گروه خبر: پس از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و تایید مشروط آن از سوی مقام معظم رهبری، حالا اجرای برجام به دغدغه‌ای برای مسوولان تبدیل شده است. از یکسو علی لاریجانی بر این باور است که اجرای برجام باید به‌طور مستمر زیر ذره‌بین باشد و از سوی دیگر علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، اجرای برجام را کار مهمی می‌خواند که به گفته او اگر از مراحل مصوبه سخت‌تر نباشد، راحت‌تر هم نیست.


در همین حال دغدغه اجرای برجام دیروز در تریبون نمازجمعه تهران نیز مطرح شد؛ آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی در خطبه‌های نمازجمعه دیروز تهران تاکید کرد: برجام را زمانی به رسمیت می‌شناسیم که شروط نامه مقام معظم رهبری اعمال شود.علی لاریجانی، رئیس مجلس که آخر هفته گذشته به دیدار آیات عظام در قم رفته بود، عصر پنج‌شنبه و در دیدار با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید با ارائه گزارشی از عملکرد اخیر مجلس درباره بررسی برنامه جامع اقدام مشترک در پارلمان گفت: اجرای برجام باید به‌طور مستمر زیر ذره‌بین باشد و طرف غربی برای لغو تحریمها باید ضوابطی را تدوین کند، ولی در کل مراحل اصلی برجام انجام شده است.


اجرای برجام کار مهمی است

در همین حال علی‌اکبر ولایتی بر این باور است که نکته مهم در مرحله کنونی توافق هسته‌ای اجرای برجام است که اگر از مراحل مصوبه سخت‌تر نباشد راحت‌تر هم نیست؛ چون آمریکایی‌ها روی هر قسمتی می‌توانند ایراد بگیرند و دیگران هم تبعیت کنند. ولایتی که در جلسه شورای اداری استان کرمان سخن می‌گفت با اشاره به مسائل هسته‌ای کشور گفت: از سالی که مذاکرات هسته‌ای شروع شد و ادامه یافت تا کنون مقام معظم رهبری در تمام مدت تلاش داشتند کارهای مهم و اصلی به شکل مطلوبی با مدیریت و اشراف انجام شود. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد که با درایت مقام معظم رهبری و پیگیری حسن روحانی کار هسته‌ای کشور به مرحله کنونی رسیده و برای نخستین بار سازمان ملل متحد حق هسته‌ای ایران را تایید کرده است، هرچند که فراز و نشیب زیادی داشته است. به گفته ولایتی اجرای کامل برجام ۸ سال طول خواهد کشید ضمن آنکه می‌توان از مزایای آن نیز استفاده شود.


توصیه به تیم هسته‌ای

از سوی دیگر آیت‌الله موحدی‌کرمانی، امام جمعه موقت تهران نیز که در نمازجمعه دیروز تهران شروط 9 گانه رهبر انقلاب را مصداق تقوا دانست، توضیح داد: همین تقواست که انسان را نجات می‌دهد و بهترین تقوا، تبعیت از ولی‌امر مسلمین است که ولی‌امر تمامی مسائل را آگاهانه رصد می‌کند و آنچه را که تضمین‌کننده سعادت جامعه باشد، بازگو می‌کند. او خطاب به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: مسوولان مراقب باشند پیمان‌شکنی آمریکا مثل آفتاب روشن است. آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند و رسما آن را متعهد شود که اگر او تعهد نکند ما نیز از تعهدات خود دست خواهیم برداشت. امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه برجام دارای نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری است که اگر مراقبت‌های لحظه به لحظه نشود خسارت‌های بزرگی به حال و آینده کشور وارد خواهد شد، تصویب برجام در مجلس را یک اقدام هوشیارانه توسط نمایندگان مجلس دانست.


نظارت بر روند اجرای برجام

با همه دغدغه‌هایی که این روزها و پس از تصویب برجام درباره اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک مطرح می‌شود، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که اجرای برجام را کمیته‌ای در شورای‌عالی امنیت و کمیسیون امنیت ملی در مجلس رصد می‌کنند. عوض حیدرپور در گفت‌و‌گو با خانه ملت با اشاره به یکی از فرازهای نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهوری مبنی‌بر تشکیل هیاتی برای بررسی اجرای روند برجام گفت: بر اساس توصیه و تاکیدات ایشان این کمیته در شورای‌عالی امنیت ملی تشکیل می‌شود نه اینکه زیر نظر شخص ایشان چنین هیاتی نظارت را بر عهده می‌گیرد. به گفته او ،کمیته مذکور بر اساس اعضا و کارشناسان روند اجرایی شدن برجام را دنبال خواهند کرد تا طرف مقابل بدعهدی نکند و از مسیر تعهدات خود خارج نشوند.