گروه خبر: یک روز پس از سخنرانی روز چهارشنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری درباره وظایف شورای نگهبان در انتخابات، این اظهارات با واکنش‌هایی روبه‌رو شده است. ازجمله آن که معاون اجرایی شورای نگهبان تاکید کرده است که نظر نهایی تایید یا ردصلاحیت‌ها طبق قوانین با شورای نگهبان است.

سیامک ره‌پیک، معاون اجرایی شورای نگهبان و عضو حقوقدان این شورا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در واکنش به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری با اعلام این موضوع تاکید کرد: این امر مبتنی بر قوانینی است که سال‌ها اجرایی شده است. او افزود: البته غیر از بحث بررسی صلاحیت‌ها که بخشی از برآیند انتخابات است، برگزاری انتخابات در روز برگزاری، شمارش آرا و بحث‌های پس از آن از وظایف دستگاه اجرایی است و دستگاه نظارتی هم در تمام این فرآیندها نظارت می‌کند و تمامی اینها در قوانین پیش‌بینی شده است.از سوی دیگر فرمانده کل سپاه پاسداران در اظهارنظری تاکید کرد: برخی معتقدند رفتارهای ما باید در چارچوب اراده دشمن تنظیم شود و می‌گویند ما هر طوری که می‌خواهیم نمی‌توانیم حرف بزنیم و عمل کنیم؛ چون دیگران در مقابل ما واکنش نشان می‌دهند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرلشکر محمد علی جعفری روز پنج‌شنبه در حاشیه جلسه قرارگاه «تحول و تعالی» سپاه در واکنش به سخنان اخیر برخی از مسوولان درباره شورای نگهبان گفت: این‌گونه گویش‌ها که در آن تضعیف ارکان موثر انقلاب مثل شورای نگهبان را در پی دارد، خدشه به وحدت ملی و شعار برگزیده سال یعنی همدلی و همزبانی است.

به گفته فرمانده سپاه این اولین آثار زیر سوال بردن عزت نظام و شور و شعور جامعه انقلابی و ملت مقاوم ما است که در اوج قدرت باید بر اساس این دیدگاه، رفتار خود را با عمل دشمن تنظیم کنیم؛ به تعبیری صریح‌تر این یعنی آغاز فرسایش استقلال و عزت نظام اسلامی و انقلابی ایران.سرلشکر جعفری در ادامه با بیان اینکه باید در مقابل نفوذ و اراده دشمنان مستحکم و پایدار ایستادگی کنیم، گفت: کسانی که می‌خواهند با این سخنان مغایر با اصول انقلاب و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، روزنه‌های جدیدی را برای نفوذ بیگانگان در کشور بگشایند، بدانند هرگز اجازه رشد و پیاده‌سازی چنین تفکری را نخواهیم داد.از سوی دیگر احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه موضع انتخاباتی رئیس‌جمهور نه علمی است نه به‌ مصلحت، به خبرگزاری تسنیم گفت: باید شأن قانونی شورای نگهبان را از عملکردش جدا کنیم، بعد نقد کنیم.گرچه منتقدان، اظهارات حسن روحانی را نادرست می‌دانند، اما سیدرضا اکرمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز بر این باور است که سخنان روحانی درباره وظیفه نظارتی شورای نگهبان حرف درستی است. او در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: فلسفه وجودی تشکیل شورای نگهبان برای نظارت است نه برای کار اجرایی و از این حیث، رئیس‌جمهوری نیز بر این موضوع تاکید کرده است.حسن روحانی روز چهارشنبه گفته بود: «شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند. باید به قانون اساسی کاملا توجه کرده و عمل کنیم.»