گروه خبر: سرانجام یوکیا آمانو به مجلس ایران نیز آمد؛ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برخی پیش از این، او را به دلیل حضورش در کنگره آمریکا پس از توافق وین، داوری خواندند که در رختکن حریف حضور یافته، دیروز به خیابان بهارستان رفت تا در جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام در تالار آیینه مجلس به گفت و شنودهای هسته‌ای بپردازد تا بخشی از اتهامات علیه خود را خنثی کند.

آمانو در شرایطی در مجلس ایران حضور یافت که برخی رسانه‌های داخلی دیروز، «زمینه‌سازی برای بازجویی از دانشمندان» را به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی ماموریت آمانو در تهران یاد کرده بودند. او اما در میان اعضای کمیسیون برجام، بر «‌احترام» گذاشتن «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» ‌به‌ «مسائل محرمانه» تاکید کرد و گفت: «ما رژیمی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه داریم که به آن پایبند هستیم و آن را جدی می‌دانیم.»محرمانه ماندن مسائل مطرح شده در کمیسیون برجام، آمانو را بر آن داشت تا پذیرش دعوت مجلسی‌ها برای حضور در کمیسیون برجام را به برگزاری جلسه بدون حضور دوربین‌های تلویزیونی مشروط کند؛ موضوعی که مجلس نیز با آن موافقت کرد. آمانو همچنین در میان نمایندگان مجلس از وعده‌ای سخن گفت که بر اساس آن قرار است پرونده هسته‌ای ایران تا پایان سال میلادی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شود؛ چون این یک پروسه بی‌پایان نیست.


نیازمند گفت‌وگو هستیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ابراز خوشحالی از حضور در مجلس ایران گفت: «چنین فرصتی در اختیار من قرار گرفت تا در خدمت نمایندگان مجلس ایران باشم. فرصت پیش آمده برای تعامل در مساله مهم هسته‌ای بسیار مهم است؛ چون ما نیازمند گفت‌وگو با هم هستیم.»بر اساس آنچه خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی از اظهارات دیروز آمانو در جلسه کمیسیون برجام گزارش داده است، مدیرکل آژانس بین‌المللی هسته‌ای با اشاره به دیدارهای خود با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «تمام این ملاقات‌ها را در مسیر گفت‌وگوی سازنده می‌دانم و شخصا استقبال می‌کنم که این تعاملات بین ما باشد.» آمانو «اولویت اول» خود پس از پذیرش مدیرکلی آژانس را «حل مساله هسته‌ای ایران» آن هم از طریق «دیپلماسی» خواند و تاکید کرد: «از ۶ سال گذشته اکنون بهترین فرصت پیش آمده تا بتوانیم مساله هسته‌ای ایران را حل و فصل کنیم، با همکاری کامل ایران می‌توان اعتماد جامعه بین‌الملل را نسبت به مقاصد صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران جلب کرد.»


او مسوولیت خود درباره توافق هسته‌ای را در زمینه راستی‌آزمایی عنوان کرد و گفت: «مطمئنم با همکاری ایران می‌توان این وظیفه را به درستی انجام داد و توافقی که 20 ماه بر سر آن گفت‌وگو شد را به سرانجام برسانیم.» آمانو تاکید کرد: «ما با ایران بر سر یک نقشه راه توافق کردیم نقشه راهی که تا الان قدم‌های چشمگیری در آن برداشته شده است این نقشه راه بسیار محکم است و برنامه زمان‌بندی خود را دارد و قرار است در آن مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس را تا پایان سال میلادی به اتمام برسانند.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تاکید کرد که این پروسه بی‌پایان نیست و قرار است پرونده هسته‌ای ایران تا پایان سال میلادی بسته شود.»


اجرای بی‌تبعیض پروتکل الحاقی درباره ایران

آمانو با بیان اینکه طبق برجام ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد، گفت: «این اقدام از طرف ما مثبت تلقی خواهد شد و کمک می‌کند تا اثبات ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران محقق شود.»

او تاکید کرد: «باید متذکر شوم که بیش از ۱۲۰ کشور در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند و ما این موضوع را در قبال ایران بدون هیچ تبعیض یا مورد ویژه و استثنایی اجرا خواهیم کرد.»


مساله سوخت ۲۰ درصد رآکتور تهران

آمانو در ادامه با تاکید بر این موضوع که آژانس یک نهاد مستقل، فنی و بی‌طرف است از تعهد خود به اساسنامه توافق پادمانی سخن گفت و اعلام کرد: «شخصا به همکاری با ایران در راستای ایجاد اعتماد بین‌المللی درخصوص برنامه هسته‌ای پایبند هستم.» دبیرکل آژانس بین‌المللی هسته‌ای همچنین درباره حل نشدن مساله سوخت 20 درصد رآکتور تهران تاکید کرد که کشورهای دیگر موافقت نکردند و این موضوع ارتباطی با آژانس ندارد. او همچنین ابراز امیدواری کرد که پس از توافق اجرایی این کار در راستای همکاری‌های فنی صورت بگیرد.


نگرانی ایرانی‌ها

به نظر می‌رسد آمانو اظهاراتش درباره مساله سوخت ۲۰ درصد رآکتور تهران را در پاسخ به آنچه رئیس کمیسیون برجام در جلسه دیروز عنوان کرده بود، مطرح کرد؛ پیش از آنکه یوکیا آمانو در کمیسیون ویژه برجام سخن بگوید، علیرضا زاکانی، رئیس این کمیسیون ضمن خوشامدگویی به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از نگرانی ایرانی‌ها سخن گفته بود. بر اساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، زاکانی با بیان اینکه مهم‌ترین پایه همکاری و ارتباط متقابل اعتماد دوجانبه است، از دریای نگرانی ملت ایران گفت و تاکید کرد: «ملت ایران و نمایندگان آنان بر این باورند که آژانس بین‌المللی به وظایف ذاتی خود تاکنون عمل نکرده است.» به گفته زاکانی آژانس متکلف شده خدماتی را ارائه کند، اما ایران از حداقل خدمات آژانس محروم بود و مصداق فاجعه‌آمیز این موضوع نیز زمانی رخ داد که بیماران ایران نیاز به رادیو دارو داشتند. او در این باره به یادآوری فاجعه سال ۱۳۸۶ در کشور پرداخت و توضیح داد: «در حالی که بیماران ایران نیاز به رادیو دارو داشتند، کشور بلژیک رادیو دارو را قطع کرد، من به‌عنوان متخصص پزشک هسته‌ای می‌دانم که مدت‌های مدیدی ۱۳۰ مرکز هسته‌ای کشور تعطیل شده بود.» رئیس کمیسیون ویژه برجام همچنین گفت: «زمانی سوخت ۲۰ درصد رآکتور تهران رو به پایان بود و وضعیت نامطلوبی داشت، اما آژانس در آن زمان به ما کمکی نکرد و مجبور شدیم خودمان سوخت را تامین کنیم، البته مسائل متعددی وجود دارد اما به دلیل ضیق وقت از آنها عبور می‌کنیم.»


حضور غیر عضوها

گرچه تنها ۱۵ عضو کمیسیون ویژه مجاز به حضور در جلسه دیروز با آمانو بودند، اما برخی نمایندگان بدون هماهنگی دور میز اصلی جلسه نشستند؛ غلامرضا کاتب نماینده گرمسار، سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان و ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد میهمانان ناخوانده کمیسیون برجام بودند. این در حالی است که علی لاریجانی رئیس مجلس نیز به این جلسه نرفته بود.


انتقاد از عملکرد صدا و سیما

حضور آمانو در کمیسیون برجام پس از جلسات چندباره اعضای این کمیسیون با اعضای سابق و فعلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، حالا شرایط را برای نتیجه‌گیری مجلسی‌ها درباره برجام فراهم کرده است. هرچند برگزاری جلسات کمیسیون برجام بی‌حاشیه نبوده، اما خبرها از ارائه گزارش کمیسیون به صحن علنی درباره برجام در هفته آینده حکایت دارد. پیش از این، عباسعلی منصوری آرانی از احتمال ارائه دو گزارش درباره برجام از سوی منتقدان و موافقان در کمیسیون، آن هم در صورت دخیل شدن جهت‌گیری خاص برخی اعضا در گزارش نهایی، سخن گفته بود؛ موضوعی که به باور این نماینده مجلس کار درستی نیست. یکی از اصلی ترین موضوعاتی که جلسات کمیسیون برجام را با شائبه برخورد سیاسی روبه‌رو کرد، توقف پخش کامل جلسات برجام آن هم از زمانی بود که محمد نهاوندیان میهمان این کمیسیون شد. علاوه‌بر انتقاد شدید برخی اعضای این کمیسیون ازجمله محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس مجلس به صدا و سیما و هیات‌رئیسه کمیسیون، دیروز سید رمضان شجاعی کیاسری، نماینده عضو شورای نظارت بر صدا و سیما مجلس نیز با طرح نقد به رویه صدا و سیما نسبت به پوشش جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: از ابتدا نباید ضبط و پخش این جلسات صورت می‌گرفت، اما وقتی چنین پروژه‌ای کلید خورد رسانه ملی موظف بود تمام جلسات را پخش کند. او به خانه ملت گفت که شخصا نسبت به نوع پرداخت و نحوه پوشش جانبدارانه صدا و سیما تذکر داده است. او همچنین درباره طرح شکایت توضیح داد: باید دولت یا یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده نسبت به این رفتار صدا و سیما طرح شکایت کند تا شورای نظارت بر صدا و سیما بتواند به طور رسمی آن را پیگیری کند. با این همه می‌توان گفت بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ایستگاه آخر قرار گرفته است؛ وقت آن رسیده که مجلسی‌ها جمع‌بندی بررسی‌های خود از برجام را آغاز کنند.


بازدید آمانو از پارچین

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی از بازدید عصر دیروز آمانو از پارچین خبر داد. به گزارش «ایرنا» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه سفر یک روزه خود به ایران، به‌عنوان میهمان جمهوری اسلامی، یک بازدید تشریفاتی نیز از پارچین به عمل آورد. به گفته کمالوندی، یوکیا آمانو در این بازدید، از برخی نقاط کارگاهی این مجموعه که ادعاهای واهی در خصوص آنها مطرح بود، به‌ویژه روند تعمیر و بازسازی جاده دسترسی به سد ماملو در جوار پارچین که در اثر بارندگی‌های اخیر نشست کرده است نیز دیدن کرد.