انتقاد شدید برادران لاریجانی‌ از برخی منتقدان برجام
گروه خبر: دو هفته پس از تصویب جزئیات طرح اجرایی شدن برجام در مجلس، دیروز رفتار برخی منتقدان جدی برجام با انتقاد سران دو قوه روبه‌رو شد. از یکسو جلسه علنی دیروز مجلس فرصتی شد تا سرانجام علی لاریجانی، به برخی انتقادهای مطرح شده درباره عملکردش در تصویب طرح اجرایی شدن برجام پاسخ دهد و از سوی دیگر آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی تاکید کرد که منتقدان برجام گاهی از حد معمول فراتر رفتند و رئیس‌جمهوری، دولت، وزیر خارجه و رئیس مجلس را به اموری منتسب کردند که از آن بَری بودند.


به گفته رئیس قوه قضائیه همه گروه‌ها باید نامه مقام معظم رهبری را «فصل الخطاب» و محور وحدت قرار دهند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت الله آملی لاریجانی ضمن تقدیر از خدمات همه مسوولان در طول سال‌های مذاکرات هسته‌ای ازجمله رئیس‌جمهوری، وزیر خارجه، تیم مذاکره‌کننده و رئیس مجلس و حتی منتقدان برجام تاکید کرد: تجاوز از حد اعتدال انتقاد به ضرر است و موجب شقاق و تفرقه می‌شود.


پاسخ لاریجانی به رسایی و زاکانی

علی لاریجانی، رئیس مجلس را می‌توان ازجمله افرادی خواند که در جریان تصویب کلیات و جزئیات طرح اجرایی شدن برجام از سوی منتقدان جدی برنامه جامع اقدام مشترک آماج برخی هجمه‌ها قرار گرفت؛ موضوعی که با انتقاد بسیاری از مجلسی‌ها روبه‌رو شده است. رئیس مجلس در نطق پیش از دستور جلسه علنی روز دوشنبه خود که «محتاطانه» خواندن قانون مصوب مجلس از سوی رهبر معظم انقلاب را تقدیر کرد و از اشارات ایشان به بندهای متعددی از این مصوبه در نامه به رئیس‌جمهوری یاد کرد، با اشاره به یادداشت یکی از نمایندگان گفت: ایشان تصور کرده که محتاطانه صفتی است که در آن تعریض است و به‌نحوی جسورانه را صفت بافضیلت تلقی کرده. حال آنکه بنده در هیچ کتاب اخلاقی نیافتم که محتاطانه را صفتی از جنس رذایل بدانند و در عوض جسورانه را صفتی از جنس فضایل تلقی کنند. این از عجایب روزگار است که برخی جای فضیلت و رذیلت را اشتباه گرفته‌اند.به نظر می‌رسد این اظهارات لاریجانی به یادداشتی که حمید رسایی، نماینده عضو جبهه پایداری و از مخالفان اصلی برجام در مجلس در وب‌سایت خود منتشر کرده است اشاره دارد؛ یادداشتی با عنوان «دلواپسی‌های امام خامنه‌ای از متن برجام/ چرا باید همچنان نگران باشیم» که در بخشی از آن آمده است: «متاسفانه همان‌طور که در نامه رهبر حکیم انقلاب اسلامی اشاره شده، طرح مجلس محتاطانه و نه جسورانه بود. این طرح از آن رو که خلأهای موجود در برجام و ابهامات آن را حل نکرد، مورد استقبال وندی شرمن و مقامات آمریکایی قرار گرفت.»لاریجانی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه طبعا در مساله هسته‌ای قوای مختلف سهم داشتند و سهم قوه مقننه در این امر برجسته بوده است، گفت: اما دیده شده برخی قبل از اظهارنظر رهبری در این امر که موضوع هسته‌ای از اموری است که در دست رهبری باید به سرانجام برسد، رد و آن را ظلم مضاعف دانسته‌اند که خیلی تعجب آور بود.


پیش از این علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، 27 مهرماه در نشست بسیج دانشجویی دانشگاه تهران درباره برجام با اشاره به تاکید لاریجانی بر این موضوع که پرونده هسته‌ای پرونده رهبری است، این موضوع را نادرست خوانده بود.این اما همه پاسخ لاریجانی به اظهارات زاکانی نبود. رئیس مجلس در ادامه نطق دیروز خود گفت: در مسیر بررسی‌های این طرح در مجلس که طی جلسات مختلف در خارج از جلسه علنی و هماهنگی‌های متعدد دو فراکسیون و هماهنگی‌ها با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مسائلی مطرح شد از جمله آنچه را بنده مستقیما برای نمایندگان نقل کردم همگی در کمال صحت و اتقان بود و برخی حرف‌های رسانه‌ای که عده‌ای آن را رد و تکذیب کردند به هیچ وجه قابل قبول نبوده و نیست؛ چون بنده ظاهرا یک موجود زنده هستم و نمی‌توانم در حضورم در جلسه‌ای تخیل کرده باشم. گاهی چیزهایی نفی می‌شود که انسان دچار حیرت می‌شود.هرچند لاریجانی دیروز به نشست سه نفره خود با علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و اصغر حجازی مستقیما اشاره نکرد؛ اما به‌نظر می‌رسد این بخش از اظهارات او در پاسخ به تکذیب این نشست از سوی زاکانی بوده است. زاکانی در همان نشست بسیج دانشجویی دانشگاه تهران درباره برجام گفته بود: «برگزاری چنین جلسه‌ای دروغ است، اصلا چنین جلسه‌ای تشکیل نشده است.» خبرگزاری فارس 27 مهرماه اظهارات کامل زاکانی در این نشست را منتشر کرده است.با این همه رئیس مجلس همچنین در ادامه نطق دیروز خود گفت: طبعا برای این کار مهم احتیاج به بحث‌های زیاد و توافقاتی در خارج از صحن بود تا بحث‌های طولانی که در ظرف کار مجلس نمی‌گنجد، آنجا صورت گیرد. چرا عده‌ای مطلب را طور دیگری جلوه دادند؟ چرا آنچه توافق شد به موقع به دوستان خود منتقل نکردند؟


لاریجانی تاکید کرد: من نمی‌خواهم به این مسائل بپردازم ولی مسائلی را نشان داد که قابل تامل برای همگان شد؛ از آن مهم‌تر این عدم پایبندی به تعهد را به نحو دیگری به دیگران منتقل کردن کار خلاف دیگری است. بنده نمی‌خواهم این امور را باز کنم ولی آقایانی که مرتب نفی و تکذیب می‌کنند بدانند برکار خلاف قبلی خود بار جدیدی می‌نهند و نقض عهد را نمی‌توان با فرار به جلو به گردن دیگران انداخت.علاوه‌بر انتقادهایی که علی لاریجانی دیروز در نطق پیش از دستور خود درباره برخی اظهار نظرهای اخیر مخالفان برجام عنوان کرد، او بار دیگر از رهبر معظم انقلاب تشکر کرد و گفت: پس از دو دهه تلاش در موضوع هسته‌ای که نمودی از روحیه علمی ایرانیان است، نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بسیار موثر و پیش برنده بود. به گزارش «ایرنا» لاریجانی با بیان اینکه در دولت‌های مختلف و حوادث گوناگون ایشان بودند که با امید دادن و پشتیبانی موضوع هسته‌ای را از نظر دانش علمی به پیش می‌راندند، تاکید کرد: ایشان در مقطع فعلی هم با نقش هدایتگر و به موقع در هدایت مذاکرات چارچوب‌های روشنی را تعریف و در نهایت با تایید خود و ضوابط مشخص در اجرای پرونده طولانی هسته‌ای را به سرانجام رساندند و به‌طور قطع این نقش بی‌بدیل در ذهن ملت ایران و تاریخ خواهد ماند. لاریجانی همچنین گفت: توجه و تاکید ایشان به مصوبه مجلس و توجه به تلاش‌های کمیسیون مربوطه و سایر کمیسیون‌ها و همه نمایندگان و توصیف مصوبه مجلس به قانونی محتاطانه که راه درست را پیش پای دولت قرارداد، هم نشانگر ارزش کار ستودنی نمایندگان است و هم دقت نظر رهبری بر ارکان این امر مهم را نشان می‌دهد که باید در مسیر درستی در کشور به نتیجه برسد و منزل آخر آن تصویب در مجلس بود.۶ روز پیش یعنی در ۲۹ مهرماه امسال، مقام معظم رهبری در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی برجام را به‌صورت مشروط تایید کردند که در بخشی آن آمده است: «از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با تصویب طرحی محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه کردند قدردانی خود را اعلام می‌دارم.»