وزیر امور خارجه آمریکا مشارکت ‌ایران را در مذاکرات جدید درباره سوریه بعید ندانست. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، جان کری که وارد اردن شده است، گفت پیش‌بینی می‌کند ‌این هفته مذاکرات جدیدی درباره سوریه آغاز شود. به گزارش «‌ایسنا» به نقل از خبرگزاری صداوسیما جان کری تاکید کرد: «در نشست وین درباره رایزنی با همه طرف‌ها و تلاش برای برگزاری نشست جدید گسترده‌تر به منظور پی بردن به ‌این مساله که آیا توافق کافی برای آغاز روند سیاسی جدی وجود دارد، توافق به دست آمد.» جمعه گذشته مذاکرات چهارجانبه‌ای درباره حل بحران سوریه با حضور وزرای خارجه آمریکا، عربستان، روسیه و ترکیه در وین برگزار شد.

گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه روسیه و ایران

همزمان وزیران امور خارجه روسیه و جمهوری اسلامی ایران دیروز در گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم افزایش تماس‌ها برای حل بحران‌های منطقه و بازگرداندن ثبات و امنیت به خاورمیانه تاکید کردند. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، سرگئی لاوروف و محمد جواد ظریف تلفنی در مورد وضعیت خاورمیانه گفت‌وگو کردند. وزیران امور خارجه روسیه و ایران در این تماس تلفنی بر لزوم افزایش تماس‌ها برای حل بحران‌های منطقه و بازگرداندن ثبات و امنیت به خاورمیانه تاکید کردند. لاوروف در این تماس تلفنی، وزیر امور خارجه ایران را در جریان محتوا و نتایج نشست روز جمعه در شهر وین اتریش که با موضوع سوریه برگزار شد، قرار داد. ظریف نیز دیدگاه‌های ایران را برای حل بحران جاری تشریح کرد و نقش محوری مردم سوریه در هر گونه راه حل برای پایان جنگ در این کشور را مورد تاکید قرار داد.


ایران می‌تواند بخشی از راه‌حل سوریه باشد

از سوی دیگر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست چهارجانبه آمریکا، عربستان، روسیه و ترکیه درباره سوریه ابراز امیدواری کرد، ایران بخشی از راه‌حل در پایان دادن جنگ در این کشور باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، فدریکا موگرینی، روز جمعه بعد از نشست چهارجانبه وین درباره تحولات سوریه گفت ایران می‌تواند بخشی از راه‌حل در سوریه باشد. موگرینی در پاسخ به سوالی درباره حضور احتمالی ایران در نشست بعدی گفت: «شما موضع اتحادیه اروپا را می‌دانید... که تمامی بازیگران مربوط، اعم از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی باید مشارکت داده شوند. این تعهد ما و رویکرد ما است.» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «من، به ویژه بعد از توافقی که با ایران، در اینجا در وین داشتیم شخصا با هیات‌های بلندپایه ایرانی مذاکراتی طولانی در این باره داشته‌ام. کانال باز ما با ایران چیزی است که این روزها فعالانه از آن استفاده می‌کنیم. امیدوارم ایران بتواند بخشی از این هدف مشترک باشد.»