تاکید آمریکا و آلمان بر نقش ایران در حل بحران سوریه
گروه دیپلماسی: با گذشت یک ماه از درخواست‌های جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از ایران مبنی بر اینکه با استفاده از نفوذ خود، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را پای میز مذاکره بیاورد و همچنین ایفای نقش سازنده از سوی مسکو و تهران برای پایان دادن به بحران سوریه، روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که آمریکا برای حل بحران سوریه به کمک سازنده ایران و روسیه نیازمند است. او اعتراف کرد: «اقدامات این کشور برای حل سیاسی و ضرب‌الاجلی بحران سوریه بیش از حد طول کشیده است.» به گزارش «ایرنا» مارک تونر یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه گفت: «همان‌طور که رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود، ما در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که مجبوریم ایران را به‌عنوان بخشی از راه‌حل سیاسی در سوریه قبول کنیم.» براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، تونر در ادامه درباره نقش قدرت‌های منطقه در این روند تاکید کرد که برای حل این مساله به یک روند سیاسی نیاز است و ایران و روسیه باید نقشی سازنده‌تر در این روند ایفا کنند. ترکیه نیز قرار است همانند دیگر بازیگران منطقه‌ای بخشی از این رایزنی‌ها باشد.

اصلاح دیدگاه لندن

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان،‌ معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران که برای رایزنی با مقامات بریتانیا درباره تحولات منطقه راهی لندن شده است، شامگاه دوشنبه در بدو ورود به لندن و در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه دیدگاه‌های تهران و مسکو درباره سوریه منطبق با هم است، گفت: «به نظر می‌رسد دیدگاه آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله بریتانیا نیز درحال اصلاح و نزدیک شدن به واقعیت‌های در صحنه است.» امیرعبداللهیان درباره آخرین تحولات در منطقه با توجه به دخالت روسیه در سوریه گفت: «مواضع مسکو و تهران در مورد مسائل منطقه بسیار به هم نزدیک است و دیدگاه‌های ما درخصوص مسائل برخی از کشورها به‌ویژه سوریه، دیدگاه‌های منطبقی است.» او افزود: بحث مبارزه با تروریسم در سوریه و تکمیل روند سیاسی در این کشور از جمله موضوعاتی است که مورد توجه تهران و مسکو بوده است. معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا سخنان جدید غربی‌ها از جمله مقامات بریتانیا در مورد گذار سیاسی در سوریه موید عقب‌نشینی آنها از مواضع قبلی شان در مورد دولت بشار اسد است، گفت: «اختلاف دیدگاه‌هایی وجود دارد اما در مجموع هم آمریکایی‌ها و هم اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه از جمله بریتانیا به نظر می‌رسد که نگاه‌هایشان نسبت به تحولات در سوریه در حال نزدیک‌تر شدن به واقعیت‌های در صحنه است.» سفر امیرعبداللهیان به لندن، بنابر دعوت وزارت خارجه بریتانیا و در پی سفر فیلیپ هاموند، وزیر خارجه این کشور در شهریورماه گذشته به تهران، انجام گرفت. همچنین امیرعبداللهیان صبح دیروز، سه‌شنبه، در نشستی با اعضای شورای اروپایی روابط خارجی بریتانیا که اندیشکده چتم هاوس برگزار کرده بود، شرکت کرد. سفر امیرعبداللهیان به لندن نخستین سفر هیات رسمی سیاسی ایران پس از بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور است. معاون وزیر خارجه ایران چندی پیش در تاریخ 21 مهرماه نیز به بروکسل سفر و با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اوضاع منطقه به ویژه تحولات سوریه به گفت‌وگو پرداخت.


سیاست واحد تهران و مسکو

از سوی دیگر روزنامه گاردین به نقل از یک «مقام ارشد ایرانی» نوشت: تهران در حال رایزنی با اتحادیه اروپا است و پس از این گفت‌وگوها جزئیات طرح پیشنهادی خود را برای حل بحران سوریه منتشر می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد ایرانی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی زبان گاردین گفت: «ایران و روسیه سیاست واحد و مشخصی را در سوریه دنبال و از دمشق در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنند.» به نوشته خبرنگار گاردین، این مقام ایرانی که دیداری سه ساعته با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشته، گفته است: «من اطمینان دارم که ما نقشه راه مناسب برای حل بحران سوریه را یافته‌ایم.»


حضور ایران

از سوی دیگر فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان که اخیرا برای شرکت در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ به تهران سفر کرده بود، در ادامه سفر منطقه‌ای خود به ریاض، پایتخت عربستان رفت. از جمله اهداف سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آلمان، نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان به‌عنوان دو قدرت مهم منطقه درباره مسائل و بحران‌های منطقه‌ای از جمله سوریه عنوان شده‌‌است. اشتاین‌مایر در تلاش است ایران و عربستان را به پای میز مذاکره بیاورد تا صلح در سوریه ممکن شود. اشتاین مایر روز دوشنبه و پس از دیدار با سلمان پادشاه عربستان در نشست خبری مطبوعاتی با عادل الجبیر همتای سعودی خود گفت: «ما می‌خواهیم همه کشورهای حوزه خلیج‌فارس در ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه و رسیدگی به اوضاع آوارگان مشارکت فعال داشته باشند.» وزیر امور خارجه آلمان خواستار همکاری کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در رسیدگی به اوضاع آوارگان ناشی از جنگ و تروریسم در خاورمیانه شد و تاکید کرد که بحران سوریه بدون حضور ایران حل نمی‌شود. وزیر خارجه آلمان با همه اضافه کرد: «در عربستان سعودی بی‌اعتمادی بزرگی نسبت به ایران وجود دارد و در شرایط کنونی بسیار دشوار است که بتوان بر شکاف عمیق میان ریاض و تهران غلبه کرد. او افزود که با این همه سلمان به او اطمینان داده که عربستان نیز به یافتن راه‌حلی سیاسی برای سوریه علاقه‌مند است. البته وزیر خارجه آلمان در این باره سخنی نگفت که چنین راه‌حلی باید چگونه باشد.