ایسنا: سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان از سفر وزیر امور خارجه ایران در چارچوب رایزنی‌های منطقه‌ای با کشورهای منطقه درخصوص توافق هسته‌ای و مسائل مهم منطقه به لبنان خبر داد. محمد فتحعلی گفت: «این سفر طی روزهای آینده برای رایزنی با مقام‌های دولت و شخصیت‌های مهم مقاومت لبنان صورت می‌گیرد.» او ادامه داد: «تبیین ابعاد توافق هسته‌ای و فرصت‌های ناشی از آن برای ارتقای همکاری‌های دوجانبه با لبنان در عرصه‌های مختلف و همچنین تعمیق همکاری‌ها برای مقابله با چالش‌های مشترک در منطقه از محورهای گفت‌وگو خواهد بود.»


پیش‌تر شبکه خبری لبنانی المنار در گزارشی اعلام کرده بود که محمدجواد ظریف، روز سه‌شنبه وارد بیروت می‌شود تا با مقامات لبنانی درباره مسائل مختلف منطقه به ویژه توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای بزرگ گفت‌وگو کند. تهران در چند روز گذشته میزبان ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه و میخائیل باگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور در امور خاورمیانه بود. همزمان با حضور المعلم و بوگدانف در تهران، از سوی حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران اعلام شد که طرح ایران در ارتباط با بحران سوریه به روز شده است. در همین چارچوب رئیس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد: «جزئیات طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه برای هیچ طرف بین‌المللی مشخص نیست و افشا نمی‌شود.»


احتمال دیدار وزرای خارجه ایران، سوریه و عربستان

همچنین روزنامه السفیر لبنان در گزارشی با اشاره به سفر همزمان وزرای خارجه سوریه و عربستان به مسکو و نیز سفر احتمالی محمد جواد ظریف به روسیه، از احتمال برگزاری دیداری سه‌جانبه میان وزرای خارجه سه کشور با میانجیگری کرملین خبر داد. به گزارش «ایسنا»، السفیر لبنان در این باره نوشت: «ولیدالمعلم، وزیر خارجه سوریه روز دوشنبه (۱۰ آگوست) همزمان با حضور عادل‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان در روسیه، به مسکو سفر خواهد کرد.» گفته می‌شود هدف از سفر عادل الجبیر به مسکو آماده‌سازی مقدمات سفر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تا پایان سال جاری میلادی به روسیه است. این روزنامه لبنانی در ادامه احتمال دیدار مقامات عربستان و سوریه با نظارت روسیه را بعید ندانست به‌ویژه اینکه روزنامه الوطن سوریه نیز در گزارشی به احتمال دیدار سه جانبه وزرای خارجه سوریه، عربستان و ایران در مسقط، پایتخت عمان خبر داده بود. السفیر در ادامه به نقل از منابع رسانه‌ای سوری نوشت: این احتمال قطعی نیست و همه چیز به روند مذاکرات و برگزاری نشست‌های مسکو بستگی دارد. با این حال احتمال سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز طی هفته آینده به مسکو وجود دارد. وی قرار است به زودی (روز سه‌شنبه) به آنکارا و از آنجا مستقیم به بیروت سفر کند و احتمال دارد روز چهارشنبه نیز به سوریه برود.