خانه ملت: وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی درباره موضوعات مطرح شده مبنی بر انتقال سوخت به روسیه یا بانک سوخت قزاقستان، گفت که به هیچ وجه بحث انتقال سوخت در کار نبوده و موضوع تبادل آن مطرح است، از این‌رو سوخت ایران به هر جایی که فرستاده شود، در ازای آن اورانیوم غنی‌شده تحویل خواهد گرفت.


محمدجواد ظریف با اشاره به موضوعات مطروحه درباره شرایط انتقال سوخت به خارج از کشور تاکید کرد: «در این رابطه اصلاح موضوع انتقال سوخت به خارج از کشور مطرح نیست، بلکه بر اساس مذاکرات صورت گرفته تنها بحث تبادل سوخت وجود دارد.» رئیس دستگاه دیپلماسی افزود:« در شرایط کنونی چند راه مانند رقیق کردن و تبادل سوخت در این حوزه وجود دارد، البته بر اساس برجام، ایران برای اولین بار بعد از انقلاب اجازه پیدا کرده است تا طبق مقررات قانونی، اورانیوم طبیعی را در برابر سوخت غنی شده وارد کند که این موضوع موجب می‌شود جمهوری اسلامی از بن‌بست منع واردات کیک زرد و اورانیوم طبیعی خارج شود.» او ادامه داد: «یکی دیگر از راه‌ها این است که ایران به تکنولوژی و فناوری ساخت میله سوخت با استانداردهای بین‌المللی و قابل استفاده در نیروگاه‌های داخلی دست یابد که بر‌اساس برجام، کشورهای 1+5 موظف هستند به ایران برای ساخت چنین تکنولوژی کمک کنند، این در حالی است که در گذشته کشورها با این مساله مخالفت می‌کردند.»


هیچ مشکلی در اجرای توافق از سوی ایران وجود ندارد

از سوی دیگر ظریف در گفت وگو با تلویزیون مرکزی چین (سی‌سی‌تی‌وی) تاکید کرد که تحریم‌ها براساس توافق وین باید لغو شوند. به گزارش «ایرنا» وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که ایران به تعهدات خود در قبال توافق وین پایبند است و اینک زمان راستی‌آزمایی آمریکا در قبال رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی فرا رسیده است. او در این مصاحبه که در جریان سفر یک روزه به چین انجام شد، تاکید کرد که اگر غیر از این باشد دنیا به این نتیجه می‌رسد که آمریکا می‌خواهد اراده‌اش را به دیگران تحمیل کند و با زور و تحریم امور خود را به پیش ببرد. همچنین ظریف در این مصاحبه گفت: «در ایران دولتی پویا، با تحرک و متحد این کار را دنبال می‌کند و هیچ مشکلی در اجرای توافق از سوی ایران وجود ندارد.» وزیر خارجه ایران ادامه داد: «آمریکا هم باید به تعهداتش عمل کند. فرقی ندارد که دموکرات‌ها باشند یا جمهوریخواهان. مهم این است که امور باید بر اساس قانون به پیش برود و به تعهدات پایبندی نشان داده شود.» ظریف با بیان اینکه متاسفانه آمریکایی‌ها رفتار خوبی از خود نشان ندادند و درخصوص این موضوع غیرسازنده برخورد کردند، افزود: «آنها هم باید مانند ایران به تعهدات خود پایبند بوده و تصمیم نهایی را بگیرند.»


در ادامه ظریف با اشاره به نقش سازنده پکن طی مذاکرات گفت: «هم در مدرن کردن و باز طراحی رآکتور آب سنگین اراک نقش چین مفید است و ایران اطمینان دارد این نقش سازنده تداوم خواهد یافت.»