گروه خبر: وزارت امور خارجه ایران روز گذشته طی یادداشت رسمی به سفارت عربستان اعلام کرد که همه خانواده‌های حجاج خواهان بازگرداندن پیکر مطهر جانباختگان ایرانی حادثه منا به ایران اسلامی هستند.


به گزارش «ایرنا» حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه روز گذشته با اعلام این خبر همچنین با بیان اینکه خانواده‌های یک‌یک جانباختگان حادثه منا از وزارت خارجه درخواست پیگیری حقوقی این حادثه را دارند، گفت: این موضوع در وزارت خارجه در حال بررسی است که یک مرجع حقوقی مشخص برای پیگیری حقوقی این حادثه توسط خانواده‌ها تعیین شود.در پی فاجعه منا در روز عید قربان تعداد زیادی از زائران خانه خدا جان خود را از دست داده‌اند که تاکنون تعداد 239 نفر از زائران ایرانی جانباخته شناسایی شده و با گذشت هفت روز از این فاجعه هنوز از سرنوشت241 نفر اطلاعی در دست نیست. در همین حال روز گذشته حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه از بهتر و قاعده مندتر شدن روند همکاری عربستان خبر داد. او که به همراه حسن هاشمی، وزیر بهداشت برای پیگیری وضعیت مجروحان و مفقودان حادثه منا راهی عربستان شده است وی‌همچنین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه‌شنبه شب شبکه دو سیما گفت: به محض ورود هیات ایرانی به عربستان جلسه حدود 5 ساعته‌ای با همه دست‌اندرکاران حج داشتیم و گزارش خوبی دریافت شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی به بازدید وزیر بهداشت از سردخانه پیکرهای جان باختگان ایرانی و خارجی اشاره کرد و گفت: آقای هاشمی توانست در هر جا که مورد نظرش بود با همکاری طرف سعودی حضور یابد و از نزدیک در جریان روند امور قرار گرفت. به گفته قشقاوی، در این باره رفتار عربستان نسبت به ایرانی‌ها تفاوتی با بقیه کشورهایی که زائران آنها جان باخته‌اند ندارد و در این زمینه هیچ موضوعی میان ایران و عربستان نیست.


در خبری دیگر به گزارش خبرگزاری مهر، علی چگینی، مدیرکل کنسولی وزارت امورخارجه کاردار عربستان را برای چهارمین بار احضار و نسبت به هر گونه تعلل درخصوص شناسایی مفقودان، تجهیز و ارسال جنازه قربانیان فاجعه منا هشدار داد.همچنین به گزارش «ایلنا» امیرحسین ضیایی، رئیس جمعیت هلال احمر در گفت‌و‌گوی تلفنی خود با شبکه خبر از رایزنی با مقامات مسوول عربستان برای انتقال هرچه سریع‌تر جان‌باختگان ایرانی حادثه منا خبر داد و گفت: در حال حاضر مجروح شناسایی نشده نداریم.از سوی دیگر به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حسن هاشمی، وزیر بهداشت نیز روز گذشته اعلام کرد که پیکر هیچ یک از حجاج ایرانی در عربستان دفن نشده است.همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از موافقت عربستان با انتقال اجساد با هواپیمای باری خبر داد.در خبری دیگر به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار سیدمسعود جزایری، سخنگوی ارشد ستادکل نیروهای مسلح گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آماده انجام هرگونه ماموریت درباره فاجعه منا هستند.


ادعای توقیف کشتی ایرانی

همچنین در خبری دیگر به گزارش رویترز عربستان مدعی شد که یک قایق ایرانی را توقیف کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه قایق یادشده در دریای عمان و نزدیکی مرز یمن توقیف شده است.