گروه دیپلماسی: پس از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، سفر‌های مقامات و دیپلمات‌های بلندپایه خارجی و بیشتر غربی به تهران شدت گرفته ‌است و قرار است علاوه بر رئیس‌جمهوری اتریش، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، پائولو جنتولینی وزیر خارجه ایتالیا و فدریکا موگرینی وزیر خارجه ایتالیا به ایران سفر کنند.


وزیر خارجه اتریش هم قرار است برای آماده‌سازی مقدمات سفر رئیس‌جمهوری این کشور به تهران سفر کند. رئیس‌جمهور اتریش قرار است ماه سپتامبر (شهریور ماه) به ایران سفر کند تا نخستین رئیس‌‎جمهوری اتحادیه اروپا باشد که با مقام‌های ایرانی در تهران دیدار می‌کند. به گزارش «ایلنا» به نقل از «خبرگزاری فرانسه»، دفتر ریاست‌جمهوری اتریش، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «‌پس از موفقیت توافق هسته‌ای ۱۴ ژوئیه در وین که به چندین سال چانه‌زنی‌های بین‌المللی بر سر پرونده هسته‌ای تهران پایان داد، هاینس فیشر، رئیس‌جمهوری اتریش از هفتم تا نهم سپتامبر در چارچوب سفر کاری در ایران اقامت خواهد داشت.» برنامه این سفر کاری تاکنون منتشر نشده است؛ ولی قرار است فیشر با حسن روحانی همتای ایرانی خود دیدار کند. رئیس‌جمهوری ایران هفته گذشته طی تماسی تلفنی با همتای اتریشی خود، از اتریش به علت آنکه میزبان دور نهایی ماراتن مذاکرات هسته‌ای بود، تشکر کرد. پس از سفر توماس کلستیل، رئیس‌جمهوری وقت اتریش در سال ۲۰۰۴ به ایران، این نخستین سفر رئیس‌جمهوری یک کشور عضو اتحادیه اروپا به ایران به شمار می‌آید.

موگرینی سه‌شنبه در تهران

همچنین قرار است فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است سه‌شنبه (۲۸ ژوئیه) و یک روز پس از لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به تهران سفر کند. موگرینی برای مذاکره در رابطه با مسائل بین‌المللی و توافق هسته‌ای، به ایران و عربستان سفر می‌کند. موگرینی که در مذاکرات طولانی میان ایران و شش قدرت جهان و نهایی شدن توافق هسته‌ای نقش پررنگ و تاثیر‌گذاری داشت، دوشنبه هفته آینده به عربستان سعودی سفر خواهد کرد و سپس در روز سه‌شنبه به تهران می‌رود.


سفر وزیر خارجه ایتالیا

منابع آگاه در وزارت خارجه ایتالیا روز جمعه اعلام کردند پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا، چهارم و پنجم آگوست (چهاردهم و پانزدهم مرداد) به تهران سفر می‌کند.


سفر هیات‌های پارلمانی عراق و چین

یک هیات پارلمانی عراقی به ریاست رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس عراق یکشنبه هفته جاری تهران سفر می‌کند. به‌ گزارش «ایسنا» حاکم الزاملی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس عراق در راس هیاتی پارلمانی روز یکشنبه (۴ مرداد) به دعوت علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌خارجی مجلس به تهران سفر می‌کند. هیات پارلمانی چین نیز به ریاست رئیس کمیسیون کشاورزی و امور روستایی مجلس این کشور روز دوشنبه (۱۲ مرداد) به تهران سفر می‌کند.