گروه دیپلماسی: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که چندی پیش برای جلب حمایت از توافق هسته‌ای در دانشگاه واشنگتن سخنرانی کرده بود، این‌بار با ارسال نامه‌ای به کنگره تلاش کرده است تا نظر نماینده‌های دموکراتی که هنوز تصمیم قطعی خود را در رابطه با توافق نگرفته‌اند، جلب کند. اوباما در نامه‌ای که به نظر می‌رسد بیشتر مصرف داخلی دارد به قانون‌گذاران دموکرات این کشور با ادعای اینکه گزینه نظامی روی میز خواهد بود، بر ادامه فشار اقتصادی بر ایران تاکید کرد.


به گزارش «ایسنا» به نقل از فایننشال اکسپرس، رئیس‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای که خطاب به جرولد نادلر، سناتور دموکرات نیویورک منتشر شده با متهم کردن ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت:‌ «اگر ایران بخواهد به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت کند، همه گزینه‌ها مثل گزینه نظامی روی میز خواهد بود.» تکرار این ادعاها از سوی آمریکا در شرایطی صورت می‌پذیرد که بارها مقامات ایران اعلام کرده‌اند که در پی ساخت یا استفاده از سلاح هسته‌ای نیستند و حتی رهبر ایران تولید و استفاده از آن را حرام اعلام کرده‌اند. به نظر می‌رسد باراک اوباما قصد دارد با این اظهارات حمایت سناتورهای دموکراتی را که هنوز حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران اعلام نکرده‌اند، جلب کند. براساس گزارش فایننشال اکسپرس، او این نامه را پنج‌شنبه شب در جزیره مارتا وین یارد در ایالت ماساچوست در اواسط تعطیلات خود نوشت. در شرایطی که اوباما در جریان تعطیلات خود هنوز به‌صورت رسمی در رسانه‌ها حاضر نشده است اما او به‌صورت مخفیانه و از طریق تماس‌های تلفنی با دموکرات‌ها و گفت‌وگو با آنها تلاش می‌کند تا رای لازم برای جلوگیری از لغو وتوی خود و تصویب توافق هسته‌ای در کنگره را جلب کند. اوباما همچنین روز پنج‌شنبه در یادداشتی در وبگاه خبری (NJ) تاکید کرده است که توافق هسته‌ای مشکلات و اختلافات واشنگتن و تهران را از بین نمی‌برد.


اوباما به حمایت 8 سناتور دیگر نیاز دارد

این تلاش‌های اوباما در شرایطی صورت می‌گیرد که تا امروز ۲۶ سناتور دموکرات‌ اعلام کرده‌اند که از توافق حمایت می‌کنند و آمریکا تنها به ۸ رای موافق دیگر نیاز دارد. سنا و مجلس نمایندگان کنگره قرار است در ۱۷ سپتامبر در مورد لایحه رد توافق هسته‌ای ایران رای‌گیری کنند که با توجه به اینکه اکثریت کنگره در اختیار جمهوری‌خواهان است به تصویب می‌رسد. همچنین اوباما نیز قطعا این لایحه را وتو خواهد کرد که در آن صورت جمهوری‌خواهان برای لغو وتوی اوباما به حمایت دوسوم سنا یعنی ۶۷ رای نیاز دارند. این به آن معناست که در صورت حمایت ۳۴ سناتور دموکرات از برجام این توافق به تصویب خواهد رسید. با وجودی که در جبهه جمهوری‌خواهان تقریبا تمامی سناتورها همصدا مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستند اما در میان دموکرات‌ها هنوز چند صدایی وجود دارد. اگرچه تاکنون ۲۶ دموکرات از توافق اعلام حمایت کرده‌اند اما ۱۲ سناتور هنوز تصمیم قطعی خود را نگرفته‌اند. به گزارش واشنگتن پست، در این میان پنج سناتور نیز احتمال می‌رود که از توافق حمایت کنند و براساس گمانه‌زنی‌ها ممکن است ران وایدن، سناتور ایالت اورگان نیز به صف مخالفان دموکرات توافق یعنی چاک شومر و باب منندز سناتورهای بلندپایه‌ای بپیوندد که اخیرا مخالفت خود را با توافق اعلام داشتند.


پلوسی: دموکرات‌ها از توافق حمایت می‌کنند

همزمان با این تحولات، نانسی پلوسی، رهبر نمایندگان حزب دموکرات آمریکا در حمایت از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت که اگر همین امروز رای‌گیری درباره توافق‌نامه وین صورت می‌گرفت، حمایت کافی در بین دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا برای حفظ حق وتوی اوباما وجود داشت. به گزارش «ایرنا» نانسی پلوسی روز پنج‌شنبه در گفت وگو با آسوشیتدپرس تاکید کرد که با وجود تلاش‌های جمهوری‌خواهان، اوباما حتی در صورت تصویب نشدن توافق‌نامه در مجلس نمایندگان آمریکا، از حمایت نمایندگان در این مجلس برخوردار است. او افزود: «امیدوارم کار به جایی نکشد که رئیس‌جمهوری مجبور به استفاده از حق وتو شود اما در صورت این کار، اطمینان می‌دهم دموکرات‌ها با حمایت از این توافق، از وتوی رئیس‌جمهوری محافظت خواهند کرد.»