گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف و فیلیپ هاموند، وزرای خارجه بریتانیا و ایران روز سه‌شنبه در حاشیه هفتادمین اجلاس سازمان ملل متحد در نیویورک، با یکدیگر دیدار و درخصوص ارتقای سطح روابط دوجانبه و آخرین وضعیت روابط دو کشور رایزنی و تبادل‌نظر کردند.


اوایل شهریور ماه بود که پس از نزدیک به چهار سال تعطیلی سفارتخانه‌ها، به دنبال سفر فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا به همراه یک هیات تجاری به تهران سفارت این کشور در ایران بازگشایی شد. همزمان سفارت ایران در لندن نیز کار خود را از سر گرفت. به گزارش «ایرنا» از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، در این دیدار، وزیر خارجه بریتانیا در مورد اهمیت ملاقات رئیس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر بریتانیا در جریان اجلاس هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل و ضرورت ادامه رایزنی‌های دو طرف درخصوص موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی سخن گفت. ظریف نیز همتای بریتانیایی خود را در جریان حادثه منا و عمق آلام و تلفات انسانی به‌ویژه هموطنان ایرانی قرار داد. بحران‌های منطقه‌ای به‌ویژه بحران سوریه و جنبه‌های بشردوستانه این بحران‌ها از دیگر محورهای رایزنی‌های وزیران امور خارجه ایران و بریتانیا بود و آخرین تحولات در این باره مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین براساس این گزارش در این دیدار وزیر خارجه بریتانیا از همتای ایرانی خود برای سفر به لندن دعوت به عمل آورد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به همراه معاونانش برای شرکت در اجلاس سازمان ملل و پیگیری فرآیند اجرای برجام در نیویورک به سر می‌برند.


استقبال ظریف از بازگشایی سفارت اسلوونی

از دیگر دیدارهای اخیر وزیر امور خارجه ایران دیدار با وزیر امورخارجه اسلوونی بود. در این دیدار که روز سه‌شنبه انجام شد، کارل ویکتور اریاوک در دیدار با وزیر امور خارجه ایران آمادگی کشورش را برای بازگشایی سفارت لوبلیانا در تهران اعلام کرد که این موضوع با استقبال ظریف مواجه شد. این دیدار، در مقر سازمان ملل متحد انجام گرفت. وزیر امور خارجه اسلوونی در این دیدار فاجعه دردناک منا را که موجب جان باختن هزاران زائر از جمله آقایی‌پور، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لوبلیانا شد به همتای ایرانی خود تسلیت گفت. او همچنین ضمن تبریک دستیابی به توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ تاکید کرد، دولت اسلوونی در نظر دارد سفارت خود را در تهران بازگشایی کند. اریاوک افزود: با توجه به اشتیاق صاحبان تجارت برای ورود و سرمایه‌گذاری در بازارهای ایران، اسلوونی در نظر دارد اتاق بازرگانی این کشور را در تهران نیز فعال کند که این پیشنهاد مورد استقبال ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. وزیر امور خارجه اسلوونی همچنین از سفر رئیس‌جمهوری این کشور به تهران در آینده نزدیک خبر داد. در این دیدار استفاده از روابط پارلمانی و تبادل هیات‌های سیاسی، پارلمانی و بازرگانی به‌عنوان ابزارهای گسترش روابط سنتی ایران و اسلوونی نیز مورد تاکید قرار گرفت.


مقامات یونان به ایران می‌آیند

وزیران خارجه ایران و یونان در محل سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار علاوه بر روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن درخصوص بحران سوریه نیز تبادل نظر شد. وزیر امور خارجه ایران پس از تبریک انتخاب مجدد الکسیس سیپراس به‌عنوان نخست‌وزیر یونان از گسترش روابط دوجانبه فی‌مابین ایران و یونان استقبال کرد. در این دیدار قرار شد که سفر وزیر خارجه یونان به تهران به زودی انجام شود و پس از آن نخست‌وزیر آن کشور نیز به ایران سفر کند. ضمنا حمایت ایران و یونان از یکدیگر در محافل و مجامع بین‌المللی مورد استقبال طرفین قرار گرفت.


رایزنی در مورد داعش

وزیر خارجه ایران در ادامه دیدارهای خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد که در این دیدار دو طرف درباره موضوعاتی از قبیل روابط دوجانبه و همکاری در جنگ با داعش تبادل نظر کردند. نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک همچنان در حال برگزاری است و شرکت‌کنندگان در این نشست با استفاده از فرصت پیش آمده از حضور رهبران کشورهای جهان،‌ دیدارهای دوجانبه‌‌ای را ترتیب می‌دهند. در همین ارتباط وزیر خارجه ایران با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد البته طبق برنامه قرار بود رئیس‌جمهوری ایران با نخست‌وزیر عراق دیدار کند، اما به دلیل آنکه حسن روحانی سفر خود را به دلیل فاجعه منا زودتر از برنامه قبلی به اتمام رساند. در صفحه توئیتر رسمی نخست‌وزیر عراق در توضیح این دیدار آمده است: «حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق با محمدجوادظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرد تا دو طرف همکاری در جنگ با داعش را بررسی کنند.»


دیدار ظریف با همتای کروات

از سوی دیگر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران‌ و خانم وسنا پوسیچ، وزیر امور خارجه کرواسی پیش از ظهر روز سه‌شنبه در حاشیه هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار کردند. وزیر خارجه کرواسی ضمن تبریک به همتای ایرانی خود درخصوص دستیابی به برجام با اشاره به معضل آوارگان سوری و تاثیر آن بر کشورهای اروپایی از جمله کرواسی اظهار کرد که این پدیده می‌تواند تاثیر لازم بر جدیت کشورهای اروپایی برای حل بحران سوریه از طریق سیاسی و مسالمت‌آمیز بگذارد.


رایزنی برای بازگشایی سفارت مقدونیه در تهران

از سوی دیگر وزیران خارجه ایران و مقدونیه سه‌شنبه ۷ مهرماه در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار درخصوص موضوع آوارگان سوری، بحران سوریه و همکاری با یکدیگر برای کمک به صلح و خاتمه درگیری‌ها در آن کشور و همچنین طرح ایران برای حل بحران سوریه با استفاده از اهرم‌های سیاسی و غیرنظامی تبادل نظر شد. علاوه بر این، طرفین درخصوص گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری،‌ آموزشی و فرهنگی، بازگشایی سفارت مقدونیه در تهران و حمایت طرفین از یکدیگر در محافل و مجامع بین‌المللی گفت‌وگو کردند.


دیدار با وزیران خارجه نروژ و لهستان

همچنین وزیر امور خارجه ایران و وزیران خارجه نروژ و لهستان به‌طور جداگانه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کردند. به گزارش «ایسنا» در این دیدارها طرفین درخصوص ارتقای سطح روابط دوجانبه و آخرین وضعیت روابط دو کشور رایزنی و تبادل نظر کردند. در هر دو دیدار ظریف طرف‌های مقابل را در جریان حادثه مکه و عمق آلام و تلفات انسانی به ویژه هموطنان ایرانی قرار داد. ظریف همچنین طرف‌های مقابل را در جریان برنامه‌های ایران برای مقابله با تروریسم و حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای نیز قرار داد.