گروه دیپلماسی: سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق، عصر روز جمعه برای تحکیم روابط دو جانبه و همکاری در زمینه قانون‌گذاری و مبارزه با تروریسم، در راس هیاتی وارد تهران شد. او روز شنبه با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

الجبوری در دیدار با ظریف، ضمن تبریک موفقیت جمهوری اسلامی ایـران در مساله هسته‌ای، آن را به نفع منطقه خواند و افزود: «تلاش‌های ایران را در جهت ایجاد ثبات در منطقه ارج می‌نهیم.» سلیم الجبوری با قدردانی از دولت و ملت ایران به‌خاطر کمک به مردم عراق در طول بحران، از جمهوری اسلامی ایران خواست همواره در کنـار عراق بـرای حل بـحران‌های داخلی و مبارزه با افراطی‌گری باشد. در این دیـدار وزیر امور خارجه ایران هم، صلح در عراق و حضور و مشارکت موثر همه گروه‌های عراقی در ساختن آینده این کشور را بسیار با اهمیت خواند و گفت: «عراق یکی از موثرترین کشورهای عربی و اسلامی است که باید هر چه سریع‌تر نقش خود را باز یابد.» او بـا ابراز امیدواری نسبت به رفع مشکلات داخلی در عراق با درایت مسوولان این کشور، افزود: «ما همواره در حوزه مسائـل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه مبارزه علیه خشونت و افراطی‌گری در کنار دولت و ملت عراق خواهیم ایستاد.» وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که روند اصلاحات در عراق با همفکری و همکاری همه گروه‌ها و نهادهای قانونی عراق به نتیجه مطلوب برسد و کشورهای منطقه بتوانند مسائل و مشکلات خود را با گفت‌وگو حل‌وفصل کنند.

رئیس مجلس عراق در سفر به تهران با همتای ایرانی خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. لاریجانی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: «عراق امروز به‌عنوان یک کشور مهم در منطقه دارای ساختار دموکراتیک است و در سال‌های اخیر ایران همواره در کنار ملت و دولت این کشور بوده است.» رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «دولت و ملت ایران حتی در سخت‌ترین شرایط و در زمانی که جریان‌های تروریستی در سال‌های اخیر به دنبال بر‌هم ریختن ساختار داخلی عراق بودند به خواست دولت بغداد به این کشور کمک کردند.» او محورهای مذاکرات خود با رئیس مجلس عراق را تعمیق روابط سیاسی، ایجاد امنیت پایدار، مبارزه با تروریسم و افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور بیان کرد. همچنین رئیس مجلس نمایندگان عراق نیز با ابراز خرسندی از سفر به ایران و دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «مذاکرات ما با مقامات ایرانی براساس خاستگاه روشن و مشترک دو طرف صورت می‌گیرد و بر این اساس ایران و عراق برای برقراری امنیت در منطقه به‌صورت مشترک همکاری می‌کنند.» الجبوری با بیان اینکه عراق در مناطق مختلف در حال حاضر با چالش بزرگ داعش مواجه است، گفت: «شبه بحران اقتصادی نیز در عراق وجود دارد و دولت این کشور نمی‌تواند با آن مبارزه کند مگر با کمک کشورهای منطقه و من در این زمینه مذاکراتی با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران داشتم.» همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، الجبوری با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار کرد. شمخانی در این دیدار با اشاره به حضور و تردد امن تروریست‌های داعش از کشورهای خارجی به سوریه و عراق گفت: «اراده‌ای مشکوک در تلاش است تا با مدیریت جریان تروریستی داعش، ظرفیت‌های ناامنی، بی‌ثباتی و بحران را در منطقه حفظ کند.» الجبوری نیز در این دیدار با اشاره به نقش محوری ایران در ایجاد امنیت و ثبات در منطقه گفت: «ما در تلاشیم که با افزایش ارتباطات هدفمند با ایران، ثبات منطقه‌ای و توسعه اقتصادی در عراق را افزایش دهیم.» این دومین سفر رسمی و کاری الجبوری به تهران است. الجبوری یک بار هم برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس به تهران سفر کرده بود.