گروه دیپلماسی: سفر یک روزه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران به پایان رسید. سفری که نتیجه آن تاکید بر ضرورت نظارت منصفانه آژانس بر اجرای برجام، مختومه شدن اتهامات بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران و اعتماد‌سازی دوجانبه بود.


در همین ارتباط یوکیا آمانو می‌گوید اخیرا پیشرفت قابل توجهی در زمینه حل مسائل باقی‌مانده میان ایران و آژانس حاصل شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، مدیر کل آژانس روز دوشنبه پس از بازگشت از ایران، گفت پیشرفت قابل توجهی در مورد پرونده هسته‌ای ایران صورت گرفته است. به نوشته خبرگزاری رویترز، آمانو همچنین گفت روند نمونه‌برداری از پارچین تحت نظارت آژانس صورت گرفته است. او در این رابطه گفت: «شورای حکام را در جریان سفر خودم به ایران قرار دادم. من در جریان این سفر با رئیس‌جمهور روحانی و دیگر مقامات ارشد ایرانی، همچنین اعضای پارلمان این کشور دیدار کردم.»


آمانو افزود: «من به شورای حکام گفتم که پیشرفت چشمگیری در زمینه اجرای نقشه راه، حاصل شده است. من همچنین در مورد دیدارم از بخشی خاص در سایت پارچین که بارها گفته‌ام برای شفاف‌سازی موضوعات مرتبط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، از اهمیت بالایی برخوردار است، گزارش دادم.»


مدیر کل آژانس ادامه داد: «معاون مدیر کل و من روز یکشنبه به این سایت رفتیم. این اولین‌بار بود که آژانس از این نقطه بازدید می‌کرد. ما وارد ساختمانی شدیم که آژانس پیش از این تنها می‌توانست با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای شاهد آن باشد.»


او افزود: «داخل ساختمان، ما نشانه‌هایی از فعالیت‌های جدید نوسازی مشاهده کردیم. هیچ تجهیزاتی داخل ساختمان وجود نداشت.» او ادامه داد: «کارشناسان ما این اطلاعات را تحلیل کرده و همان‌طور که در نقشه راه آمده، در هفته‌های آینده با ایران در این رابطه گفت‌وگو خواهیم کرد.» او همچنین گفت: «آژانس می‌تواند تایید کند که فرآیند نمونه‌گیری بدون عیب و نقص انجام گرفته و نمونه‌هایی که در اماکن مورد نظر آژانس در مکان ویژه پارچین اخذ شده‌اند، اصلی هستند.»


آمانو روز یکشنبه در آستانه ضرب‌الاجل جمع‌آوری اطلاعات درخصوص مساله ابعاد احتمالی نظامی، ضمن سفر به تهران، با مقامات ایرانی دیدار کرد. او پس از آن در اقدامی که مقامات دولتی آن را «تشریفاتی» خواندند، بازدیدی از سایت پارچین داشت. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید این دیدار تشریفاتی نبوده و در راستای شفاف‌سازی موضوعات باقی‌مانده میان طرفین، صورت گرفته است.


دیروز بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به رسانه‌های داخلی گفت هفته گذشته کارشناسان ایرانی بدون حضور بازرسان آژانس، از پارچین نمونه‌برداری محیطی کرده‌اند و این نمونه‌ها اکنون به آژانس تحویل داده شده است. کمالوندی همچنین گفت: روال این جلسات سازنده و مبتنی بر همکاری طرفین بود و قرار شد طی هفته‌های آتی همکاری‌ها ادامه یابد و طبق نقشه راه حداکثر تا ۱۵ اکتبر / ۲۳ مهرماه به پایان برسد. براساس نقشه راهی که روز ۲۳ تیر (۱۴ ژوئیه) همزمان با اعلام توافق هسته‌ای، میان ایران و آژانس به دست آمد، تمام گام‌های لازم برای حل‌وفصل مساله ابعاد ادعایی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، باید تا ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر) برداشته شود. همچنین رئیس تیم کارشناسی ایران می‌گوید تنظیم بازدید تشریفاتی مدیر کل آژانس از سایت پارچین نشان داد نهادهای سیاسی و امنیتی ایران با کار دقیق و حرفه‌ای ضمن حفظ اصول اساسی می‌توانند ساختگی بودن ادعاهای بی‌پایه علیه کشورمان را به آژانس اثبات کنند. حمید بعیدی‌نژاد، رئیس‌ تیم کارشناسان مذاکره‌کننده هسته‌ای در صفحه رسمی اینستاگرام خود نوشت: «ایران در این چارچوب توانست قدم مهمی برای اجرای نقشه راه مورد توافق با آژانس انرژی اتمی برای پایان دادن پرونده ادعاهای کشورهای غربی در آژانس بردارد.»


از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم ترحیم برادر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازدید آمانو از پارچین تشریفاتی بوده است، اظهار کرد: ما طبق نقشه راه عمل کرده‌ایم و طرفین طبق تعهدات عمل کرده‌اند. او افزود: سفر آمانو به ایران بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.