گروه خبر: پس از گمانه‌زنی‌ها برای حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمیسیون برجام، دیروز رئیس این کمیسیون از ارسال درخواست کمیسیون متبوعش برای وزیر امور خارجه، برای حضور یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمیسیون برجام خبر داد.


علیرضا زاکانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به سفر آمانو به تهران گفت که در این درخواست، خواسته شده نمایندگان با دبیرکل آژانس بین‌الملل هسته‌ای جلسه‌ای داشته باشند تا نظرات وکلای مردم از نزدیک به ایشان منتقل شود. همچنین به گزارش «ایسنا» رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در نامه‌های جداگانه‌ای به روسای سه قوه از علی لاریجانی، آملی لاریجانی و حسن روحانی خواسته که مقدمات برگزاری جلسه اعضای کمیسیون با آنها را فراهم کنند.

توصیه لاریجانی به کمیسیون برجام

عمر بررسی برجام در کمیسون ویژه به حدود چهار هفته رسیده است. در همین حال سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون برجام، با اشاره به تاکید رئیس مجلس مبنی بر ارائه سریع‌تر گزارش این کمیسیون به صحن مجلس، اعلام کرده است که کمیسیون طبق قرار قبلی، حداکثر تا پایان دهه اول مهرماه گزارش نهایی خود را تهیه می‌کند.


علت لغو حضور ولایتی

با این همه جلسات کمیسیون همچنان ادامه دارد. گرچه پیش از این قرار بود علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در جلسه کمیسیون برجام حضور یابد، اما او به‌دلیل آنچه مشغله کاری اعلام شده، در این جلسه حضور نیافت. نقوی حسینی به خبرگزاری فارس گفته است که ولایتی تمایلی به شرکت در این نشست نشان نداد. نقوی حسینی همچنین به خبرگزاری مهر گفت که حقوقدانانی که از دانشگاه دعوت شده بودند نیز به‌دلیل آنکه زمان حضور در جلسه دیروز را مناسب نمی‌دانستند، به کمیسیون نیامده و جلسه به شنبه هفته آینده موکول شد. در همین حال به گزارش «ایسنا» عباسعلی منصوری‌آرانی از احتمال دعوت مجدد از ولایتی برای حضور در کمیسیون برجام خبر داد.


گزارش مکتوب به جای پخش تلویزیونی

از سوی دیگر پس از انتقاد تند برخی اعضای کمیسیون برجام به توقف پخش تلویزیونی جلسات آن، حالا نقوی حسینی می‌گوید که هیچ ممنوعیتی مبنی بر پخش مشروح نشست‌های کمیسیون برجام از شبکه خبر اعلام نشده است. او به خبرگزاری فارس گفته است که با توجه به پایان حضور میهمانان در این جلسات، مشروح نشست‌ها در قالب ارائه گزارش صورت می‌گیرد.