گروه خبر: جلسه دیروز تیم اقتصادی دولت برای بررسی ابعاد اقتصادی برنامه جامع اقدام مشترک در کمیسیون برجام، تحت‌الشعاع اقدام صدا و سیما قرار گرفت. خبر توقف پخش جلسات کمیسیون برجام از رسانه ملی، موضوعی است که انتشار آن صبح دیروز انتقاد برخی از اعضای این کمیسیون را در پی داشت.


این موضوع در شرایطی رخ داده است که بیش از سه هفته از آغاز به کار کمیسیون برجام می‌گذرد و کار این کمیسیون در مراحل آخر قرار دارد.در این میان اما خبرهای ضد و نقیضی درباره صدور دستور توقف پخش جلسات کمیسیون برجام منتشر شده است. گرچه مهدی کیایی، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرده است که این اقدام با نظر مجلس یا کمیسیون ویژه بررسی برجام نبوده است، خبرگزاری فارس نیز در خبری اعلام کرده که قرار است از این پس جلسات کمیسیون ویژه برجام در قالب گزارش‌های خبری از شبکه خبر پوشش داده شود و دیگر این نشست‌ها به طور مشروح و کامل پخش نخواهد شد.مهدی کیایی می‌گوید که برای پوشش خبری جلسه دیروز کمیسیون برجام، دوربین‌های خبری صداوسیما به مجلس آمده بودند، اما برای پخش کامل که نیازمند واحد سیار است، اقدامی صورت نگرفت.از سوی دیگر سیدرمضان شجاعی کیاسری، عضو شورای نظارت بر صداوسیما در مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» در این باره به جلسه دو روز پیش شورای نظارت بر صداوسیما اشاره کرد و از انتقاد برخی نمایندگان نسبت به پخش این جلسات و حواشی فراوان آن سخن گفت. یادآوری کرد: با توجه به این‌که مباحثی که در جلسات کمیسیون ویژه مطرح می‌شود، پیرامون مسائل تخصصی است که قطعا بالغ‌بر 90 درصد مردم اطلاعی از آن ندارند، پیشنهاد می‌کنیم در صورت تمایل صداوسیما به پخش این جلسات، به‌جای پخش از شبکه خبر، از شبکه چهارم سیما پخش شوند. او گفت که مباحث مطرح شده در جلسات کمیسیون برجام، تاحدودی جدلی بود که پخش آن از رسانه ملی درست نبود.


توضیحا ت صدا وسیما

در مقابل اما داود نعمتی انارکی، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما درباره علت پخش نشدن ادامه جلسات بررسی برجام از تلویزیون، اظهار کرد: رسانه ملی وظیفه ذاتی خود را نسبت به پوشش خبری جلسات بررسی برجام انجام داده است.به گزارش «ایسنا» وی در عین حال مطرح کرد: صداوسیما نسبت به نشست‌های بعدی بررسی برجام در حد پوشش خبری و اطلاع‌رسانی مناسب، اگر کمیسیون بخواهد اقدام خواهد کرد.


تداخل با خواسته وزارت اطلاعات

در خبری دیگر اما علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام در پاسخ به تذکر محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس مجلس توضیح داد: با توجه به برنامه عصر کمیسیون با وزارت دفاع و اطلاعات به صدا وسیما اعلام کردیم که جلسات بعداز ظهر روز سه‌شنبه ضبط نمی‌شود؛ چراکه وزارت اطلاعات درخواست کرده بود مطالب جلسه ضبط نشود. به گزارش خانه ملت، زاکانی می‌گوید که به‌نظر خواسته وزارت اطلاعات برای ضبط جلسات عصر کمیسیون و عدم پخش آن سبب تداخل شد و آنها برداشت کردند مساله امنیتی است و در کمیسیون حاضر نشدند.


اعتراض ابوترابی‌فرد

موضوع توقف پخش جلسات کمیسیون برجام صبح دیروز انتقاد برخی از اعضای این کمیسیون را در پی داشت؛ در راس آن محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس مجلس در اعتراض به صدا و سیما اعلام کرد که چرا فقط وقتی جلیلی حضور دارد، دوربین‌ها می‌آیند؟ به گزارش خانه ملت ابوترابی با اشاره به حضور محمد نهاوندیان، سیدعباس عراقچی و مجید انصاری در جلسه دیروز در انتقاد به عملکرد صدا و سیما گفت: او خطاب به صدا و سیما گفت: به نظر می‌رسد با اتمام مباحث آقای جلیلی آن انگیزه دیگر وجود ندارد.


نشست غیرعلنی با وزارت اطلاعات

در همین حال خبرگزاری فارس گزارش دادکه نشست بعد از ظهر دیروز کمیسیون برجام با حضور وزیر اطلاعات و دیگر مسوولان امنیتی به‌صورت غیرعلنی برگزار شد.