گروه خبر: پس از شکایت رئیس‌جمهوری سابق از اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، حالا نوبت به محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌‌جمهوری رسیده است. سیدعادل حیدری، وکیل‌مدافع محمود احمدی‌نژاد در این باره به خبرگزاری تسنیم گفته است که آقای اشرفی اصفهانی حتی یک دلیل کوچک هم برای اظهارات خود ندارد تا بتواند به سازمان بازرسی کل کشور یا هر مرجع دیگری ارائه کند؛ بنابراین علیه ایشان به دلیل انتشار اکاذیب و افترا طرح شکایت می‌کنیم.


وکیل مدافع محمود احمدی‌نژاد مدعی است که محمد اشرفی اصفهانی اتهامات زیادی را به دولت‌های نهم و دهم به ریاست آقای احمدی‌نژاد و کارگزاران این دولت‌ها به‌ویژه آقای حمید بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهوری سابق منتسب کرده و این در حالی است که حتی یک دلیل کوچک نیز برای اتهامات انتسابی ندارد و به همین دلیل هم نامه‌های سازمان بازرسی کل کشور مبنی‌بر ارائه مستندات از سوی وی، بی‌پاسخ مانده است.وکیل مدافع احمدی‌نژاد به استناد آنچه «عدم پاسخگویی آقای اشرفی‌اصفهانی» می‌خواند، می‌گوید: «این به معنای آن است که ایشان حتی کوچک‌ترین دلیل مثبت برای اکاذیب منتشر شده ندارد.»18 خردادماه امسال بود که حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای از بازداشت حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری سابق خبر داد.


نزدیک به یک ماه از بازداشت بقایی گذشته بود که یک روزنامه کثیر‌الانتشار اظهاراتی را به نقل از محمد اشرفی اصفهانی منتشر کرد. در این خبر، اشرفی اصفهانی به نقل از یک مقام مسوول امنیتی تاکید کرده بود که حمید بقایی اموالی را از کشور خارج کرده و در نزدیک به ۱۰ کشور خارجی سرمایه‌گذاری کرده است. در پی انتشار این گزارش سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای، از اشرفی اصفهانی خواست مستندات و مدارک خود را درباره خروج اموال توسط بقایی و سرمایه‌گذاری وی در ۱۰ کشور خارجی به سازمان بازرسی ارائه کند.این درخواست سبب شد اشرفی اصفهانی دهم مرداد ماه اعلام کند که در یک ضیافت افطاری در جمع معدودی دعوت بودم و از من خواسته شد تا مطالبی بیان کنم؛ من نیز به‌استناد یکی از مسوولان امنیتی کشور گفته بودم آقای بقایی در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده و پول‌ها را به آنجا فرستاده است و به‌دنبال برگرداندن پول‌ها هستند.رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری در ادامه توضیح داده بود: «خبرنگار روزنامه‌ای که در آن نشست حضور داشت با آب و تاب مفصل موضوع را به‌نقل از من رسانه‌ای کرد و این موضوع در سایت‌های خبری و حتی رسانه‌های خارجی بازتاب داشته است که این، یک کار غیرمنطقی و غیراخلاقی است.»حالا وکیل مدافع محمود احمدی‌نژاد مدعی است که محمد اشرفی اصفهانی درباره اظهارات خود پاسخگو نبوده و این نشان می‌دهد ایشان حتی کوچک‌ترین دلیل مثبت برای اکاذیب منتشر شده ندارد.محمد اشرفی اصفهانی ۱۸ اسفندماه گذشته در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس دولت احمدی‌نژاد را آلوده‌ترین دولت بعد از انقلاب معرفی کرده بود.


شکایت‌های ادامه‌دار

به‌نظر می‌رسد ماجرای شکایت محمود احمدی‌نژاد از برخی مسوولان دولت یازدهم به همین نقطه ختم نشود؛ چه آنکه وکیل مدافع رئیس جمهوری سابق رسما از ادامه‌دار بودن این شکایت‌ها یاد کرده است. حیدری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم بر این موضوع تاکید کرده و گفته است: «همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام کرده بودیم شکایت از افترا زنندگان و منتشرکنندگان اکاذیب ادامه خواهد داشت.»عادل حیدری پیش از این نیز، صحت خبر شکایت محمود احمدی‌نژاد از اسحاق جهانگیری را تایید کرده بود. او چهارم مرداد در گفت‌وگو با «ایلنا» دلیل این شکایت را «اتهامات بی‌اساس علیه دولت قبل» خواند که «با هدف تخریب باورهای مردم و تشویش اذهان عمومی صورت گرفته است.»او مدعی شد که آقای احمدی‌نژاد تاکنون سکوت کرده‌اند؛ اما برای پیشگیری از تداوم رفتار ناهنجار برخی مقام‌ها در دولت کنونی تصمیم گرفتند علیه کسانی که اتهام به دولت قبل وارد می‌کنند طرح شکایت کنند.


تکاپوی احمدی‌نژادی‌ها

در سوی دیگر ماجرا، خبرها از فعال شدن احمدی‌نژاد و حامیانش برای انتخابات مجلس حکایت دارد؛ بسیاری نیز بر این باورند که رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد و هوادارانش تاکتیکی انتخاباتی است. می‌توان موضوع شکایت‌های رئیس دولت نهم و دهم از برخی مسوولان دولت یازدهم را نیز در این راستا قلمداد کرد. به‌نظر می‌رسد این شکایت‌ها در راستای زدودن هرگونه اتهامی از احمدی‌نژاد و دولت او باشد.علاوه‌بر این، در روزهای اخیر نامه‌ای در فضای مجازی میان مخاطبان دست به دست می‌شود؛ نامه‌ای مربوط به دو سال پیش که محمود احمدی‌نژاد آن را در آذرماه ۹۲ در واکنش به گزارش ۱۰۰ روزه حسن روحانی از دولت یازدهم، خطاب به روحانی و برای دعوت او به مناظره نگاشته بود. گرچه این نامه درست در روزهای پس از توافق هسته‌ای، به‌عنوان نامه‌ای جدید در شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌یابد؛ اما نکته قابل توجه هدف از باز نشر این نامه پس از دو سال است. شاید بتوان این را نیز یکی از تاکتیک‌های رسانه‌ای حامیان رئیس‌جمهوری سابق برای حضوری قوی‌تر در انتخابات آتی تلقی کرد. این تلاش و تکاپوی احمدی‌نژاد و یارانش برای اعلام برائت دولت متبوعشان از هرگونه اتهام، به روش‌های مختلف پیگیری می‌شود. احمدی‌نژاد پنج‌شنبه گذشته در همایش تبیین مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی در جمع یارانش در دانشگاه ایرانیان به آنچه هجمه علیه دولت‌های نهم و دهم توصیف می‌کرد، واکنش نشان داد؛ او با بیان اینکه ما اهل دعوا و فحاشی نیستیم، گفت: «این اعمال متعلق به عقب افتاده‌های تاریخ است، ما به کسی جز آمریکا هجمه نمی‌کنیم.» به گزارش خبر آنلاین، احمدی‌نژاد علت اصلی هجمه‌ها و فشارهای وارده به دولت‌های نهم و دهم را ایستادگی بر مبانی انقلاب و کوتاه نیامدن از آرمان‌ها ذکر کرد.