گروه خبر: سخنگوی دولت اعلام کرد سفر رئیس‌جمهوری به سازمان ملل قطعی است. محمدباقر نوبخت همچنین روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران اعلام کرد دولت به هیچ عنوان خواهان افزایش نرخ ارز نیست و ما به‌دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز هستیم تا فاصله‌ای که همواره بین بازار آزاد و نرخ مبادله‌ای وجود داشت به هم نزدیک شود. او همچنین با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور بدون تبصره در موعد مقرر تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود، گفت: طبق مدل‌های اقتصاد سنجی با اجرای بودجه سال ۹۵، پیش‌بینی می‌کنیم رشد اقتصادی ۱/ ۴ دهم درصد و نرخ تورم ۱۰ تا ۱۱ درصد برسد.


افزایش نرخ ارز مقطعی است

افزایش نرخ ارز یکی از سوال‌های مهم روز گذشته از نوبخت بود که او در پاسخ به آن گفت: معتقدیم این افزایش قیمت همچون شرایط اسفندماه سال گذشته که ارز در بازار غیررسمی افزایش مقطعی داشت، ان‌شاء‌الله هفته آینده از منطق، تعادل و ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد. سخنگوی دولت افزود: همه چیز برای آینده نشان‌دهنده این است که با مشکلات ارزی مواجه نمی‌شویم و میزان ارز افزایش می‌یابد. او افزایش کنونی قیمت ارز را کوتاه‌مدت و مقطعی دانست.


کاهش وابستگی به نفت در بودجه

به گزارش «ایرنا»، سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری اینکه در بودجه سال آینده ترکیب منابع مهم است، تاکید کرد: حداکثر ۳۰ درصد از بودجه به نفت وابستگی دارد و ۷۰ درصد نیز به نفت وابسته نیست که این ارقام به روش عملیاتی تهیه می‌شود. نوبخت افزود: بر اساس آنچه در بودجه آمده رویکرد این بود که افزایش رشد اقتصادی همراه با مهار تورم باشد و در کنار آن وابستگی بودجه به نفت نیز کاهش یافته و اعتبارات عمرانی رشد داشته باشد.


وی همچنین گفت: در بودجه سال 95 ما همچنان قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرایی خواهیم کرد. وی در این مورد تاکید کرد هیچ تصمیمی تاکنون برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 95 گرفته نشده است.


نوبخت همچنین گفت: پیش‌نویس لایحه برنامه ششم توسعه هفته پیش از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به هیات وزیران تقدیم شد که از چهارشنبه (امروز)کار رسیدگی به این پیش‌نویس آغاز خواهد شد.


سخنگوی دولت اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد رویکرد بودجه سال 95 حرکت به سمت رشد اقتصادی بیشتر همراه با کاهش نرخ تورم باشد که بودجه سال 95 به‌صورت درون‌زا و برون‌گرا در چارچوب اقتصاد مقاومتی تهیه خواهد شد.

نوبخت در ادامه از تشکیل جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با مسوولیت اسحاق جهانگیری با مسوولان سپاه و بسیج و سایر بخش‌های مورد نظر رهبر معظم انقلاب که باید از ظرفیت آنها استفاده شود، خبر داد.

سخنگوی دولت در مورد کاهش قیمت نفت نیز اظهار کرد: قیمت نفت کاهش یافت حتی ممکن است از این رقم هم پایین‌تر رود. ما در بودجه 95 کمترین حدی را که قیمت نفت می‌تواند داشته باشد، پیش‌بینی کرده ایم.

نوبخت تصریح کرد: به این ترتیب مسوولیتی برای کاهش قیمت نفت ایجاد شده و هر قیمتی هم که باشد، امکان ندارد بازار جمهوری اسلامی ایران را به کشورهای دیگر واگذار کنیم. ما باید سهم ایران را در بازار نفت به سهم عادلانه برسانیم.


واکنش به دعوت از آمانو

نوبخت در مورد اینکه کمیسیون برجام برای حضور آمانو در این کمیسیون اعلام آمادگی کرده است، اظهار کرد: دولت هنوز به‌صورت رسمی درباره این موضوع تصمیم‌گیری نکرده است. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی دولت گفت: مجلس باید به‌صورت رسمی درخواست خود را برای دعوت از مدیرکل آژانس به کمیسیون برجام ارائه دهد.