عده‌ای امید مـردم را نشانه گرفته‌اند عکس: President.ir
گروه خبر: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، روز گذشته به همراه محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید صفدر حسینی، رئیس صندوق توسعه ملی و ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی برای شرکت در مراسم افتتاح چند واحد صنعتی و حضور در جلسه شورای اداری استان وارد زنجان شدند.


به گزارش «ایرنا» معاون اول رئیس‌جمهوری در بدو ورود به استان زنجان گفت: استان زنجان با ویژگی‌ها و ظرفیت‌های گوناگون می‌تواند یکی از قطب‌های مهم توسعه در کشور باشد. همچنین به گزارش «ایسنا»، جهانگیری در آیین افتتاحیه کارخانه آریا رنگ درخشان خدابنده زنجان گفت: عده‌ای امید به مردم را نشانه می‌گیرند و می‌خواهند دل مردم را خالی کنند و بگویند قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد، اما مطمئن باشید خیلی اتفاقات در کشور خواهد افتاد.جهانگیری اظهار کرد: امروز شرایط امیدوارکننده‌ای به وجود آمده است، اما عده‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه این شرایط امیدوارکننده را نمی‌بینند، امید مردم را نشانه می‌گیرند و می‌خواهند دل مردم را خالی کنند و بگویند قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد، اما مطمئن باشید خیلی اتفاقات در کشور خواهد افتاد و خواهیم دید.

وی ادامه داد: دولت مصمم به ایجاد شرایط جدیدی بر کشور است. سیستم بانکی از بحران عبور خواهد کرد و بازار سرمایه مشکلات را از پیش‌رو برمی‌دارد. برای همه اینها برنامه‌ریزی و فکر شده و امیدواریم در سال آینده بتوانیم تحولی به وجود بیاوریم.معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت خود را برای شرایط پساتحریم آماده می‌کند و در حال برنامه‌ریزی جدی است، افزود: غربی‌ها و سرمایه گذاران خارجی به شدت به ایران هجوم می‌آورند و منابع خارجی و منابع خودمان که بلوکه شده بود وارد کشور می‌شود. این مهم است که از منابع برای شکوفایی کشور استفاده کنیم و بخش خصوصی هم باید پای کار بیاید.جهانگیری اضافه کرد: بخش خصوصی به دنبال سود است و باید به سودش برسد. بخش خصوصی محیط امن می‌خواهد و باید محیط امن برایش فراهم شود. مگر یک کشور که چند میلیون جوان بیکار دارد حق دارد که شرایط را برای سرمایه گذاران و ایجاد شغل جوانان فراهم نکند؟ دولت مصمم به ایجاد این شرایط است. بخش خصوصی هم مصمم است در پساتحریم سرمایه‌گذاری‌های جدی انجام دهد.معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه یادآور شد: در حال حاضر دوران سختی را پشت سر می‌گذاریم. غربی‌ها به ناحق و ظالمانه تحریم‌هایی را علیه ما وضع کرده‌اند البته توافق خوبی انجام گرفت که بر اساس آن تحریم‌ها باید تا هفته‌های آینده و حداکثر تا یک ماه آینده لغو و از پیش‌روی ملت ایران برداشته شود.جهانگیری ادامه داد: ما دو برنامه داریم که یکی از این برنامه‌ها کوتاه‌مدت و برای امسال است. برای واحدهای تولیدی بر اثر تحریم‌ها شرایط اقتصادی نامناسبی به وجود آمده بود که دچار رکود یا استفاده کم از ظرفیت‌ها شده بودند. باید با این برنامه کوتاه‌مدت دوباره این واحدها را راه‌اندازی کنیم.وی همچنین خاطرنشان کرد: در سال 94 شرایط سختی به ما تحمیل شد. ما پارسال نفت را بشکه‌ای 100 دلار می‌فروختیم اما امسال 43 دلار می‌فروشیم. این اتفاق در اقتصاد همه کشورهای نفت خیز اثر جدی گذاشته است. بحمدالله تا الان با تدابیری که داشتیم نگذاشتیم ثبات اقتصادی کشور دوباره به هم بریزد و شاهد تغییرات عمده در نرخ ارز یا روند صعودی تورم باشیم. با وجود اینکه تحریم‌های عمده هنوز باقی است از جمله تحریم‌های بانکی و فروش نفت.

همچنین به گزارش «ایرنا» معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: دولت برای رفع مشکلات اقتصادی پیش‌روی کشور در دو بخش کوتاه‌مدت و دوران پساتحریم برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام داده است.


به هر سه هدف خود در مذاکرات رسیدیم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مساله هسته‌ای کار موفق همه ارکان نظام است. به گزارش «ایسنا»، اسحاق جهانگیری طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان زنجان ابراز کرد: «مساله هسته‌ای یک کار موفق همه ارکان نظام است. مقام معظم رهبری در دولت‌های مختلف به‌صورت دقیق و در دولت اخیر به‌صورت خاص این مساله را هدایت و مدیریت کردند. رئیس‌جمهور نیز وقت ویژه‌ای برای آن گذاشتند و با توجه به علم و شناختشان راهنمایی‌های خوبی کردند. ضمن اینکه تیم مذاکره‌کننده قوی و مطمئنی انتخاب شد.»

او افزود: «ما اگر از نیروهایمان در جای خودش استفاده کنیم می‌توانیم برای دنیا عرض اندام کنیم. برای دنیا یک شوخی بود که از یک طرف کشورهای ۱+۵ و نماینده کشورهای اروپایی و قدرتمند جهان و از طرفی کشوری که به تعبیر آنها جهان سومی است پای یک میز بنشینند. این جز اعتماد به نفس قوی و مدیریت جدی تیم ما چیزی دیگری را نشان نمی‌دهد. این در تاریخ بی‌سابقه است و ما توانستیم از مذاکرات با موفقیت بیرون بیاییم.»

از ابتدا سه هدف اثبات حقوق هسته‌ای، حفظ دستاوردهای هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها را در نظر گرفتیم که به هر سه هدف رسیدیم. معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: «می‌بینید که رژیم غاصب اسرائیل خود را به چه آب و آتشی می‌زند که بگوید آمریکا و اوباما خیانت کرده‌اند و باید توافق را به هم بزنند. چه زمانی بین آمریکا و اسرائیل یا بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا چنین تنشی به‌وجود آمده بوده است. حتی یک نفر از مقامات کشورهای مختلفی که با مقامات ما دیدار می‌کنند نگفته‌اند که مثلا اگر فلان امتیاز را هم می‌گرفتید بهتر بود، بلکه همه تبریک گفتند.

او یادآور شد: «شورای امنیت با یک قطعنامه، ۶ قطعنامه قبلی خود را لغو کرد. حتی برخی از شخصیت‌های آگاه در جمهوری اسلامی ایران به ما می‌گفتند که ۱۶ سال طول می‌کشد که همه قطعنامه‌ها را لغو کنید. درباره مساله هسته‌ای هم بحث‌های مختلفی مطرح شد و در مجلس نیز در کمیسیون ویژه بحث‌هایی صورت گرفت که البته ما در برخی زمینه‌ها موافق نبودیم، اما به هر حال مجلس و شورای عالی امنیت ملی با رای بالایی تصویب و از آن مهم‌تر مقام معظم رهبری نیز آن را تایید کردند و در نامه خود فرمودند که در اجرا دقت کنید، چون نمی‌توان به طرف مقابل اطمینان داشت. رهبر معظم انقلاب برنامه اجرایی که دولت باید چطور در زمینه توافق هسته‌ای عمل کند را تذکر دادند که ما هم پذیرا بودیم.»