گروه خبر: مجلسی‌ها هفته آینده بررسی طرحی را در دستور کار صحن علنی پارلمان دارند که یکشنبه گذشته قید یک فوریت آن را به تصویب رسانده بودند. طرحی با عنوان «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» که دیروز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نگارش آن را توجه به منافع ملی ایران خواند.


گرچه یکشنبه گذشته نمایندگان مجلس با قید دوفوریت این طرح مخالفت و قید یک فوریت را برای آن به تصویب رساندند، اما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان، در جلسات این هفته خود، کلیات و جزئیات طرح را به تصویب رساند تا این طرح در هفته پیش‌رو، در دستور کار صحن علنی قرار گیرد. به گزارش «ایرنا» علی لاریجانی دیروز در بدو ورود به فرودگاه شهرکرد در جمع خبرنگاران درباره هدف این طرح توضیح داد: هدف این است که در مقابل بیگانگان دقت نظر شود که آنها از این فرصت سوء‌استفاده نکنند و همچنین منافع ملی کشور و بخش‌هایی همچون بنیه دفاعی کشور در یک شرایط نظام‌مندی مورد توجه قرار گیرد.


اسناد قبول غنی‌سازی از سوی 1+5

رئیس مجلس همچنین دیروز در جلسه شورای اداری استان چهار محال و بختیاری با بیان اینکه اسنادی مبنی بر قبول غنی‌سازی توسط ۱+۵ داریم، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با عزت مذاکره کرد. لاریجانی با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای در سال‌های اخیر گفت: در این زمینه بحث و گفت‌و‌گوهای زیادی شده است و ما در این راستا اسنادی داریم که روشن می‌کند آنها غنی‌سازی ایران را قبول کردند. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چند سنخ تحریم از جمله تحریم‌های اتحادیه اروپا، سازمان ملل، آمریکا و رئیس‌جمهور آن و کنگره وجود دارد، در مورد تحریم‌های اتحادیه اروپا، قطعنامه‌ها، تحریم‌های رئیس‌جمهور آمریکا نص صریح برجام است که لغو می‌شود و آقایانی که در این موضوع نظراتی دارند باید بگویم که در ضمائم نکاتی وجود دارد که باید برطرف شود، اما چه دلیلی دارد که به نص برجام رجوع نکنیم و آن را مورد توجه قرار ندهیم؟


واکنش قشقاوی به اظهارات زاکانی

در این میان همچنان بر سر گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس حرف و حدیث‌ها ادامه دارد. با همه اختلاف نظرهای موجود میان اعضای کمیسیون برجام درباره گزارش نهایی این کمیسیون که یکشنبه گذشته در صحن علنی قرائت شد، حسن قشقاوی، معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امور خارجه گفت که کمیسیون برجام را جدی گرفته‌ایم و جلسات آن با تامل مسوولان و همکاران وزارت امور خارجه برگزار شد و آنها به‌صورت جدی پاسخگوی سوالات بودند. به گزارش «ایرنا» قشقاوی دیروز در حاشیه دیدار سفرا و کارداران با مسوولان ناجا، در مورد گفته‌های اخیر علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه نسبت به این کمیسیون بی‌توجه است، افزود: وزارت امور خارجه نسبت به کمیسیون برجام بی‌توجهی نداشته و در این حوزه پاسخگو بوده است. او با بیان اینکه وزارت امور خارجه بر اساس مباحث و خواست کمیسیون برجام عمل کرده است اما تفاوت در دو دیدگاه وجود داشت.قشقاوی در این باره تاکید کرد: در تاریخ پارلمان سابقه ندارد که وزیر امور خارجه و معاونان وی در بیش از 20 ساعت پاسخگوی سوالات باشند و دوباره نامه‌ای نوشته شود و بگویند که پاسخ‌های شفاهی کفایت نمی‌کند و باید به‌صورت کتبی پاسخگو باشیم.


منتظر نظرنهایی مجلس می‌مانیم

در همین حال مجید تخت‌روانچی، مذاکره‌‌کننده هسته‌ای ایران نیز درباره فرجام برجام در مجلس گفت که ما در وزارت امور خارجه منتظر نظر نهایی مجلس درباره برجام می‌مانیم. مجلس هر تصمیمی بگیرد بر اساس همان نظر عمل خواهیم کرد. به گزارش «ایسنا»تخت‌روانچی در واکنش به احتمال آبستراکسیون برخی جریانات سیاسی مجلس در روز رای‌گیری برجام گفت: ما در کار مجلس هیچ دخالتی نمی‌کنیم و البته هیات‌رئیسه و نمایندگان مجلس قطعا بر اساس مقررات تصمیماتی خواهند گرفت و مساله را مدیریت خواهند کرد. بنده امیدوارم هر چه سریع‌تر تکلیف برجام در مجلس مشخص شود تا بتوانیم بقیه مسیر را که اخیرا در نیویورک درباره آن با مقامات آمریکایی صحبت کردیم دنبال کنیم.


توضیحات پزشکیان درباره گزارش برجام

موضوع اختلاف‌ها بر سر گزارش ارائه شده از سوی کمیسیون ویژه درباره بررسی‌هایش از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همچنان ادامه دارد. در این باره مسعود پزشکیان از منتقدان این گزارش، آن را غیرواقعی و نادرست عنوان کرد و به «ایرنا» گفت: آقایان تنظیم‌کننده این گزارش از مواردی که خوششان می‌آمد، استفاده کرده و مواردی که برخلاف نظرشان بود را حذف کردند.