گروه دیپلماسی:‌ تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بامداد سه‌شنبه بار دیگر برای شرکت در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک می‌شود تا نخستین جلسه کمیسیون مشترک ایران و 1+5 را نیز تشکیل دهند. همچنین مذاکره‌کنندگان ایرانی در سطح سیاسی به ارزیابی آخرین وضعیت و هماهنگی‌های لازم برای شروع اجرای برجام می‌پردازند.


در عین حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است در نیویورک با همتای ایرانی خود دیدار خواهد داشت. محمدجواد ظریف، سیدعباس عراقچی و حمید بعیدی‌نژاد امشب به نیویورک می‌روند اما مجید تخت‌روانچی که در سوگ مادر نشسته با تاخیر به آنها ملحق خواهد شد. این نخستین دیدار ایران با اعضای 1+5 پس از توافق هسته‌ای وین است. کمیسیون مشترک ایران و 1+5 قرار است در سطح معاونان وزیران در نیویورک تشکیل شود ولی هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست. کمیسیون مشترک مسوولیت‌های خود در اجرای لغو تحریم‌ها را از طریق کارگروه «لغو تحریم‌ها» انجام می‌دهد که هماهنگ‌کننده آن هم نماینده عالی اتحادیه اروپا است. اگر ایران در زمان اجرای برجام به این نتیجه برسد که عضوی از 1+5 از اجرای کامل لغو تحریم‌ها امتناع می‌کند، آن عضو برای فیصله موضوع با ایران مشورت می‌کند و اگر مساله فیصله پیدا نکرد؛ ایران یا هر عضو گروه 1+5 می‌تواند موضوع را به کارگروه ارجاع دهد. همچنین تیم مذاکره‌کننده ایرانی در سطح کارشناسی در مورد نحوه شروع و اجرای عملیات بازسازی اراک، توافق در مورد جزئیات عملیاتی تبادل اورانیوم غنی‌شده با اورانیوم طبیعی و شروع مشورت‌ها در مورد آیین‌نامه‌های رفع تحریم‌های آمریکا و اروپا به بحث و بررسی می‌پردازند. این کمیسیون سه ماه یک بار تشکیل جلسه می‌دهد یا اینکه هر یک از اعضا می‌توانند از هماهنگ‌کننده درخواست تشکیل جلسه کنند. هماهنگ‌کننده هم حداکثر یک هفته پس از درخواست باید جلسه را تشکیل دهد، اگر هم موضوع فوری باشد در اولین فرصت ممکن که نباید بیش از سه روز طول بکشد، جلسه برگزار خواهد شد. مکان جلسات کمیسیون مشترک هم شهرهای نیویورک، وین و ژنو است و در صورت لزوم و با اجماع اعضا، ناظرانی برای شرکت در جلسات دعوت خواهند شد. کار کمیسیون مشترک محرمانه است و تنها می‌تواند میان اعضای برجام و در صورت اقتضا، ناظران به اشتراک گذاشته شود مگر آنکه کمیسیون تصمیم دیگری بگیرد.


تاکید بر مشارکت ایران در حل بحران سوریه

براساس گزارش رسانه‌های روسی قرار است دوشنبه هفته آینده(۶ مهر)، وزیران خارجه ایران و ۱+۵ با یکدیگر دیدار کنند. همزمان وزیر امور خارجه آمریکا از دیدارش با محمدجواد ظریف در نیویورک خبر داد. به گزارش «ایسنا»، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و فرانک والتراشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با یکدیگر در برلین در یک کنفرانس خبری مشترک بر لزوم یافتن یک راه‌حل سیاسی برای بحران کنونی سوریه با مشارکت ایران تاکید کردند. براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، اشتاین مایر با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که به حصول یک توافق جامع منجر شد، گفت: «ما وارد مرحله‌ای شده‌ایم که باید اطمینان یابیم آیا تمام طرف‌ها در این توافق به‌علاوه ایران به تعهدات خود عمل می‌کنند.» وزیر امور خارجه آلمان ادامه داد: «اما آنچه باعث شده امروز در اینجا گرد هم جمع شویم ایران نیست، اگر کشوری در خاورمیانه وجود داشته باشد که باید اقدامی برای آن انجام شود، سوریه است.» او تاکید کرد:‌ «ما تنها زمانی در این مسیر موفق می‌شویم که تمام جامعه بین‌الملل با مشارکت ایران، ترکیه، عربستان و روسیه یک رویکرد مشترک و موضع مشابه اتخاذ کنند. این هدفی است که ما خواهان آن هستیم و امروز درباره‌اش صحبت می‌کنیم.»


در ادامه این کنفرانس خبری، وزیر امور خارجه آمریکا، با استقبال از صحبت‌های اشتاین مایر درباره‌ همکاری دو کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بیان کرد:« ما در مذاکرات هسته‌ای متحدان بسیار نزدیکی بودیم و قصد داریم این همکاری را در اجرای توافق نیز ادامه دهیم.» کری همچنین تاکید کرد که قرار است در نیویورک با وزیر خارجه ایران و روسیه دیدارهایی داشته باشد تا با آنها در مورد وضعیت سوریه و بشار اسد گفت‌وگو کند.