متعلق به گروه خاصی نیست. او درباره انتقاداتی که نسبت به جانبداری صداوسیما در رابطه با بررسی برجام مطرح می‌شود،تاکید کرد: هرکس می‌تواند انتقاد کند، منتهی باید با برهان و استدلال باشد. آنها که این‌طور می‌گویند خودشان باید استدلال کنند.نوباوه تاکید کرد: صداسیما به وظیفه خودش عمل کرده است. من بدون تعصب می‌گویم که صداوسیما خیلی خوب عمل کرده است. بعضی‌ها چیز دیگری می‌گویند، خب برهان بیاورند. من هم می‌توانم بگویم رئیس‌جمهور اصلا کار نمی‌کند. پس کارهای مملکت را چه کسی انجام می‌دهد؟ این است که به نظر من این صحبت‌ها اصلا منطقی نیست.