تمامی تحریم‌های اقتصادی و تسلیحاتی لغو می‌شوند عکس: خبرگزاری فارس

گروه خبر: مذاکرات ۱۸ روزه ایران و گروه ۱+۵ روز گذشته با اعلام توافق هسته‌ای پایان یافت و همان‌طور که رئیس‌جمهوری وعده داده بود پس از اعلام این توافق در وین به‌طور مستقیم با مردم سخن گفت. رئیس‌جمهوری در این سخنرانی زنده رادیو و تلویزیونی با اشاره به نهایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک هسته‌ای تصریح کرد: حفظ توانمندی هسته‌ای، لغو قطعنامه‌ها و تحریم‌های ظالمانه و خروج پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت، اهداف ایران بود که در این برنامه جامع همه اهداف محقق شده است.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با ابراز خرسندی از توافق انجام شده میان ایران و 6 قدرت جهانی درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک، اظهار کرد: امروز صفحه جدیدی در تاریخ کشور و انقلاب ورق خورده است و آغاز امور در این صفحه بر این مبنا استوار است که برای معضلات جهانی می‌توان راه‌حل‌های کم‌هزینه‌تر و مسیر‌های کوتاه‌تر پیدا کرد.


فضا عوض شده است

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه امروز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۶ قدرت جهانی به نقطه جدیدی رسیده است، گفت: امروز پس از ۱۲ سال که همراه با نشر توهماتی از سوی قدرت‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی جهانیان بود، فضا عوض شده است.


روحانی با بیان اینکه مساله هسته‌ای ایران ابعاد سیاسی، بین‌المللی، اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده بود، گفت: موضوع هسته‌ای ایران از یکسو در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در شورای امنیت با قطعنامه‌های متعددی روبه‌رو شده بود و ازسوی دیگر برخی به دنبال‌ترویج ایران‌هراسی در جامعه و جهان بودند و ایران را متهم به ساخت سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای می‌کردند؛ این در حالی بود که موضوع هسته‌ای از نظر علم و فناوری و رشد و توسعه کشور و نیز مساله غرور و عزت ملی حائز اهمیت بسیار بود.


رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اگرچه موضوع هسته‌ای در حوزه اقتصادی با فشارهای تحریم‌کنندگان شرایط سختی در جامعه به‌وجود آورده بود و در زندگی مردم آثاری داشت اما همان‌طور که قبلا تاکید کرده بودم هیچ‌گاه تحریم‌ها در انجام مذاکرات موثر نبود.


دعای ملت مستجاب شد

روحانی با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان برای دولت یازدهم و دعای خیر مردم در شب‌های قدر برای گروه مذاکره‌کننده کشورمان و دستیابی به یک توافق خوب، گفت: امروز به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که دعای آنان مستجاب شده است.


رئیس‌جمهوری افزود: ما برای حل موضوع و معضل هسته‌ای باید در بخش‌های مختلف گام‌های لازم را برداریم. از لحاظ سیاسی باید تمهیدات لازم سیاسی را مهیا کنیم. از لحاظ افکار عمومی باید همه بدانند که مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه‌ها نیست بلکه به معنای بده بستان است. ما به دنبال صدقه نبودیم تا کسی چیزی به ما بدهد ما دنبال مذاکره بودیم. دنبال آن بودیم که بر مبنای منافع و مصالح ملی بده بستان عادلانه و منصفانه داشته باشیم.


شرط مذاکره پایدار

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان ساخت: همواره تاکید کردیم نتیجه این مذاکرات برد - باخت نخواهد بود. هر مذاکره‌ای اگر به‌صورت برد- باخت باشد پایدار نیست. مذاکره پایدار مذاکره‌ای است که برای دو طرف نتیجه برد- برد داشته باشد.


رئیس‌جمهوری با تشریح روند مذاکرات طی ۲۳ ماه گذشته، گفت: ما هنگام این مذاکرات، برای دستیابی به توفیق، نیاز به اجماع داخلی و ملی داشتیم. روحانی افزود: واضح و روشن است که در داخل کشور سیاسیون، جناح‌ها و تشکل‌ها فکر و نظر واحد ندارند، اما در مسائلی مثل موضوع هسته‌ای که به منافع، مصالح، امنیت و توسعه ملی ما مربوط می‌شود، خوشبختانه در فضای آزاد و دموکراتیک جامعه، توانستیم به اجماع دست یابیم.


دنبال کردن ۴ هدف در مذاکرات

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در این مذاکرات ۴ هدف را دنبال می‌کردیم، در توضیح این اهداف گفت: هدف اول حفظ توانمندی و فناوری هسته‌ای بود، هدف دوم این بود که تحریم‌های غلط و ظالمانه و غیرانسانی را لغو کنیم. هدف سوم این بود که کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که از دید ما قطعنامه‌های غیرقانونی بود، لغو کنیم و هدف چهارم این بود که پرونده هسته‌ای ایران را از ذیل فصل ۷ منشور ملل متحد و از شورای امنیت خارج کنیم که در توافق امروز و در برنامه جامع اقدام مشترک هر ۴ هدف حاصل شده است.


روحانی با بیان اینکه در ۲۳ ماه گذشته برای رسیدن به اهدافمان و تحقق خط‌قرمزها، تلاش فوق‌العاده‌ای از طرف دیپلمات‌ها، حقوقدانان، اقتصاددانان و همچنین دانشمندان هسته‌ای انجام شد، اضافه کرد: در روزهای اولیه مذاکرات، طرف مذاکره می‌گفت در دوران محدودیت برای فعالیت‌های هسته‌ای -که این دوران امروز در برنامه جامع اقدام مشترک ۸ سال تعیین شده است- ایران فقط ۱۰۰ سانتریفیوژ داشته باشد.


رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه بعد از بحث‌های فراوان غربی‌ها گفتند که ایران در این دوران ۱۰۰۰ سانتریفیوژ داشته باشد و بعد از مقاومت‌های فراوان گفتند که دیگر عدد ۴ هزار سانتریفیوژ غیرقابل تغییر و چانه‌زنی است، اظهار کرد: امروز در شرایطی توافق انجام شده است که بیش از ۶ هزار سانتریفیوژ در ایران باقی خواهد ماند که پنج هزار عدد از آنها در نطنز فعال خواهد بود و بیش از یکهزار سانتریفیوژ هم در فردو باقی خواهد ماند.


روحانی تصریح کرد: غربی‌ها می‌گفتند دوران محدودیت برای فعالیت‌های ایران باید ۲۰ سال به اضافه ۲۵ سال باشد و بعدها گفتند این مدت باید ۲۰ سال به اضافه ۱۰ سال باشد و در نهایت گفتند حرف آخر ما ۲۰ سال است و دیگر کوتاه نخواهیم آمد. این ۲۰ سال در نهایت به ۱۰ سال و در مذاکرات روزهای اخیر به ۸ سال تقلیل پیدا کرد. رئیس‌جمهوری ادامه داد: در زمینه تحقیق و توسعه، غربی‌ها می‌گفتند که تحقیق و توسعه در ایران فقط درباره سانتریفیوژهای IR۱ امکان‌پذیر باشد که این حرفی مضحک و غیرمعقول بود؛ چرا که ما سانتریفیوژهای IR۱ را داشتیم که مشغول کار بودند و بعدها گفتند حداکثر فعالیت‌های تحقیق و توسعه ایران روی سانتریفیوژهایIR۲ صورت گیرد، در حالی که آنچه جمهوری اسلامی ایران می‌خواست، تحقیق و توسعه سانتریفیوژهایIR۶ و IR۸ بود.


روحانی با اشاره به اینکه ما توافقی می‌خواستیم که براساس آن بلافاصله بعد از توافق، تزریق گاز UF۶ به سانتریفیوژهای IR۸ آغاز شود و امروز به همین توافق دست یافتیم، خاطرنشان ساخت: غربی‌ها درباره رآکتور آب سنگین اراک هم می‌گفتند که رآکتور اراک می‌تواند باقی بماند، اما به هیچ وجه به‌عنوان رآکتور آب سنگین نه و این خط قرمز قطعی ما است.


رئیس‌جمهوری گفت: امروز در شرایطی توافق انجام شده است که در توافق مشترک به صراحت از فعالیت رآکتور اراک به‌عنوان یک رآکتور آب سنگین یاد شده است و رآکتور اراک با همین ماهیت آب سنگین با ویژگی‌هایی که در توافق آمده است، تکمیل خواهد شد.


لغو تمام تحریم‌ها

روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه لغو تحریم‌ها اظهار کرد: آنها در زمینه لغو تحریم‌ها،ابتدا می‌گفتند باید ماه‌ها بگذرد و اعتماد پیدا کنیم، آنگاه تحریم‌ها را نه لغو، بلکه تعلیق می‌کنیم و بعد از سال‌ها اگر آژانس گزارش مثبت داد و اعتماد پیدا کردند قدم به قدم لغو می‌شود اما امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به‌صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد.


رئیس‌جمهوری افزود: تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به‌طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود، برای ۵ سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو خواهد شد. در زمینه اشاعه‌ای هم کالاهای دو منظوره در کمیته‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


روحانی درباره لغو قطعنامه‌های سازمان ملل گفت: نسبت به لغو قطعنامه‌های سازمان ملل می‌گفتند قطعنامه‌ای که شما اجرا نکردید، چگونه ما لغو کنیم، لااقل این قطعنامه‌ها را برای ۶ ماه اجرا کنید تا زمان لغو آن فرا برسد. طبق توافق امروز، در روزهای آینده که این توافق در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب خواهد رسید،تمام ۶ قطعنامه قبلی لغو خواهد شد.


رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در زمینه اینکه پرونده ایران به‌طورکامل از شورای امنیت برای همیشه خارج شود، می‌گفتند باید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دهد و اول ۲۰ سال و بعد ۱۵ سال را مطرح کردند و امروز بدون در نظر گرفتن آژانس، ۱۰ سال بعد از اجرای توافق به‌طور کامل پرونده در شورای امنیت نخواهد بود.


رئیس‌جمهوری با طرح این سوال که آیا این توافق بر مبنای اعتماد به 1+5 بنا شده است، اظهار کرد: اگر این چنین بود که ۲۳ ماه مذاکره و در دور اخیر ۱۸ شبانه‌روز مذاکره لاینقطع نیاز نبود، برای ما در بحث اعتماد، اجرای این توافق آغاز یک امتحان است. اگر این توافق به دقت و خوبی اجرا شد قدم به قدم اجرای این توافق می‌تواند، خشت‌های دیوار بی‌اعتمادی را بردارد.


به توافق پایبندیم

روحانی گفت: روشن است که ما امروز بر مبنای دقت کامل و نظارت بر توافق، کارمان را پیش می‌بریم بدون اینکه از پیش بخواهیم نسبت به کشورهایی که برخی از آنهاسابقه بسیار بدی نسبت به ایران داشتند و برخی هم سابقه خوبی نداشتند، اعتماد کنیم.


دکتر روحانی تصریح کرد: این توافق دو طرفه است. اگر آنها به این توافق پایبند باشند، ما البته به توافق پایبندیم. ملت ایران همواره در طول تاریخ اگر عهد و پیمانی بسته است روی پیمان خود ایستاده و روی این پیمان هم خواهیم ایستاد به شرط آنکه طرف مقابل ما هم پای این پیمان ایستاده باشد.


رئیس‌جمهوری با بیان اینکه توافق کنونی مراحلی دارد و امروز مرحله اول آن بود و بر مبنای آن همه ۷ کشور متن توافق و ضمائم پنج‌گانه آن را قبول کردند، اظهار کرد: مرحله بعدی این توافق که در روزهای آینده خواهد بود این است که متن این توافق و همچنین متنی که برای شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده باید در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد.پس از آن باید مراحلی در کشورهای مختلف ادامه پیدا کند و پس از پایان مراحل، در روزی که نامش روز توافق است، اتحادیه اروپا و آمریکا لغو همه تحریم‌ها را به صراحت اعلام می‌کنند و تصمیم خود را ابراز می‌دارند و از آن زمان است که تازه اقدامات ایران آغاز می‌شود. رئیس‌جمهوری افزود: در واقع امروز روز بیانیه مشترک بود و بعد از حدود دو ماه به روزی می‌رسیم که روز توافق است.


روحانی خاطرنشان کرد: گرچه مراحلی را پیش‌رو داریم و امروز مرحله اول آن است اما این مهم‌ترین روز در طول ۱۲ سال گذشته می‌باشد. امروز روزی است که از لحاظ تاریخی، کشورهای بزرگ جهان، فعالیت هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: امروز یک پایان و آغاز است. پایانی برای ظلم‌ها و اتهام‌های غلط و نابجا نسبت به ملت بزرگ ایران و آغازی برای شروع همکاری‌های جدید در جهان است.


دنبال بمب نیستیم

روحانی دستاورد واقعی توافق را ایجاد فضای نویی در منطقه برای گسترش همکاری‌ها دانست و گفت: اگر برخی از کشورهای ۱+۵ می‌خواهند اعلام کنند که ما ایران را از ساخت بمب اتم باز داشتیم همه دنیا به خوبی می‌دانند که ساخت بمب اتم به فتوای رهبر معظم انقلاب به‌عنوان یک امر غلط،‌ضد انسانی و حرام بوده است و ایران هرگز به دنبال ساخت بمب اتم نبوده و نخواهد بود چه توافقی بشود و چه نشود و چه توافقی اجرا شود و چه نشود.بنابراین اگر می‌خواهند از دستاوردی سخن بگویند باید از دستاورد واقعی سخن بگویند.


روحانی در ادامه با قدردانی از همه آنهایی که برای رسیدن به این روز مهم و تاریخی نقش خود را ایفا کردند، اظهار کرد: از مقام معظم رهبری به‌عنوان راهبری که همواره در شرایط سخت با دستان پرتوان و با هدایت‌هایشان به ملت،‌کشور و نظام و به دولت کمک کردند و در این مسیر با ارشادات، نظارت‌ها و با دقت‌هایشان بار سنگینی را بر دوش داشتند تشکر و قدردانی می‌کنم.


رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نقد دلسوزانه، آزاد است، گفت: اجازه نمی‌دهم که کسی بخواهد با دروغ، اتهام و سخن ناروایی به امید و اعتماد مردم برای آینده درخشان این کشور، برای رونق اقتصادی، برای صلح و امنیت در کشور و در منطقه صدمه بزند.


رئیس‌جمهوری تصریح کرد: کشورهای منطقه بدانند که امروز روابط ما و آنها آغاز نویی دارد ما به دنبال صمیمیت، برادری و اتحاد بیشتر با کشورهای منطقه هستیم.