گروه دیپلماسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است طی روزهای آینده به ایران سفر و از سایت پارچین دیدن کند. یک منبع دیپلماتیک در گفت‌وگو با یک رسانه روسی مدعی شده یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس در سفر به ایران از سایت پارچین بازدید خواهد کرد.


همزمان سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نحوه همکاری تهران با آژانس را محرمانه دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، فدریک دال، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی روسیه، سخنان علی صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برای سفر آمانو به ایران در چند روز آینده را تایید کرد. این سخنگوی آژانس گفت: «ما در حال حاضر مشغول رایزنی با ایران برای اجرای نقشه‌راه (برای روشن کردن مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران) هستیم. در این راستا، سفر مدیرکل به ایران در حال بررسی است و هنوز قرار است درباره جزئیات آن تصمیم‌گیری شود.» همچنین یک منبع دیپلماتیک در گفت‌وگو با ریانووستی خبر داد که آمانو ممکن است و در سفر به ایران از سایت «پارچین» دیدار کند. بر اساس «نقشه راهی» که ۲۳ تیرماه و ساعاتی پیش از اعلام رسمی توافق جامع اتمی ایران با گروه 1+5 بین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا شد، دو طرف اعلام کردند که در مورد مساله سایت نظامی پارچین به «توافقی مجزا» رسیده‌اند. پارچین، یک سایت نظامی در جنوب شرقی تهران است که کشورهای غربی ادعاهایی درباره انجام برخی آزمایش‌ها در زمینه سلاح‌های هسته‌ای در آن مطرح کرده‌اند که البته هرگز شواهدی در تایید آن یافت نشده است.


جزئیات پارچین محرمانه است

معاون امور بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه برگزاری پنجاهمین اجلاس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در سفر جدید آمانو به سوالات جدید آژانس راجع به توضیحات ایران درباره مسائل باقی‌مانده هم جواب داده خواهد شد، یادآورشد: «قرار بر این است که بعد از توضیحات ما در رابطه با سوالات مطرح شده، اگر ابهاماتی وجود داشته باشد یا سوالات بیشتری مطرح شود برای تکمیل، توضیحاتی ارائه شود». بهروز کمالوندی در گفت وگو با «ایرنا» افزود: «هم اکنون در این مرحله هستیم و به این منظور هیاتی از طرف آژانس به تهران آمده است.» او ادامه داد: «ما می‌توانیم بگوییم که به‌صورت مناسب و طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده، کارها درحال انجام است.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اینکه آیا درخصوص تاسیسات پارچین هم صحبتی خواهد شد؟ ابراز کرد: «درخصوص پارچین ترتیباتی دیده شده اما با توجه به اینکه موضوعات نحوه همکاری ما با آژانس، قراراست بین طرفین محرمانه باقی بماند بنابر‌این نمی‌توانیم جزئیات را بازگو کنیم.» معاون امور بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین افزود: در حال بررسی همکاری برخی کشورهای علاقه‌مند برای مشارکت درحوزه هسته‌ای هستیم. بهروز کمالوندی در پاسخ به این پرسش که سرگئی کرینکو، رئیس روس اتم گفته ‌است که روسیه درباره «فردو» با ایران همکاری می‌کند و این همکاری دقیقا درچه مواردی صورت می‌گیرد، ابراز کرد: «در قرارداد «فردو» براساس برجام، دو آبشار به ایزوتوپ‌های پایدار که دارای تکنولوژی سطح بالا است و کشورهای بسیار محدود دارای آن هستند، تبدیل خواهد شد.»


نیروگاه جدید بوشهر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درباره آخرین وضعیت احداث واحدهای جدید نیروگاه هسته‌ای بوشهر عنوان کرد: «کرینکو رئیس روس اتم و صالحی روز سه‌شنبه در این خصوص با یکدیگر گفت‌وگو کردند. اگرچه ما پروتکل را امضا کردیم ولی قراردادهای آن باید تکمیل شود که از نظر زمانی چندین فقره می‌شود.» کمالوندی تاکید کرد: «یکی از نکاتی هم که در این جلسه مطرح شد تامین مالی بخشی از این پروژه از طرف روسیه بود که این کشور به این طرح جواب مثبت داد و این مهم قدم خوب و رو به جلو است.» او ادامه داد: «ما هم به هرحال مطالعات محیطی را انجام داده‌ایم و در حال تکمیل قراردادهای فنی هستیم و امیدواریم که کار کلنگ زنی نیروگاه دوم بوشهر را تا آخر امسال انجام دهیم.» علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه پس از دیدار با «سرگئی کرینکو» رئیس شرکت روس اتم روسیه گفت در زمینه برداشتن گام‌های لازم در ساخت 2 نیروگاه جدید در بوشهر با طرف روسی رایزنی کرده است. این در شرایطی است که روسیه نیز پیش‌تر قول همکاری مالی را در این زمینه به ایران داده بود.