گروه خبر: با گذشت بیش از سه هفته از آغاز به‌کار کمیسیون برجام و گمانه‌زنی‌ها درباره ارائه گزارش نهایی در نیمه مهرماه، حالا یکی از اعضای این کمیسیون از احتمال ارائه دو گزارش نهایی در صورت تلاش جریان خاص برای تغییر جهت کمیسیون ویژه خبر داده است.


عباسعلی منصوری‌آرانی، عضو کمیسیون برجام‏‏‏‏، به خبرگزاری «ایلنا» گفته است: «درصورتی که احساس کنیم گروهی از اعضا قصد دارند، جهت‌گیری خاص خود را در گزارش نهایی دخیل کنند،‌ احتمال دارد دو گزارش از کمیسیون خارج شود.» او گرچه تاکید کرده است که به هیچ‌عنوان این روش را نمی‌پسندد، گفت: «با این حال تلاش خواهیم کرد یک گزارش متقن و جامع ارائه کنیم.»


از سوی دیگر سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون برجام نیز از ارسال دو گزارش‌ از کمیسیون برجام به صحن‌علنی مجلس خبر داده است. گرچه او نیز از دو گزارش سخن گفته، اما آنچه نقوی‌حسینی به آن اشاره دارد، ارائه دو گزارش به دلیل اختلاف‌نظر اعضای کمیسیون نیست. او درباره این دو گزارش به خبرگزاری خانه ملت، گفته است: «یکی از گزارش‌ها مربوط به مستندسازی کامل جلسات کمیسیون و پرسش و پاسخ‌های مطرح شده در این کمیسیون بوده و دیگری مربوط به گزارش ارائه شده به صحن علنی مجلس است که این گزارش مختصر بوده و در آن جمع‌بندی کمیسیون و پیشنهادها آورده شده است.»اعضای این کمیسیون اما همچنان به ادامه بررسی‌ها می‌پردازند. در همین حال نشست امروز کمیسیون با حضور جمعی از اساتید رشته حقوق برای بررسی بخش‌های حقوقی برجام برگزار می‌شود. از سوی دیگر «ایرنا» از ادامه بررسی برجام، این‌بار در کمیسیون‌های تخصصی مجلس خبر داده است. نمایندگان مجلس که پس از دو هفته تعطیلات ویک هفته سرکشی به حوزه انتخابیه، به بهارستان بازگشته‌اند در سه کمیسیون آموزش و تحقیقات، فرهنگی و قضایی و حقوقی به‌عنوان کمیسیون‌های فرعی، برنامه جامع اقدام مشترک را در هفته آینده بررسی می‌کنند.


چشم‌انداز رفع تحریم‌های غیر‌هسته‌ای

در حالی که بررسی برجام در مجلس همچنان ادامه دارد، غلامرضا تاجگردون، عضو کمیته اقتصادی کمیسیون برجام با تاکید بر اینکه ایران برای استفاده از سوئیفت تحریم نشده بود، توضیح داد: افراد حقیقی و حقوقی که تحریم بودند از کلیه عملیات مالی تحریم شده بودند که با برداشته شدن تحریم‌ها می‌توانند از سوئیفت استفاده کنند. او به خانه ملت درباره رفع تحریم‌های غیر‌هسته‌ای توضیح داد: در برجام تمام تحریم‌های هسته‌ای برداشته می‌شود، درخصوص تحریم‌های اشاعه‌ای و نظامی نیز پیش بینی شده است بعد از گذشت مدت زمانی و با شرایطی این تحریم‌ها نیز رفع می‌شود.


وزیران کشور و کار در صحن

از سوی دیگر سوال تعدادی از نمایندگان مجلس از وزیر کشور و سوال فاطمه آلیا ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این هفته در صحن مجلس طرح خواهد شد.