ایرنا: نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه باید وضعیت موجود و میزان تحقق اهداف برنامه پنجم تعیین و مشخص شود تا در طراحی این برنامه بتوانیم آثار ناشی از عدم تحقق اهداف بیرونی را به حداقل برسانیم.


محمدرضا پورابراهمیی روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با «ایرنا»، افزود: با ارزیابی وضعیت فعلی و مقایسه آن با احکام برنامه پنجم پی می‌بریم که چقدر جلوتر از هر سال یا چقدر عقب‌تر هستیم و دلایل تحقق یا عدم تحقق چه بوده که البته مواردی حکایت از آن دارد که اقدامات ما فراتر از برنامه بوده است. وی یادآور شد: باید به این نکته برسیم که آیا هدف‌گذاری اشتباه بوده یا مسیر هدف‌گذاری؛ تا بتوانیم برنامه ششم را با استفاده از آسیب‌شناسی به درستی تدوین کنیم و شاهد حرکتی مثبت در اقتصاد کشور باشیم. این نماینده مجلس نکته بعدی در تدوین برنامه ششم توسعه را توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: با توجه به اینکه کشور در شرایط خاصی قرار گرفته و این شرایط الزامات تدوین ابلاغیه این سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری را فراهم کرده است، قاعدتا در برنامه ششم هرگونه اقدام در حوزه فعالیت‌های اقتصادی باید مبتنی بر رویکرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد تا به عملیاتی شدن برنامه مرتبط با اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، توجه به بحث اشتغال را یکی از ارکان مهم این برنامه دانست و گفت: بحث اشتغال باید در حوزه مسائل فرهنگی و موضوعات مختلفی در قالب برنامه ششم قرار گیرد تا بتوانیم با کمک یک دسته از سیاست‌های کلان به تدوین بهتر برنامه ششم کمک کنیم.


وی افزود: در کنار حوزه سیاست اقتصاد مقاومتی که بسیار مهم است، باید موضوعات اساسی و انعطاف‌پذیری در حوزه فعالیت‌های اقتصادی داشته باشیم تا بتوانیم در اتخاذ تصمیمات مرتبط با بخش‌های مختلف به نحوی عمل کنیم که عملکرد ما تحت تاثیر اقدامات بیرونی قرار نگیرد و ما را متوقف نکند. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یکی دیگر از مواردی را که در اولویت‌های برنامه پنجم توسعه قرار داشت، اما به موقع و به‌طور کامل عملیاتی نشد قانون بازنشستگی پیش از موعد دانست و گفت: این قانون باید در تصمیمات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مجلس دیده شود تا برنامه‌ها فقط در حد نوشته باقی نماند و عملیاتی شود. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز گفت: بخش اول برنامه ششم توسعه را سوم شهریور به دولت ارائه دادیم که تا آخر شهریور به مجلس ارسال می‌شود و بخش دوم نیز پس از ارائه بودجه سال ۹۵ به مجلس تقدیم خواهد شد.