ایرنا: جان کربی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر فروش سامانه دفاع موشکی اس 300 از طرف روسیه به ایران شامل تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران نمی‌شود. او روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا پیش از این در مورد نگرانی واشنگتن نسبت به انتقال سامانه دفاع موشکی برجسته به ایران، با وزیر امورخارجه روسیه گفت‌وگو‌هایی داشته است.»

کربی تاکید کرد این سامانه دفاع موشکی، تحت تحریم‌های قطعنامه‌های شورای امنیت قرار نمی‌گیرد ولی ما همچنان این موضوع را دنبال خواهیم کرد. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اضافه کرد که ما باید در مورد این نوع سامانه دفاع موشکی تحقیق بیشتری انجام دهیم تا مشخص شود آیا فروش و انتقال آن به ایران، تحت تحریم‌های داخلی کشور آمریکا قرار می‌گیرد یا خیر.


یکی از خبرنگاران به ماهیت دفاعی-پدافندی اس-۳۰۰ اشاره کرد و دلیل «مخالفت شدید» آمریکا را جویا شد. کربی که پیش از این سخنگوی پنتاگون و از افسران ارشد ارتش آمریکا بود، در پاسخ گفت: «بله، این یک سامانه دفاعی است ولی به هرحال توان نظامی ایران را به‌صورت چشمگیری ارتقا می‌دهد.» او افزود: «ممکن است این موشک زمین به هوا در دستان هرکسی قرار بگیرد، پس ما حق داریم نگران باشیم.» او با اظهار اینکه توافق‌نامه هسته‌ای به‌دست آمده با ایران تنها توافق میان ایران و آمریکا نیست، بلکه توافق میان ایران و ۱+۵ است، از نقش سازنده روسیه در دستیابی به این توافق قدردانی کرد.