گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که از روز سه‌شنبه هفته گذشته سفرهای منطقه‌ای خود را با سفر به لبنان آغاز کرده بود، پس از سفر به دمشق، صبح پنج‌شنبه وارد اسلام آباد شد و همان شب نیز برای پایان دادن به برنامه این دور از سفر منطقه‌ای اش به دهلی نو رفت. ظریف در سفر به پاکستان با عالی ترین مقامات دولت جمهوری اسلامی پاکستان از جمله محمد نواز شریف، نخست‌وزیر، سرتاج عزیز، وزیر امور خارجه، سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی و رضا ربانی، رئیس مجلس سنای پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.


محمدجواد ظریف در دیدار با نواز شریف که در کاخ نخست‌وزیری پاکستان انجام شد از آمادگی ایران برای تقویت روابط با پاکستان در همه زمینه‌ها به‌ویژه انرژی برق، گاز، نفت و مبادلات تجاری، بانکی، اقتصادی، امنیتی، کنترل مرزها و مبارزه با تروریسم خبر داد. در این دیدار نخست‌وزیر پاکستان نیز موفقیت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در زمینه توافق هسته‌ای تبریک گفت و تاکید کرد که آثار این توافق را در منطقه و روابط دو کشور مثبت ارزیابی می‌کند. همچنین ظریف در نشست خبری مشترک با همتای پاکستانی خود بر این موضوع تاکید کرد که با از میان برداشته شدن بحران غیرضروری در روابط ایران و غرب، اکنون تهران آماده است تا به‌طور کامل بر همکاری‌های منطقه‌ای تمرکز کند. به گزارش «ایرنا» وزیر امور خارجه عصر پنج‌شنبه و در آخرین برنامه کاری سفر یک روزه خود به اسلام آباد، طی سخنانی در جمع اعضای کمیته روابط خارجی مجلس ملی پاکستان، گفت: «ما با هند روابط خوبی داریم اما این روابط هرگز تاثیری بر روابط خوب ما با پاکستان ندارد.»


ظریف در پاسخ به یکی از سوالات مطرح شده در این نشست گفت که توافق هسته‌ای به مفهوم حل اختلافات میان ایران و آمریکا نیست. او افزود: «ما فقط توانسته‌ایم یک مساله را حل کنیم و این به معنای عادی شدن و بهبود روابط نیست.»


ظریف در دهلی نو

وزیر امور خارجه ایران درادامه دور دوم سفرهای منطقه‌ای خود و با هدف گفت وگو با مقامات عالیرتبه هند، پنج‌شنبه شب وارد دهلی نو شد. او در سفر یک روزه خود به دهلی نو با سوشما سواراج، وزیر امور خارجه، نارندرا مودی، نخست‌وزیر، نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی و بزرگراه‌ها، محمدحامد انصاری، معاون رئیس‌جمهوری و چند مقام بلند‌پایه دیگر دیدار کرد. تحولات منطقه‌ای، توافق هسته‌ای و وضعیت اتباع دو کشور ازجمله محورهای گفت وگوی وزیر امور خارجه ایران با مقامات هندی اعلام شده است. در دیدار ظریف با نخست‌وزیر هند، دو طرف بر ضرورت گسترش بیش از پیش روابط دو کشور با توجه به فضای ایجاد شده حاصل از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تاکید کردند. از سوی دیگر نخست‌وزیر هند با اشاره به نتایج دیدار خود با دکتر روحانی در حاشیه اجلاس اوفای در روسیه تاکید کرد که بعد ازاین دیدار همه مسوولان کشور را برای آغاز دور جدیدی از روابط با ایران آماده کرده است.