با گذشت دو هفته از فاجعه خونین منا که دوم مهرماه همزمان با روز عید قربان هنگام رمی جمرات زائران رخ داد، رئیس سازمان حج و زیارت ایران دیروز از شناسایی پیکر 45 زائر ایرانی کشته شده در فاجعه منا خبر داد.


بر اساس آنچه «ایرنا» گزارش داده است سعید اوحدی گفت که 71 زائر ایرانی نیز همچنان مفقود هستند و جست‌وجو برای یافتن آنها در سردخانه‌های جدید شهر مکه ادامه دارد. به گفته اوحدی تاکنون پیکر 308 قربانی فاجعه منا به کشور بازگردانده شده است. اوحدی همچنین تاکید کرد: براساس اعلام سرکنسولی ایران در عربستان تاکنون هیچ‌یک از زائران مفقود شده ایرانی در عربستان دستگیر یا بازداشت نشده‌اند چون هرگونه دستگیری یا بازداشت به سرکنسولی ایران در عربستان اطلاع داده می‌شود. به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، براساس اعلام وزارت بهداشت عربستان در برخی از سردخانه‌های بیمارستان مکه پیکر تعدادی از جان باختگان وجود دارد که قرار است ظرف امروز و فردا این سردخانه‌ها را ببینیم تا در صورتی که اجساد جان باختگان ایرانی در آنها باشد، آنها را شناسایی کنیم.


70 مفقود منا

از سوی دیگر حسن قشقاوی، معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امور خارجه نیز دیروز اعلام کرد هنوز تکلیف ۷۰ نفر از مفقودان فاجعه منا مشخص نیست و فردی نمی‌تواند به‌صورت قاطع بگوید که فوت شده یا زنده هستند چون نه جسدی از آنها در دست است و نه به کاروان‌هایشان بازگشته‌اند.


به گزارش «ایرنا» او دیروز در حاشیه دیدار سفرا و کارداران با مسوولان نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران افزود: احتمال اینکه این مفقودان بازداشت شده یا مجروح و در بیمارستان به‌سر می‌برند نیز تنها یک احتمال است و قطعی نیست. به گفته قشقاوی زمانی این حدس و گمان‌ها قطعی می‌شود که بتوانیم به پیکرهای این افراد در صورت فوت دست پیدا کنیم یا در صورت زنده بودن، خبری از آنها شود و تا زمانی که به سرکنسولی ایران اعلام نشود، نمی‌توان نظری داد.


معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امورخارجه اظهار کرد: علاوه‌بر حضور همکاران کنسولی، ۱۰ عضو دیپلمات وزارت امورخارجه به‌صورت فعال و لحظه‌ای در تماس با مسوولان سعودی هستند و این مساله را پیگیری می‌کنند. قشقاوی اضافه کرد: کمیته پیگیری فاجعه منا همچنان فعال است و پیگیری این کمیته استمرار دارد. قشقاوی همچنین با بیان اینکه روز گذشته متوجه شدیم که دو ایرانی در سردخانه پاکستانی‌ها هستند، افزود: ایران موفق‌ترین کشوری است که توانسته پیکر جانباختگان فاجعه منا را به کشور وارد کند و هیچ کشوری همانند ایران در این زمینه فعال نبوده است.