مهر: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: احکام مترقی بخش تعاون در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه در برنامه ششم منظور و به قوانین دائمی تبدیل خواهد شد.

علی ربیعی در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌های بخش تعاون اظهار کرد: بیش از 130 هزار تعاونی فعال در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، مسکن و حمل و نقل فعال هستند. وی افزود: سهم بخش تعاون در حوزه حمل و نقل بیشتر از سایر بخش‌ها است اما در بخش صنعت پایین است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برای ۱۳۰ هزار تعاونی فعال برنامه‌ریزی ارتقای عملکرد شده است، گفت: ارتباطات عمودی و افقی میان‌بخشی تعاونی‌ها از برنامه‌های ما بوده است؛ یکی از مشکلات عدم ارتباط میان‌بخشی تعاونی‌ها است. وی ادامه داد: در بخش مصرف تعاونی‌ها نقش زیادی دارند، سعی کردیم این تعاونی‌ها را به تعاونی‌های تولیدی متصل کنیم؛ تلاش کردیم تعاونی‌های دانش‌بنیان را شکل بدهیم.


ربیعی با بیان اینکه تعاونی‌ها از دو جهت برای دولت اهمیت دارد، تصریح کرد: اول نقش آنها در اقتصاد مقاومتی است و دوم این است که با توجه به اینکه توسعه محلی، توسعه استانی و رفع نابرابری‌ها از اولویت‌های ما در برنامه ششم توسعه است، اجرای آن می‌تواند متکی به بخش تعاون باشد.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: رشد کم اشتغال یکی از پدیده‌های اقتصاد ایران است؛ صنایع پتروشیمی و فولاد از صنایعی هستند که اشتغال‌زایی آنها سرمایه‌گذاری بسیاری را می‌طلبد اما در بنگاه‌های کوچک و متوسط سرمایه کمتر و اشتغال بیشتری دارند به همین دلیل در استراتژی اشتغال تعاونی‌ها نقش اساسی پیدا کردند. وی افزود: مباحثی که در شورای عالی اشتغال مطرح می‌شود، سهم تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال در نظر گرفته خواهد شد. علاوه بر اینکه احکام مترقی برنامه چهارم و پنجم در برنامه ششم به سمت دائمی شدن خواهد رفت، در برنامه‌های توسعه این اولویت‌ها مدنظر خواهد بود.