توافق هسته‌ای که در 26 تیرماه بالاخره قطعی شد، درهای ایران را بار دیگر به روی بسیاری از کشورها باز کرد؛ هرچند دستگاه دیپلماسی فعال دولت حسن روحانی در تمام دو سال گذشته توانسته است با دعوت از مقامات کشورهای مختلف جهان به ایران و سفرهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، زمینه را برای رونق سیاست خارجی ایران فراهم کند، این توافق وین بود که زمینه علاقه مجدد کشورهای اروپایی را به حضور در بازار ایران بیشتر فراهم کرد.


به گزارش «ایسنا»، 29 تیر 94، تنها چند روز بعد از قطعی شدن توافق دیپلمات‌ها بر سر برنامه هسته‌ای و طرح لغو قریب‌الوقوع تحریم‌های اقتصادی و بانکی علیه ایران، یک هیات یکصد نفره سیاسی - اقتصادی از آلمان به منظور گفت‌وگو با مقامات ایران و ارزیابی بازارهای اقتصادی ایران، به ریاست «زیگمار‌گابریل» معاون صدراعظم آلمان وارد تهران شد. این سفر در پی سفر غیررسمی یک هیات از مدیران صنایع آلمان که یک ماه قبل از توافق صورت گرفته بود،‌ انجام شد و در واقع پس‌دادن بازدید اردیبهشت‌ماه زنگنه، وزیر نفت از آلمان بود. 6 مرداد 94،‌ «فدریکا موگرینی» به ایران آمد. مسوول دستگاه سیاست خارجی اروپا در این سفر یک‌روزه که به همراهی معاونش «هلگااشمید» انجام شد، ‌ضمن ملاقات با رئیس‌جمهوری و ‌وزیر امور خارجه، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و گفت اجرای کامل توافق بهترین روش برای باز کردن راه‌های روابط تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا است.


۷ مرداد، وزیر امور خارجه فرانسه که در بین ایرانی‌ها چندان محبوبیتی ندارد سفری به ایران داشت. سفر او بعد از ۱۲ سال، اولین سفر رسمی یک مقام فرانسوی به ایران بود. «لوران فابیوس» در دیدارهایش علاوه بر اینکه از سفر قریب‌الوقوع یک هیات اقتصادی فرانسوی به ایران خبر داد، حامل پیام دعوت «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه از حسن روحانی برای آبان‌ماه سال جاری بود. او همچنین در این سفر از عملکرد خود در جریان مذاکرات دفاع کرد و گفت که تلاش کرده است تا توافق، محکم و غیرقابل اعتراض باشد و ابراز امیدواری کرد که توافق ایران و ۱+۵ به همکاری‌های منطقه‌ای و افزایش ثبات و آرامش منجر شود.


13 مرداد 94،‌ یک هیات ایتالیایی به ریاست «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه و «فدریکا گوئیدی» وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا به همراه جمعی از مدیران ارشد از صاحبان صنایع و مهم‌ترین موسسات و شرکت‌های اقتصادی دولتی و خصوصی به تهران آمدند. در سفر دو روزه هیات ایتالیایی، در مورد همکاری در موضوعات منطقه‌ای،‌ همکاری‌های اقتصادی و تبادل هیات‌های پارلمانی و قضایی گفت‌وگو و ابراز امیدواری شد که زمینه همکاری‌های اقتصادی بعد از رفع تحریم‌ها علیه ایران فراهم شود.

در همان روز، وزیر امور خارجه صربستان هم که به ایران سفر کرده بود با حسن روحانی رئیس‌جمهوری دیدار کرد. از جزئیات این دیدار به غیر از حرف‌های مرسوم و تعارف‌های دیپلماتیک در مورد ضرورت توسعه همکاری‌ها چیز دیگری منتشر نشد.


یکم شهریور، وزیر امور خارجه بریتانیا بعد از ۱۲ سال به ایران آمد؛ گرچه رسما اعلام شده بود که او تنها برای بازگشایی دوباره سفارت بریتانیا در تهران که از چهار سال قبل بسته شده بود به تهران می‌آید، اما «فیلیپ هاموند» بعد از بازگشایی رسمی سفارت این کشور - که همزمان با بازگشایی سفارت ایران در لندن انجام شد - ابراز امیدواری کرد که زمینه گفت‌و‌گو در موارد مورد اختلاف دو طرف فراهم شود. او همچنین از اشتیاق تجار بریتانیایی برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد. علاوه بر اینها، وزیر امور خارجه بریتانیا، در سفر خود به ایران با بیژن زنگنه وزیر نفت هم دیدار کرد؛ ملاقاتی که بسیاری آن را زمینه‌چینی برای بازگشت شرکت‌های بزرگ نفتی بریتانیا به میدان‌های نفتی ایران تفسیر کردند.


15 شهریور، بعد از چند روز توقف سفر نماینده‌های کشورهای خارجی به ایران، در حین سفرهای منطقه‌ای محمدجواد ظریف، دور تازه‌ای از رفت‌و‌آمد‌ها این بار با حضور وزیر خارجه و هیاتی تجاری از جمهوری چک از سر گرفته شد. «لوبو میر زائورالک» که در راس یک هیات 70 نفری تجاری به ایران آمده بود، برنامه فشرده‌ای شامل دیدار با وزیر خارجه ایران و تعدادی قرار ملاقات با تجار ایرانی داشت.


دیدار او از ایران، در پی سفر علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، در اردیبهشت سال گذشته به جمهوری چک انجام شد. حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و جمهوری چک در سال گذشته ۲۴ میلیون دلار بوده است و وزیر امور خارجه جمهوری چک قبل از حصول توافق ایران و ۱+۵ ابراز امیدواری کرده بود در صورت به‌دست آمدن توافق، زمینه سفر مقامات این کشور به ایران فراهم می‌شود و امکان افزایش مبادلات به وجود می‌آید. ۱۶ شهریور، وزارت امور خارجه میهمان دیگری از اروپا داشت؛ وزیر امور خارجه اسپانیا به همراه هیاتی ۷۰ نفره از جمله وزرای صنعت، انرژی، ترابری، گردشگری و عمران این کشور اروپایی به ایران آمدند تا علاوه بر دیدار با محمدجواد ظریف، زمینه رفت‌و‌آمد‌های تجاری بعدی را فراهم کنند. در دیدارهای این هیات، صحبت از توسعه همکاری‌های تجاری، برقراری خطوط پرواز مستقیم و سرمایه‌گذاری اسپانیا در زمینه‌های مربوط به انرژی، تولید آب شیرین و گردشگری شد. «خوزه مانوئل گارسیا مارگایو» وزیر امور خارجه اسپانیا هم در جریان این سفر به ایران، مانند سایر همتایانش بر لزوم توسعه روابط با ایران تاکید کرد. او در مورد ظرفیت‌های ایران برای سرمایه‌گذاری نیز سخن گفت و با اشاره به بحران پناهجویان در اروپا به علت درگیری‌های داخلی در سوریه، گفت که امیدوار است نقش موثر ایران در منطقه، به ایجاد ثبات بیشتر در خاورمیانه بینجامد.


عصر روز 16 شهریور یک مقام اروپایی دیگر هم وارد تهران شد؛ اولین رئیس‌جمهور یک کشور اروپایی. «هاینریش فیشر» رئیس‌جمهوری اتریش که در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی حسن روحانی رئیس‌جمهوری قرار گرفت، پیش از این سفر در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شد، نوشته بود در کنفرانس اقتصادی «ایران و اتحادیه اروپا، تجارت و سرمایه‌گذاری» که در روزهای اول و دوم مرداد 1394 توسط ایران در وین برگزار شد، راه‌های سرمایه‌گذاری جالب توجهی معرفی شدند.


روز گذشته نیز برت کوندرس، وزیر خارجه هلند، برای سفری دو روزه به ایران آمد؛ سفری که این وزیر اروپایی می‌گوید فرصتی تازه برای گفت‌وگوهای سازنده میان دو کشور فراهم خواهد کرد. اجرای توافق هسته‌ای، پیوندهای تجاری، حقوق بشر و نقش ایران در تحولات خاورمیانه از جمله موضوعات مطرح در گفت‌وگو میان وزیر خارجه هلند با مقامات بلندپایه ایران است.


هنوز تحریم‌ها علیه ایران برطرف نشده است، هنوز مشکل مبادلات بانکی از بین نرفته، دارایی‌های بلوکه‌شده ایران به‌طور کامل در اختیار دولت قرار نگرفته و فروش نفت به میزانی که لازم باشد، رشد نداشته است، با این حال ایران به‌عنوان یکی از معدود کشورهای باثبات در خاورمیانه، عرصه رقابت برای تولیدکننده‌هایی است که به دنبال بازار محصولات یا فروش مواد اولیه هستند و از طرف دیگر طالب همکاری‌های سیاسی و منطقه‌ای با ایرانند؛ ایرانی که در سال‌های اخیر مهم‌ترین شریک تجاری‌اش چین بوده و مراودات سیاسی و اقتصادی دیگرش هم بسیار محدودتر از قبل شده بود.