گروه دیپلماسی: دور دوم سفرهای منطقه‌ای وزیر خارجه ایران کلید خورد. پس از دور اول سفرهای دو هفته گذشته محمد جواد ظریف به کویت، قطر و عراق، دور دوم این سفرها از سفر دو روزه به لبنان آغاز می‌شود و سپس ظریف به سوریه، پاکستان و هند سفر می‌کند.

سفر به ترکیه که از قبل در تور دیپلماتیک ظریف گنجانده شده بود، به دلایلی به تعویق افتاده است. وزیر امور خارجه ایران که عصر دیروز در سفری دو روزه عازم لبنان شد، قرار است سپس وارد دمشق شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص گفت دور دوم سفر محمدجواد ظریف با سفر به بیروت آغاز می‌شود و طی آن درباره موضوعات مختلف دو جانبه و منطقه‌ای، طرح جدید ایران برای حل مشکل سوریه و نیز نتایج مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو خواهد شد.


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود، روز پنج‌شنبه هفته جاری به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان سفر می‌کند.

به گزارش «ایرنا» در این سفر یک روزه که باهدف گسترش بیش از پیش روابط میان ایران و پاکستان به‌عنوان دو کشور همسایه و دوست انجام خواهد شد، ظریف علاوه بر دیدار سرتاج عزیز، همتای پاکستانی خود، با محمد نواز شریف، نخست‌وزیر این کشور نیز دیدار خواهد کرد.


با توجه به شرایط جدید منطقه‌ای و بین‌المللی بعد از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، سفر قریب الوقوع ظریف به پاکستان از اهمیتی فوق العاده برخوردار خواهد بود و به نظر می‌رسد در این سفر، علاوه بر انجام مذاکراتی جامع میان مقامات عالی دو کشور درخصوص راه‌های توسعه روابط دوجانبه در شرایط جدید، رایزنی با مقامات پاکستان درباره برخی مسائل منطقه‌ای، از جمله دیگر برنامه‌های ظریف در سفر به پاکستان باشد.


نخستین سفر ظریف به پاکستان، روز ۲۸ آذرماه سال ۱۳۹۲ و برای شرکت در شانزدهمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی در حال توسعه (دی هشت) انجام شد. ظریف همچنین روز ۱۹ فروردین سال جاری و در اوج روزهای درخواست برخی اعراب از پاکستان برای ملحق شدن به جنگ علیه یمن، به اسلام آباد سفر کرد.


تعویق سفر ظریف به ترکیه

یک مقام مسوول در وزارت امور خارجه از تعویق سفر ظریف به ترکیه خبر داد.

این مقام مسوول در گفت‌وگو با «ایسنا» با تایید تعویق سفر وزیر خارجه به ترکیه که قرار بود هفته جاری صورت گیرد، افزود: «این سفر در دستور کار است اما به دلیل انطباق پیدا نکردن برنامه‌ها در این محدوده زمانی این سفر در اولین زمان‌بندی بعدی انجام خواهد گرفت.»


بازتاب گسترده تعویق سفر به آنکارا

اعلام تعویق سفر محمد جواد ظریف به آنکارا که قرار بود دیروز انجام شود، به‌طور گسترده در رسانه‌های ترکیه بازتاب داشت. خبر تعویق این دیدار از سوی خبرگزاری آناتولی و نیز خبرگزاری‌های دوغان و جیهان نیز منتشر شد. شبکه‌های خبری تلویزیونی مختلف همانند ان.تی.وی، سی.ان.ان. ترک، شبکه تلویزیون دولتی ترکیه، سامان یولوخبر، خبر تعویق این دیدار را در راس اخبار خود منتشر کردند.


پایگاه اینترنتی روزنامه رادیکال نیز در خبری از تعویق دیدار ظریف از ترکیه نوشت: «وزیرخارجه ایران قرار بود در این دیدار طرح ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در مورد برقراری صلح در سوریه را به مسوولان ترکیه‌ای ارائه کند.»


پایگاه‌های مختلف خبری ترکیه خبر تعویق دیدار ظریف و نیز بخش‌هایی از مقاله وی که در شماره روز جاری روزنامه جمهوریت چاپ شده است را منتشر کرده‌اند.


ظریف هفته آینده به مسکو می‌رود

همچنین خبرگزاری روسی ایتارتاس به نقل از سفارت ایران اعلام کرد که ظریف هفته آینده به مسکو سفر خواهد کرد. خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک مقام رسمی سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که سفر محمد جواد ظریف به مسکو، احتمالا هفته آینده انجام خواهد شد. زمان دقیق سفر ظریف به مسکو طی روزهای آینده اعلام می‌شود. پیش از این نیز برخی منابع خبری از سفر وزرای خارجه ایران، عربستان و سوریه به مسکو خبر داده‌ بودند.


سفرهایی در راستای تحکیم روابط

در ارتباط با تور منطقه‌ای ظریف، معاون وزیر خارجه گفت که تبیین اولویت ایران در تحکیم روابط با همسایگان و منطقه و رایزنی درباره ضرورت تمرکز بر راهکارهای سیاسی در قبال بحران‌های موجود منطقه از جمله اهداف سفر وزیر خارجه به منطقه است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران گفت: «بررسی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دستور کار دیگر این مرحله از سفر وزیر خارجه ایران است.»


سفر محمود عباس به تهران

در بحبوحه سفرهای ظریف به منطقه، خبری به نقل از خبرگزاری شینهوا مبنی بر سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به تهران منتشر شد. به گفته یک مقام ارشد فلسطینی، محمود عباس قرار است طی دو ماه آینده به ایران سفر کند.


به گزارش «ایسنا»، احمد مجدلانی یکی از مقامات سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و دستیار محمود عباس به خبرگزاری شینهوا گفت: «با مقامات ایرانی برنامه ریزی سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت‌وگو کرده‌ام.» او افزود: «هدف از سفر کنونی هیات سازمان آزادی‌بخش فلسطین به ایران، بازیافتن و تصحیح روابط فلسطین با جمهوری اسلامی است.» هیات فلسطینی با مقامات ایرانی توافق کرد کمیته مشترکی را برای همکاری درخصوص مسائل سیاسی، تبادلات تجاری و آموزش تشکیل دهد. سفر پیشین محمود عباس به ایران در سال 2012 (شهریور 91) و برای شرکت در کنفرانس غیرمتعهدها در تهران بود.