گروه خبر: سخنگوی دولت روز گذشته به برخی از انتقادهای صورت گرفته نسبت به توافق هسته‌ای از سوی نمایندگان مجلس پاسخ داد. محمدباقر نوبخت گفت: ممکن است درخصوص بندهای مختلف این توافق‌نامه نمایندگان محترم یا هر شخص دیگری نکته‌ای داشته باشد. آنچه مورد توجه است این است که این برنامه در قالب بده و بستان‌های مذاکراتی صورت گرفته که باید ببینیم به‌طور کلی به نفع ما بوده است یا خیر.


وی دیروز در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران با بیان اینکه ما معتقدیم در داخل کشور باید یک مسیر قانونی دراین راستا طی شود، افزود: جناب آقای ظریف و صالحی گزارش‌های خود را به مجلس ارائه کردند و شورای عالی امنیت ملی نیز وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد. در واقع دقت کافی در فرآیند قانونی روی این مذاکرات انجام می‌شود. سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست این هفته‌اش، به پرسش‌های متعدد خبرنگاران مبنی بر اینکه دولت چه برنامه‌ای برای استفاده از دارایی‌های آزاد شده ایران دارد، گفت: پول‌هایی که آزاد می‌شود به‌سمت تولید و اشتغال می‌رود و ما به‌دنبال سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی هستیم نه واردات بیشتر.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان این مطلب «برای ایجاد رفاه بیشتر بین مردم باید به‌سمت سرمایه‌گذاری حرکت کنیم و علاوه بر آن نیز باید بگویم که صرفا با توجه صرف به منابع آزاد شده نمی‌توانیم به رشد اقتصادی 8درصدی برسیم»، تاکید کرد: باید به‌سمت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی حرکت کنیم. هم اکنون ما تحقیق از منابع خارجی به‌صورت سرمایه‌گذاری در اقتصادمان بهره‌برداری می‌کنیم؛ بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری‌ها باعث رشد تولید و افزایش اشتغال خواهد شد و ما در این جهت برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام خواهیم داد تا این سرمایه‌گذاری‌ها به بخش لازم برود. بنابراین بر همین اساس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مصمم است منابعی که از سرمایه‌گذاری‌ها می‌آید و همچنین منابعی که از آزاد شدن منابع بلوکه شده وارد اقتصاد ما می‌شود به‌سمت اعتبارات هزینه‌ای و جاری نرود. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه مصمم هستیم میزان صادرات نفت و میعانات نفتی را به دو برابر افزایش دهیم، گفت:برای رضایت مردم واردات را افزایش نمی‌دهیم، ما تورم را از طریق افزایش عرضه تولیدات داخلی کنترل می‌کنیم.‎ نوبخت همچنین گفت: حدود 12 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران بعد از توافق ژنو طی 22 ماه به‌صورت اقساطی وارد کشور شده است. یک بخش از این دارایی‌های بلوکه شده به‌صورت طلا وارد کشور شده است.