ایسنا: استفان دمیستورا، نماینده بان‌کی‌مون در سوریه با اشاره به اینکه دیگر وقتی برای کنفرانس‌ها و گفت‌وگوهای طولانی برای حل بحران سوریه باقی‌نمانده، گفت‌وگو میان ایران و عربستان سعودی را تنها شرط خاتمه سریع بحران 5 ساله سوریه دانست.

دمیستورا که همچون همتای سابق خود اخضر ابراهیمی در ماه‌های گذشته بر از سرگیری گفت‌وگوهای صلح سوریه در چارچوب اعلامیه ژنو 2 اصرار می‌ورزید، مرگ یک کودک سه ساله سوری در سواحل ترکیه را حاوی این پیام دانست که دیگر زمانی برای برگزاری کنفرانس‌های طولانی در مذاکرات سیاسی باقی نمانده و حل بحران سوریه به گفت‌وگوهای واقعی نیازمند است.


نماینده بان‌کی‌مون در سوریه که برای گفت‌وگو با رهبران کشورهای اروپایی به بلژیک سفر کرده است روز سه‌شنبه خطاب به خبرنگاران در بروکسل گفت زمان آن رسیده است که در دل مردم سوریه امیدی ملموس به آینده ایجاد شود. او گفت‌وگوی میان ایران و عربستان سعودی را شرط اصلی خاتمه سریع بحران ۵ ساله سوریه ذکر کرد و گفت در صورتی که این دو کشور با گفت‌وگو بر سر این بحران به توافقی شبیه به توافق دهه ۱۹۷۰ هلسینکی دست پیدا کنند این بحران در کمتر از یک ماه خاتمه پیدا خواهدکرد.